V50 benzine hapert en hoog olie verbruik

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Dario
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.05.2018 - 00:03

Hallo allemaal!
Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen.
Afgelopen februari heb ik een v50 kinetic uit 2005 gekocht.
Er was een vermoeden, dat de koppakking niet in orde was. Witte rok en koelvloeistof geur.
Maar omdat ik het dan zo goedkoop kon overnemen dacht dat het wel waard was. Dus dat ook direct laten maken. Distributie ketting vervangen. Dinamo was niet meer 100% dus ook maar vervangen en een multi riem.
Dacht dan samen met een grote buurt helemaal klaar te zijn en dan maar genieten.
Echter na 2 maanden!
Het begon te haperen als ik met 80km/u gas gaf tot 100km/u. Dacht direct aan bougies. Wellicht foutieve door de garage ingezet. Tijdens een inhaal actie ging motorlampje branden dus direct aan de kant. Kon niets vinden dus weer opgestart en lampje brandde niet meer. Tot na drie weken +/-. Ik rij normaal tot 100-115 kn per uur op de a9/a10 dagelijks. Op de A4 ging ik dus lekker intrappen tot 140 eindbestemming bereikt en toen ik de auto weer startte ging motorlampje branden. Olie gecheckt en kwan dan ook achter dat het olie aardig op begon te raken. Heb toen 2 liter bij moeten vullen. Auto trilde ook voornamelijk met stationair. Erg vervelend..
Garage heeft het gecheckt code P0301. Bougies vervangen en alle vier bobines. Ze waren iets versleten. Dus ik blij dacht dan weer te kunnen genieten van mij auto.
Volgende ochtend weer lampje branden.
Weer melding p0301. Garage dacht dan of injectoren of ergste geval zuigers kapot. Elders las ik dat pcv klep soms een melding kan veroorzaken en olie verbruik verhogen. Dus dat ook laten controleren.
Ze hebben alles na gelopen. Injectoren omgeruild van 1 naar 3 om na te gaan of de melding terug kwam op drie. Ze hebben werkelijk alles na gelopen. Pcv systeem, Nieuwe bougies ingestopt, motor druk was ok en dus wisten ze geen raad meer. Motor klinkt niet lekker en met gas geven heb het gevoel dat het moeite kost om op snelheid te komen. Nu 3 dagen en lampje brand niet meer. Maar motor loopt niet lekker. Het trilt een stuk minder dus dat is wel positief....

Wie heeft een idee van waarom het zo stroef loopt? Garage dacht aan iets elektrisch/computer omdat ze werkelijk niets konden vinden. Voordat ik het voor een lange tijd bij een elektra monteur neerzet ben ik benieuwd naar jullie reacties.

Bedank alvast voor jullie moeite !!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dario op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Vermeld even welk blok je hebt. Ik gok de 1.8, die bekend staan om verkeerd slijtende zuigerveren wat hoog olieverbuik tot gevolg heeft
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Dario
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.05.2018 - 00:03

Het is inderdaad een 1.8
Als dit het is, is het echt zonde van de garage niet opmerken met koppaking vervangen. Ga ze bellen wellicht weten ze het nog.
Zijn er nog manieren om te controleren/confirmeren dat dit het probleem is zonder alles uit te moeten bouwen eerst ?
Zal zeker duur worden ...
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Je kunt nog een flush van je motorblok doen met bijvoorbeeld Forte. Mocht dit niet helpen dan zul je waarschijnlijk je olieschraapveren moeten vervangen, wat een gigantisch dure hobby is
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

1.8jes pre-2007 hebben inderdaad een batchfout met de olieschraapveren. Gaan allemaal kaduuk zover ik weet.. niet alleen de bij Ford gebouwde blokken, maar ook die bij Mazda.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Dario
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.05.2018 - 00:03

Als ik het laat flushen, is het dan “handig” om over te stappen een dikkere olie en/of iets toevoegen of toch maar laten bij 5-30?
Vandaag ging lampje weer branden
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Gewoon de 5W30 pakken, je schiet er niks mee op om dikkere olie te nemen. Als namelijk je olieschraapveren aan eind zijn dan helpt dikkere olie ook niet
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”