automaat capriolen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Hallo mede x40 rijders.. :lol:

Vanavond reed ik naar huis en vlak voor thuis komst, warme motor dus, haalt de automaat een paar rare fratsen uit.

Ik rem af om een bocht te nemen en hij schakelt gewoon terug, ik geef lichtjes gas bij en de bak schakelt weer, maar het lijkt alsof íe effe blijft hangen. Daarna schakelt de bak weer gewoon verder. Het is een fractie van een seconde.
Dit gaat gepaard zonder schokken, maar wel alsof ie een beetje van slag is.
Net alsof de bak niet weet of íe nou naar z'n 2 of naar z'n 3 moet. Ik weet dat het een adaptieve bak is, maar ZO vreemd adaptief.. :P ?

Zit het 'm in mijn voet op het gaspedaal, die gas bijgeeft en gas terug neemt, in een te korte tijd?

Ik heb het wel eens vaker, hoor, maar ben toch wel benieuwd naar de bevindingen van andere automaat rijders en hun eventuele automaat capriolen :?

Jos
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

is het niet de lockup ofzoiets??
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

volgens mij heb ik af en toe ook zoiets als ik ong30 a 35 kmh rijd lijkt het net of die terug en weer opschakeld, vind het niet storend, voel em ook haast niet schakelen,wel iets natuurlijk maar dat is toch normaal??
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

zwolly schreef: als ik ong30 a 35 kmh rijd lijkt het net of die terug en weer opschakeld,
let dan eens op je toerental, dan weet je het zeker. :wink:
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

ik zal er eens op letten , zal wel goed zijn , heb nog 10 maand garantie(selected used car) en laat vlak voor afloop garantie even een anwb of dekra keuring doen zodat eventueele gebreken,wat ik niet verwacht, boven water komen. de auto heeft nu 56000 km gereden.

mijn dealer wil ook wel vlak voor afloop garantie wel alles checken, laat ik ze ook doen na de dekra of anwb keuring en dat vergelijk ik dan evt met anwb/dekra keuring mits er door anwb/dekra gebreken worden geconstateerd en zal hen hierna dan mee confronteren als de dealer zijn check niet overeenkomt, hiermee test ik meteen de dealer zijn betrouwbaarheid.....makelijk om te weten daar ik in de toekomst van plan ben een ong 1 jaar oude s40 aan te schaffen, en als alles naar wens is zal dat dan ook bij mijn dealer gebeuren.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Wat is een lock up, Zwolly? En is dat ernstig.

Het doet zich alleen voor als ik stapvoets rij.
Misschien dat mijn voet op het gaspedaal het wel veroorzaakt, doordat ik niet echt gas bij geef, op het moment dat de bak wil opschakelen.
Volgens mij schiet het toerental wel omhoog wanneer de bak zg. blijft hangen.
Het is, als het gebeurd,ook alleen maar tussen de 2e en 3e versnelling.
Wanneer ik op de snelweg accelereer of constant 80 rij op een rijksweg, niets aan de hand.

Wat zijn de symptomen dat een automaat ECHT de geest gaat geven? Weet iemand dat?

Jos
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Ik bedoel natuurlijk niet dat een lock up ernstig is.. :lol: maar wanneer deze kapot is, uiteraard :oops:
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

ik dacht dat het lock up ofzoiets heet, ditgeen zet de versnelling vast ofzoiets waardoor de motor minder toeren maakt?? staat wel in je boekje,zal het eens een keer opzoeken.



wat de symptomen zijn dat een bak kapot gaat weet ik niet,hard in de versnellingen klappen??, maar zo'n bak moet toch gemakkelijk ,bij normaal gebruik, 2 ton meegaan?
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Heeft de x40 wel een lock up?

Het lijkt mij ook wel dat zo'n automaat nog wel een dikke 2 ton mee moet kunnen; maar ja, het is en blijft techniek en dat kan altijd stuk gaan. :cry:
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

met dat stapvoets rijden heb ik ook dat ie een beetje heen en weer schakeld , en gewoon je automaatbakolie in de gaten houden, die moet niet stinken en zwart of donkerbruin zijn maar mooi rood en niet alleen op de stok.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

ik heb ditgeen uit mijn boekje dus zal dit wel zo zijn (5 traps), en je ziet toch ook aan je toerrenteller dat als je bijv naar de 80 kmh doortrekt en je bent op de 80 dat je toerenteller een stuk naar beneden schiet, voelt een beetje als een versnelling
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Klopt, dat laatste. Allen voel je bijna niet dat íe schakelt in een hoge versnelling en van de 2 naar 3 vind ik meer voelbaar.

Vind jij ook niet dat bij 50km/u de bak erg snel overschakeld naar z'n 4?
Soms zou ik nog liever ff in z'n 3 rijden.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

ja hetzelfde heb ik ook zoals je hierboven beschrijfd ,2 en 3 voel je beter als de hogere versnellingen, heb ik ook.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

en inderdaad hij zit snel in de 4 als je 50 rijd maar de auto heeft hier geen enkele moeite mee, met mijn vorige handschakel s40 reed ik ook vaak 50 in de 4.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

maar als jij liever 50 rijd in de 3 (stadsverkeer) zet dan je pook in de 3 ipv D dan schakeld de bak niet hoger op als de 3.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Ja..zou ik idd ook nog kunnen doen.
Maarre, jij hebt ook geen idee hoe precies zo'n lock up werkt?
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

die lockup zet de versnelling vast waardoor de toeren verminderd word, ditgeen gaat automatisch, veel weet ik er niet echt van heb dit allemaal uit mijn boekje ,dit is mijn 2e automaat, heb ooit een mercedes 250 /6cil benzine automaat gehad die reed ook lekker ,echter de volvo vind ik veel fijner.

op die mercedes zat dacht ik geen lockup, maar zeker weten doe ik dat niet.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

lock up houd in dat de koppelomvormer word uitgeschakeld (= een overbruggingskoppeling).

Wanneer deze koppeling niet geactiveerd is, treedt er enige slip in de koppelomvormer op waardoor het koppel evenredig met dit slippen wordt versterkt.
Wanneer de overbrugging wordt geactiveerd, wordt tussen de motor en versnellingsbak een mechanische koppeling tot stand gebracht.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”