Vanmiddag tijdens het rijden: Koelvloeistofpeil laag, stop ZSM. De auto stilgezet. Peil stond inderdaad 1cm onder Min. We waren bijna thuis, dus naar huis gereden. Thuis laten afkoelen en daar zag ik dat de bovenkant van de onderste draagarm linksvoor nat was. ook hingen er druppels aan de afdekplaat. Afdekplaat verwijderd en die was bovenop, vooral aan de linkerkant flink nat. Ik zie ook sporen van vloeistof op het differentieel zitten, maar zie niet duidelijk waar het vandaan komt. de leidingen naar de turbo lijken oke. Er zit ook een vloeistof spoor onderaan het laatste deel van de koelslang die van onderuit de radiateur komt en naar de waterpomp gaat (of andersom?). Is het aannemelijk dat deze slang lek is? Of kan het water ook nog ergens anders vandaan komen?
Het gaat om een V70 D5 uit 2007 met 175.000 op de klok.
Reacties worden gewaardeerd!
Groet,
Jeroen.
Koelvloeistof lekkage
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43
Het water komt duidelijk van de linkerkant van de motor. De waterpomp zit rechts. En ik zie daar ook geen lekkage sporen. Ook vanaf de onderkant gezien niet. Wel dus duidelijk sporen over het differentieel heen.
Ik heb vanmiddag de motor nog een tijdje laten lopen tot hij warm was en heb er met draaiende motor onder gekeken, maar zie niets druppelen. Ik dacht met zoveel water verloren zou je wel iets moeten zien, maar niets.
Op de tweede foto, al die groenige aanslag en spetters op de aandrijfas zijn sporen van koelwater volgens mij.
Als ik het zo kan zien loopt daar alleen de onderste radiateurslang en zit ook nog de EGR-koeler er nog aan vast?
Lekken die slangen wel eens? Ik kan het grootste deel van die slang niet zien, er zit teveel in de weg. Iemand een idee hoe ik erbij kan? Is het weghalen van het luchtfilterhuis voldoende?
Groet,
Jeroen
Ik heb vanmiddag de motor nog een tijdje laten lopen tot hij warm was en heb er met draaiende motor onder gekeken, maar zie niets druppelen. Ik dacht met zoveel water verloren zou je wel iets moeten zien, maar niets.
Op de tweede foto, al die groenige aanslag en spetters op de aandrijfas zijn sporen van koelwater volgens mij.
Als ik het zo kan zien loopt daar alleen de onderste radiateurslang en zit ook nog de EGR-koeler er nog aan vast?
Lekken die slangen wel eens? Ik kan het grootste deel van die slang niet zien, er zit teveel in de weg. Iemand een idee hoe ik erbij kan? Is het weghalen van het luchtfilterhuis voldoende?
Groet,
Jeroen
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43
De boosdoener gevonden, (denk ik). De voorste aansluiting op de EGR-koeler heeft een aneurisma aan de onderkant. Hoewel het niet nat voelt... Ziet er niet goed uit..
Het lijkt alleen dat de andere kant van het slangetje dat aan het blok zit moeilijk bereikbaar is. Is dit te doen? Of, wat moet ik allemaal nog weghalen om de nieuwe slangklem goed vast te zetten?
Groet, Jeroen

Het lijkt alleen dat de andere kant van het slangetje dat aan het blok zit moeilijk bereikbaar is. Is dit te doen? Of, wat moet ik allemaal nog weghalen om de nieuwe slangklem goed vast te zetten?
Groet, Jeroen

Laatst gewijzigd door JeroenF op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Mocht je helemaal niets kunnen vinden, tuinslang is 13/15/19mm 

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De metalen buis aan de achterkant van het blok wil wel eens scheuren. Je kunt er heel lastig bij, wat handige tooltjes maken het leven soms gemakkelijk. Probeer eerst het echte lek te vinden voordat je gaat sleutelen anders kun je straks nog een keer aan de slag. Als het aneurisma niet nattig voelt denk ik niet dat het daar lekt. Check de metalen buis eens heel goed en de egr koeler zelf ook.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43
Ik denk toch wel dat het slangetje het probleem is. Ik heb nog met een stukje universeel kachelslang geprobeerd, maar de bocht is te krap. Morgen origineel onderdeel maar bestellen..

Groet,
Jeroen

Groet,
Jeroen
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Beter dan een lekke slang.JeroenF schreef: Dat lijkt mij niet verstandig toch?

Morgenochtend gelijk een dealer in de buurt bellen, dan kan je tijdens de lunch het spul al ophalen.