Tijdens mijn zoektocht naar een goede 244DL eind jaren 70, kwam ik verschillende foto's tegen.
Kan iemand mij vertellen wat deze 2 pijltjes op het dashboard voor functie hebben, of zou dit een knutselwerk van de eigenaar kunnen zijn??
Ben benieuwd!
wat betekenen deze pijlen op het 244 DL 1978 dashbord?
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 22:59
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Niveauregeling bij een stationcar. Handmatig dus.
Vanaf 1979 waren ze allemaal automatisch, dus vanaf die tijd zie je die knoppen niet meer.
Tot 1979 had men de keuze uit automatisch of handmatig.
Vanaf 1979 waren ze allemaal automatisch, dus vanaf die tijd zie je die knoppen niet meer.
Tot 1979 had men de keuze uit automatisch of handmatig.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 22:59
Battlecruiser S80 schreef:Niveauregeling bij een stationcar. Handmatig dus.
Vanaf 1979 waren ze allemaal automatisch, dus vanaf die tijd zie je die knoppen niet meer.
Tot 1979 had men de keuze uit automatisch of handmatig.
Kun je iets zeggen over de niveauregeling?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De niveauregeling zorgde er voor dat de achterzijde van de auto omhoog of omlaag gesteld kon worden, wat handig was bij een zware last achterin of als er een zware last getrokken werd.
Er waren 3 uitvoeringen:
1) volledig handmatig (dan moest je vóór de rit op een of andere manier via een vulnippel lucht vullen of lossen) Niet erg praktisch! Kosste in de jaren 70 ongeveer 600 gulden
2) semi-automatisch. Dat is de versie met de fraaie drukknoppen op het dashboard met de bijbehorende meterschaal. Er was dan een compressor gemonteerd. Kostte toen ongeveer 1400,- gulden.
3) volautomatisch. Zonder die mooie knoppen, maar uiteraard ok met compressor.
O, en ik zie een foutje in min vorige posting: vanaf 1979 was de automatische versie leverbaar voor de stationcarmodellen. De overige keuzes bleven gewoon bestaan...
Er waren 3 uitvoeringen:
1) volledig handmatig (dan moest je vóór de rit op een of andere manier via een vulnippel lucht vullen of lossen) Niet erg praktisch! Kosste in de jaren 70 ongeveer 600 gulden
2) semi-automatisch. Dat is de versie met de fraaie drukknoppen op het dashboard met de bijbehorende meterschaal. Er was dan een compressor gemonteerd. Kostte toen ongeveer 1400,- gulden.
3) volautomatisch. Zonder die mooie knoppen, maar uiteraard ok met compressor.
O, en ik zie een foutje in min vorige posting: vanaf 1979 was de automatische versie leverbaar voor de stationcarmodellen. De overige keuzes bleven gewoon bestaan...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 22:59
Heeft het knopje rechts er ook nog iets mee te maken?Battlecruiser S80 schreef:De niveauregeling zorgde er voor dat de achterzijde van de auto omhoog of omlaag gesteld kon worden, wat handig was bij een zware last achterin of als er een zware last getrokken werd.
Er waren 3 uitvoeringen:
1) volledig handmatig (dan moest je vóór de rit op een of andere manier via een vulnippel lucht vullen of lossen) Niet erg praktisch! Kosste in de jaren 70 ongeveer 600 gulden
2) semi-automatisch. Dat is de versie met de fraaie drukknoppen op het dashboard met de bijbehorende meterschaal. Er was dan een compressor gemonteerd. Kostte toen ongeveer 1400,- gulden.
3) volautomatisch. Zonder die mooie knoppen, maar uiteraard ok met compressor.
O, en ik zie een foutje in min vorige posting: vanaf 1979 was de automatische versie leverbaar voor de stationcarmodellen. De overige keuzes bleven gewoon bestaan...
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Nee, dat is geen Volvo-accessoireknopje.
Misschien iets van een electrische antenne of wellicht de lpgschakelaar.
Misschien iets van een electrische antenne of wellicht de lpgschakelaar.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 22:59
Ik hoop dat ik deze auto in het weekend a.s kan gaan bekijken!
Dank voor je zeer bruikbare informatie!!
Dank voor je zeer bruikbare informatie!!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Die niveauregeling lijkt heel leuk, maar ik heb op de 240 die ik had alleen maar lekke systemen meegemaakt.
Ben benieuwd of iemand er iets positiefs over kan melden?
Dat was met het beschreven handmatige systeem nog niet zo erg, omdat je op het dashboard kunt zien wat er gebeurt. Dat systeem met het nippel onder de motorkap functioneerde m.i. alleen de eerste jaren.
Trouwens: die "load-a-justers" onder mijn 940 station gingen langer mee, maar vervanging bleek zó kostbaar, dat we daar maar zwaardere veren onder hebben gezet!
Ben benieuwd of iemand er iets positiefs over kan melden?
Dat was met het beschreven handmatige systeem nog niet zo erg, omdat je op het dashboard kunt zien wat er gebeurt. Dat systeem met het nippel onder de motorkap functioneerde m.i. alleen de eerste jaren.
Trouwens: die "load-a-justers" onder mijn 940 station gingen langer mee, maar vervanging bleek zó kostbaar, dat we daar maar zwaardere veren onder hebben gezet!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 22:59
Dank jullie wel voor de bruikbare tips.
Inderdaad was de compressor stuk, maar buiten dat was de auto in niet zo'n goede toestand: er was aan gewerkt aan alle zijkanten, een jaar geleden.
De blaasjes onder de lak waren op cruciale plekken weer zichtbaar.
Een proefrit maken mocht niet, dus...snel op zoek naar de volgende 244!
Inderdaad was de compressor stuk, maar buiten dat was de auto in niet zo'n goede toestand: er was aan gewerkt aan alle zijkanten, een jaar geleden.
De blaasjes onder de lak waren op cruciale plekken weer zichtbaar.
Een proefrit maken mocht niet, dus...snel op zoek naar de volgende 244!
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Als je geen proefrit mag maken, moet het inderdaad wel een foute wagen zijn!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
haha idd, geen proefrit is geen deal bij mij iig. En als de blaasjes weer opkomen is t slechte zaak.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)