RTI "geen toegang tot de harde schijf"

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
t5power
5th Gear member

Hoi volvo-ers

Wilde mijn RTI updaten naar de nieuwste versie maar krijg na het doorklikken van de veiligheidsmelding de volgende melding:

"Geen toegang tot de harde schijf
Een ogenblik geduld"

Iemand bekend met dit fenomeen? Mijn auto (XC90 MY2007) heeft volgens mij een kleine HD waar de content van DVD heen gekopieerd wordt. Maar deze HD zit toch in de unit verstopt?

Hier iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt: http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... em-problem
En hier iemand die de boel er al eens uit heeft gehaald:
https://www.polarnight.co.uk/blog/volvo ... -location/
Laatst gewijzigd door t5power op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
t5power
5th Gear member

Net even oor erbij gehouden, en die harde schijf maakt geen goede geluiden. Niet echt gek dat zo'n harde schijf de geest geeft als je bedenkt dat deze elke keer aangaat als de auto wordt gestart of contact erop.
Eigenlijk beetje dom design, je zou beter HD kunnen opspinnen als de Navi daadwerkelijk gestart wordt.
(1997) Volvo S40 2.0
Sander02
4th Gear member

Vervangen door een SSD een optie?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
t5power
5th Gear member

Sander02 schreef: Vervangen door een SSD een optie?
Ja leek mij ook een goed idee maar heb een [link=http://www.volvov40club.com/forums/7-vo ... ation.html]topic[/link] gevonden op internet waar wel naar voren komt dat het uitwisselen van HDDs niet zomaar zal lukken. De HDD uitlezen geeft al problemen, dus lijkt een apart file systeem te zijn..
(1997) Volvo S40 2.0
Rinootje
4th Gear member

Ik heb dit truukje al een paar keer uitgehaald met de RNS-510 van de VAG groep.
Ook daar zitten PATA HDD's in en die heb ik vervangen door SSD's.
Maar alleen had ik daar wel de mazzel, dat er op het grote boze internet, firmware CD's rond zwerven, waarmee je niet alleen de firmware kunt updaten, maar ook de HDD(/SSD) kunt initialiseren en formateren.
Overigens heb ik nog nooit zo'n HDD aan een van mijn Linux (ge)bakkies gehad.

Als er ergens een manier te vinden is, om de firmware (en daarbij dus ook de HDD/SSD te formateren) te pakken te krijgen, dan denk ik, dat het wel moet lukken.

Om de Linux tool DD (DiskDupe) te gebruiken op een oude (misschien al defecte) HDD raad ik ten zeerste af.

Edit/toevoeging:
Bij Conrad zijn nog PATA SSD's te koop. Alleen zijn die niet echt goedkoop (meer)
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
t5power
5th Gear member

Rinootje schreef: Ik heb dit truukje al een paar keer uitgehaald met de RNS-510 van de VAG groep.
Ook daar zitten PATA HDD's in en die heb ik vervangen door SSD's.
Maar alleen had ik daar wel de mazzel, dat er op het grote boze internet, firmware CD's rond zwerven, waarmee je niet alleen de firmware kunt updaten, maar ook de HDD(/SSD) kunt initialiseren en formateren.
Overigens heb ik nog nooit zo'n HDD aan een van mijn Linux (ge)bakkies gehad.

Als er ergens een manier te vinden is, om de firmware (en daarbij dus ook de HDD/SSD te formateren) te pakken te krijgen, dan denk ik, dat het wel moet lukken.

Om de Linux tool DD (DiskDupe) te gebruiken op een oude (misschien al defecte) HDD raad ik ten zeerste af.

Edit/toevoeging:
Bij Conrad zijn nog PATA SSD's te koop. Alleen zijn die niet echt goedkoop (meer)
Goede tips Rinootje! Ja ik zat zelf ook al te kijken naar tools om nieuwe HDD (of idd SSD) te laten initialiseren maar ik denk dat onze volvos niet populair genoeg zijn geweest. Die RNS dingen van VAG zijn volgens mij in heeel veel autos geleverd (en waren ook makkelijk te stelen) dus daar was (en is) vast wel markt voor.

Ik ga de tip nog even on hold zetten want ik heb nog niemand gevonden online waarbij het gelukt is..
Misschien moet ik maar op zoek naar een gebruikt exemplaar??

Heeft iemand misschien het onderdeel nummer?
(1997) Volvo S40 2.0
Rinootje
4th Gear member

t5power schreef: Misschien moet ik maar op zoek naar een gebruikt exemplaar??

Of op zoek naar iemand, die zijn, nog werkende radio, een uurtje wil afstaan, zodat we een image van die werkende HDD kunnen maken.
Zou hij die ook gelijk kunnen vervangen door een SSD.

Ik heb trouwens altijd al een gruwelijke hekel aan HDD's in auto's gehad. Denk niet alleen aan het aantal keren starten en stoppen, maar ook aan de grote temperatuurs verschillen en het schudden en schokken van de auto.
Een SSD is daar gewoon heel veel beter tegen bestand, het heeft geen bewegende delen en kan ook tegen veel extremere temperaturen. Tel daarbij ook nog even op, dat de SSD geen noemenswaardige vertraging meer oplevert (lees hier, de data wordt sneller aan de radio geleverd) en het plaatje is compleet om over te stappen.

Blijft alleen nog de manier over om de SSD te initialiseren/formateren.
Zou een dealer niet zoiets hebben? Of swappen zij alleen maar de "dozen" van zo'n radio? De firmware in zo'n ding zou ook toch wel eens geüpdatet moeten worden (sorry, ik bazel ook maar wat ;) )?
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
t5power
5th Gear member

Rinootje schreef:
t5power schreef: Misschien moet ik maar op zoek naar een gebruikt exemplaar??

Of op zoek naar iemand, die zijn, nog werkende radio, een uurtje wil afstaan, zodat we een image van die werkende HDD kunnen maken.
Zou hij die ook gelijk kunnen vervangen door een SSD.

Ik heb trouwens altijd al een gruwelijke hekel aan HDD's in auto's gehad. Denk niet alleen aan het aantal keren starten en stoppen, maar ook aan de grote temperatuurs verschillen en het schudden en schokken van de auto.
Een SSD is daar gewoon heel veel beter tegen bestand, het heeft geen bewegende delen en kan ook tegen veel extremere temperaturen. Tel daarbij ook nog even op, dat de SSD geen noemenswaardige vertraging meer oplevert (lees hier, de data wordt sneller aan de radio geleverd) en het plaatje is compleet om over te stappen.

Blijft alleen nog de manier over om de SSD te initialiseren/formateren.
Zou een dealer niet zoiets hebben? Of swappen zij alleen maar de "dozen" van zo'n radio? De firmware in zo'n ding zou ook toch wel eens geüpdatet moeten worden (sorry, ik bazel ook maar wat ;) )?

Helemaal mee eens. Maar ik denk dat ik 2006 (toen mijn XC90 ontwikkeld is) nog niet echt goedkope SSDs beschikbaar waren. Die laptop HD die er nu in zit schijnt wel van een speciaal type te zijn die heel robuust is. Dus daar is wel over nagedacht. Maar ja, blijft een mechanisch iets wat na X keer kapot gaat. Misschien moet ik deze aanschaffen: https://www.volvotech.eu/xc90/XC90-MY-2 ... -camera%5D
heb ik iig een achteruitrijcamera, is ook handig. Navigatie wilde ik toch als backup gebruiken, werkt toch minder fijn dan tomtom.
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”