Oliedop moet juist licht het blok in gezogen worden! Teveel is ook weer niet goed natuurlijk.
Als jij meldt dat je voelt dat er geblazen wordt uit de motor, is er wat mis met je carterventilatie. Er lekken altijd wel wat verbrandingsgassen langs de cilinders het carter in. Als dat dusdanig veel is dat je oliedop bijna eraf wordt geblazen, kan je nog best gelijk hebben met je theorie over de olieschaapveren...
Ingeruild V50 1.6D en aangeschaft V50 1.8 benzine met nodige vragen !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15
Dank voor jullie reacties. Morgen naar de garage voor carterventilatie. Is dit overigens een grote klus, maw is er makkelijk bij te komen door de monteur. Waar moet ik dan aan denken, schoonmaken of vervangen? En qua kosten gemiddeld?
Dank!
Dank!
- YourivdAar
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
- Locatie: Utrecht
Ik dacht in het begin ook problemen te hebben met de carterventilatie. Wanneer ik mijn dop los haal, ban blaast hij ook zachtjes bij draaiende motor.Matadin schreef: Ok, duidelijk vwb het verhoogd toerental. Ik heb de olievuldop eraf gehaald bij draaiende motor, hij blaast wel behoorlijk lucht kan ik jullie melden. Kan het niet vergelijken met een andere 1.8 motor, dus heb geen referentie kader. Wat wel opvalt is dat het branstof verbruik een stuk lager is.
Ik hou jullie op de hoogte !
Garage gaf mij destijds aan dat dit normaal is.
Waren het niet de 2.4's die problemen hebben met de carterventilatie?
Met vriendelijke groet,
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Klopt, de 2.4/2.4i/T5 hebben een issue met de carterventilatieYourivdAar schreef:Ik dacht in het begin ook problemen te hebben met de carterventilatie. Wanneer ik mijn dop los haal, ban blaast hij ook zachtjes bij draaiende motor.Matadin schreef: Ok, duidelijk vwb het verhoogd toerental. Ik heb de olievuldop eraf gehaald bij draaiende motor, hij blaast wel behoorlijk lucht kan ik jullie melden. Kan het niet vergelijken met een andere 1.8 motor, dus heb geen referentie kader. Wat wel opvalt is dat het branstof verbruik een stuk lager is.
Ik hou jullie op de hoogte !
Garage gaf mij destijds aan dat dit normaal is.
Waren het niet de 2.4's die problemen hebben met de carterventilatie?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Metertje van de temperatuur in het midden zegt weinig. Die staat vanaf 73 graden in het midden.
Ik merkte bij die van mij dat de thermostaat stuk was omdat op hoge snelheden de temperatuur terugliep. Ook duurde het op temperatuur komen lang.
Hierna een simpel obd lezer de waarde bekeken, en hij kwam niet hoger dan 75..
Thermostaat vervangen. Nu standaard op 95graden (dat is ook het midden) , en bij gas los gaat de verbruiksmeter veel sneller omlaag.
Olieverbruik komt zeker voor. Heb er zelf geen last van, maar zeker de batches van 2005 en 2006 staan erom bekend.
Benzinelucht buiten na een koude start, heb ik ook.
Het blok wordt pas boven de 4000rpm een beetje vlot. Daaronder is hij vooral soepel, maar nimmer snel.
1:15 is heel moeilijk te halen. Dat is eigenlijk continu 90..
Ik zit hierop:
Ik merkte bij die van mij dat de thermostaat stuk was omdat op hoge snelheden de temperatuur terugliep. Ook duurde het op temperatuur komen lang.
Hierna een simpel obd lezer de waarde bekeken, en hij kwam niet hoger dan 75..
Thermostaat vervangen. Nu standaard op 95graden (dat is ook het midden) , en bij gas los gaat de verbruiksmeter veel sneller omlaag.
Olieverbruik komt zeker voor. Heb er zelf geen last van, maar zeker de batches van 2005 en 2006 staan erom bekend.
Benzinelucht buiten na een koude start, heb ik ook.
Het blok wordt pas boven de 4000rpm een beetje vlot. Daaronder is hij vooral soepel, maar nimmer snel.
1:15 is heel moeilijk te halen. Dat is eigenlijk continu 90..
Ik zit hierop:

Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Dat klopt, maar ook die hebben zwakke puntenMatadin schreef: Zou je toch niet verwachten, de 2.4 is toch een ECHTE Volvo motor?

