Ik rijd sinds januari met deze XC60 inscription T5 rond en heb er inmiddels 8000 km opzitten. Ben ermee naar Spanje geweest en kan melden dat de stoelen ook voor de langere rit zeer prettig zitten. Al met al een heel fijne auto. Ik rijd standaard in de "comfort"-mode en gebruik de ACC zeer frequent. Na het inrijden (1:11) is het gemiddelde verbruik nu 1:12,5. Op de autoweg bij 120 km/hr rond de 1:13. De pilot-assist heb ik ook uitgebreid getest. Deze werkt niet altijd even goed: bij spitsstroken wil hij vaak de verkeerde belijning volgen (opletten dus), bij gele wegmarkering wil hij ook nog wel eens de zwartgemaakte belijning volgen (vooral bij nat weer) en het gedrag bij zeer brede rijstroken (Frankrijk) wordt erg wiebelig (zwalkt een beetje heen en weer tussen de belijning). Pilot-assist is dus geen zelfrijdend programma waarbij je de krant kunt lezen, maar is zeer handig om afwisselend in te zetten op de lange (buitenlandse) rit. Ook zeer handig voor kortstondig gebruik als je even wat wilt drinken of iets in de middenconsole wilt regelen: de auto blijft tussen de lijnen rijden.
Ik heb bij oplevering meteen een Blackvue DR750S-1ch in laten bouwen, omdat ik een fan ben van dashcam onboard. Ik doe dit vooral vanwege bewijs bij mogelijke aanrijding. Deze dashcam is makkelijk geinstalleerd en werkt tot op heden probleemloos en geheel automatisch. Ben zeer tevreden!
Ik was benieuwd naar mijn ervaringen met DAB+ en kan je zeggen dat dit zeer prettig werkt in Nederland en Belgie. Helaas lopen Frankrijk en Spanje wat DAB betreft nog achter. Dus daar heb ik vooral de fm beluisterd.
Er waren wat kleine storingen, zoals het plotseling inschakelen gedurende een seconde van de collisionwarning (je schrikt je een ongeluk!) terwijl er niets voor de auto te zien was. Dit is ons enkele malen gebeurd en is door de dealer inmiddels verholpen met een update en het opnieuw kalibreren van het systeem. Daarnaast schakelt af en toe de ruitenwisser plotseling in voor enkele slagen, terwijl dit systeem uit staat. Is nog niet opgelost.
Waar ik de meeste tijd aan besteed heb is het afstellen van het autosysteem op mijn iPhone 5S. Het systeem geeft aan dat je ofwel BT ofwel wifi moet kiezen voor het internet. Uiteindelijk staan beide systemen aan (volgens de console) en ik zou niet weten via welk systeem de data binnenkomt. Het gebruik van carplay is niet handig: allereerst moet de telefoon via de kabel (witte connector) aangesloten zijn, want draadloos krijg ik geen contact, hoewel dat wel zou moeten kunnen volgens de manual. Tijdens het rijden met carplay verdwijnt ineens mijn internetaansluiting: ook niet handig want zonder internet geen verkeersinfo op de navigatie. Verkeersmeldingen van de radio zijn er ook, maar alleen van de laatst ingestelde fm-zender! Terug uit Spanje kreeg ik verkeersmeldingen van een Belgische zender, totdat ik een keer NPO 1 had aangezet op fm. Heel vreemd.
In het algemeen kan ik melden dat dit een fantastische auto is om te zien en mee te rijden, ondanks de kleine bugs die er nog inzitten!
XC60-2018 ervaringen
-
- 2nd Gear member
Waar is je Blackvue camera gemonteerd? Ik vraag dit omdat eerder beschreven is dat montage in de buurt van de binnenspiegel cq zwarte box op het raam kan leiden tot spontane Collision Warnings en zelfs remingrepen. Ook ik rij sinds januari 2018 in een XC60 T5 en ben ook tevreden. Ik heb er inmiddels 9500 km opzitten en heb een vergelijkbaar gebruik, maar ik rij vrijwel nooit in de stad. Doe ik dit een enkele keer wel dan is het gebruik duidelijk hoger.
- Paul
- Geartronic member
Ik zou gewoon een simkaart erin stoppen ben je van die problemen af.
Verder goed te horen!
Verder goed te horen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Hansvg
- 3rd Gear member
Mijn ervaringen zijn ook goed.
Dat verbruik valt bij mij erg tegen, ik kom nauwelijks beter uit dan 10ltr/100km.
Enige storende punt aan de auto (was ook al bij vorige V60) is de helderheidsregeling van de displays. De regelaar links regelt alleen de "nachtstand" en de overgang van dag naar nacht is heel plotseling. Ook komt het voor dat je bij zonsopgang rijdt en het instrumenten-paneel in volle glorie van nacht naar volledig heldere dag-stand gaat terwijl het centrale display eerst nog een tijd gedimd dag-stand kent. Zeer irritant.
Dat verbruik valt bij mij erg tegen, ik kom nauwelijks beter uit dan 10ltr/100km.
Enige storende punt aan de auto (was ook al bij vorige V60) is de helderheidsregeling van de displays. De regelaar links regelt alleen de "nachtstand" en de overgang van dag naar nacht is heel plotseling. Ook komt het voor dat je bij zonsopgang rijdt en het instrumenten-paneel in volle glorie van nacht naar volledig heldere dag-stand gaat terwijl het centrale display eerst nog een tijd gedimd dag-stand kent. Zeer irritant.
Hans
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
-
- Starter
De Blackvue zit rechts van de spiegel en de plakvoet op ongeveer 30cm van het hart van de spiegel. Moet ook wel anders krijg je de cam niet uit de voet geschoven (gaat alleen naar links uit de voet). Gemonteerd door de dealer dus ik veronderstel dat dit niet de oorzaak van de collisionwarnings is, maar ik houd het in de gaten. Dank voor de tip!
Volvo XC60 Inscription T5 2018.