Verder loopt zo'n 5-cilinder wel erg mooi hoor, ik heb er een die nu 122.000 heeft gelopen dus die kan nog even mee.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
En de basis van die vijfcilinder komt wel van Audi!!!
Mvg, Frans



Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15
Goed om te horen dat de 5 cilinder machtig en populair is! Heb de V50 2.4 altijd al een leuke bak gevonden.
Eerst maar even kijken hoe het met mijn 1.8 gaat aflopen vwb compressie test. Om eerlijk te zeggen, vrees ik het ergste. gezien het blazen vd motor wanneer de olievuldop eraf is. Als het idd de olieschraapveren zijn dan is de auto ten dode opgeschreven.
Zou eeuwig zonde zijn van zo'n mooie auto....fingers crossed !
Eerst maar even kijken hoe het met mijn 1.8 gaat aflopen vwb compressie test. Om eerlijk te zeggen, vrees ik het ergste. gezien het blazen vd motor wanneer de olievuldop eraf is. Als het idd de olieschraapveren zijn dan is de auto ten dode opgeschreven.
Zou eeuwig zonde zijn van zo'n mooie auto....fingers crossed !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Je kunt natuurlijk op de sloop ook een andere 1.8 motor van mazda, ford of volvo met weinig kilometers kopen. Eigenlijk heb je alleen het draaiende gedeelte nodig waar je dan je eigen kop en appendages op kunt zetten. Ik zou wel gelijk de distributie en waterpomp meenemen (als de 1.8 geen ketting heeft?)
Mvg, Frans
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57
Als je zelfs je kop om gaat zetten kun je bijna net zo goed nieuwe zuigerveren in het bestaande blok gaan monteren.Bella schreef: Je kunt natuurlijk op de sloop ook een andere 1.8 motor van mazda, ford of volvo met weinig kilometers kopen. Eigenlijk heb je alleen het draaiende gedeelte nodig waar je dan je eigen kop en appendages op kunt zetten. Ik zou wel gelijk de distributie en waterpomp meenemen (als de 1.8 geen ketting heeft?)
Mvg, Frans
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Een kaal draaiend gedeelte is een stuk goedkoper zonder kop. Ik denk dat je met 300 euro een heel eind op gang bent...
Een motor compleet met kop is gewoon duurder. Als je zelf kunt sleutelen is het vervangen van de zuigerveren vanuit het carter misschien wel de goedkoopste oplossing......?
Mvg, Frans
Een motor compleet met kop is gewoon duurder. Als je zelf kunt sleutelen is het vervangen van de zuigerveren vanuit het carter misschien wel de goedkoopste oplossing......?
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- YourivdAar
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
- Locatie: Utrecht
Je stelt dat het blazen uit de vuldop een probleem is. Mag ik vragen waarom?Matadin schreef: Goed om te horen dat de 5 cilinder machtig en populair is! Heb de V50 2.4 altijd al een leuke bak gevonden.
Eerst maar even kijken hoe het met mijn 1.8 gaat aflopen vwb compressie test. Om eerlijk te zeggen, vrees ik het ergste. gezien het blazen vd motor wanneer de olievuldop eraf is. Als het idd de olieschraapveren zijn dan is de auto ten dode opgeschreven.
Zou eeuwig zonde zijn van zo'n mooie auto....fingers crossed !
Vooral omdat mij destijds door de garage aangegeven werd dat het geen probleem was en ik exact hetzelfde ervaar wanneer ik de dop los haal bij draaiende motor. Daarnaast ervaar ik geen extreem brandstof verbruik en het olieverbruik is 0.
Met vriendelijke groet,
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15
Heb ik her en der gelezen en op filmpjes gezien. Als ie een beetje vacuum zuigt, schijnt dat dan weer goed te zijn...(de bekende latex handschoen methode)??
Maar goed, ik heb ook nog een kleine citroen saxo 1.1 benzine staan, en die blaast ook, wel duidelijk minder dan de volvo, maar dat zal wel het verschil zijn tussen een 1.1 en 1.8 motor.
Oliepeil staat nog steeds op max...
Probeer nu wel steeds om meer zelf te sleutelen, uiteraard met hulp van deze geweldige forum. Zoek nog steeds een Vida tekening vd 1.8 motor....iemand ??
Thanks !!
Maar goed, ik heb ook nog een kleine citroen saxo 1.1 benzine staan, en die blaast ook, wel duidelijk minder dan de volvo, maar dat zal wel het verschil zijn tussen een 1.1 en 1.8 motor.
Oliepeil staat nog steeds op max...
Probeer nu wel steeds om meer zelf te sleutelen, uiteraard met hulp van deze geweldige forum. Zoek nog steeds een Vida tekening vd 1.8 motor....iemand ??
Thanks !!
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Het is de mate van blazen die nu het issue is. Jouw motor heeft (blijkbaar) geen actieve afzuiging van de carterdampen. Jij omschrijft wel dat je oliedop er bijna wordt afgeblazen. Dat is wat anders dan het Opel 1.6je dat ik hiervoor had. Er komt wat damp uit wolken als je de dop eraf haalt, maar een losse dop blijft gewoon op gat liggen.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15
Vrienden,
Inmiddels blijft de olievuldop gewoon rustig liggen...?? Maar hij blaast wel, zal wel zo horen, denk ik maar.
Monteurtje zegt gooi er Forte in, en kijk dan wat ie gaat doen. Zal z'n advies maar eens gaan opvolgen.
Hou jullie op de hoogte...!
Inmiddels blijft de olievuldop gewoon rustig liggen...?? Maar hij blaast wel, zal wel zo horen, denk ik maar.
Monteurtje zegt gooi er Forte in, en kijk dan wat ie gaat doen. Zal z'n advies maar eens gaan opvolgen.
Hou jullie op de hoogte...!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15
Vrienden, hierbij weer een update. Geen probleem met olieschraapveren e.d. Blazen schijnt normaal te zijn volgens zegge van garage, dop los blijft gewoon rustig liggen, geen rook of damp als je oliepeilstok iets omhoog lift. De motor heeft het vanaf medio 2016 tot april 2018 echter wel zwaar gehad omdat de vorige eigenaar geen regulier onderhoud had laten uitvoeren, maw tussen 140.579 en 215.000 km is er geen regulier onderhoud geweest. Ze hebben er overigens Forte ingegooid, auto rijdt voelbaar soepeler. Oliepeil is sinds oliewissel begin mei en aankoop op 10/5 nog steeds max.
Vandaag zag ik iets nieuws, een beetje olie op een zwart soort van schijfachtig iets links naast de carter. Het lukt mij niet om een foto te plaatsen, ook niet middels bovenstaande icons. Iemand enig idee hoe ik een foto als bijlage kan plaatsen....een foto zegt immers meer dan woorden
Vandaag zag ik iets nieuws, een beetje olie op een zwart soort van schijfachtig iets links naast de carter. Het lukt mij niet om een foto te plaatsen, ook niet middels bovenstaande icons. Iemand enig idee hoe ik een foto als bijlage kan plaatsen....een foto zegt immers meer dan woorden
- YourivdAar
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
- Locatie: Utrecht
Fijn, dat stelt mij ook weer gerust en het scheelt veel geld.Matadin schreef: Vrienden, hierbij weer een update. Geen probleem met olieschraapveren e.d. Blazen schijnt normaal te zijn volgens zegge van garage, dop los blijft gewoon rustig liggen, geen rook of damp als je oliepeilstok iets omhoog lift. De motor heeft het vanaf medio 2016 tot april 2018 echter wel zwaar gehad omdat de vorige eigenaar geen regulier onderhoud had laten uitvoeren, maw tussen 140.579 en 215.000 km is er geen regulier onderhoud geweest. Ze hebben er overigens Forte ingegooid, auto rijdt voelbaar soepeler. Oliepeil is sinds oliewissel begin mei en aankoop op 10/5 nog steeds max.
Vandaag zag ik iets nieuws, een beetje olie op een zwart soort van schijfachtig iets links naast de carter. Het lukt mij niet om een foto te plaatsen, ook niet middels bovenstaande icons. Iemand enig idee hoe ik een foto als bijlage kan plaatsen....een foto zegt immers meer dan woorden
Forte doet soms wonderen, ik had ooit een oude honda cb450 uit het jaar kruik, nieuwe benzine erin, forte erbij, gas erop en na verloop van tijd ging hij steeds beter lopen. Die had overigens niet lang stil gestaan o.i.d. Was puur vervuiling op de kleppen e.d.
Foto kun je toevoegen door onder dit invul/post scherm te klikken op 'Click here to add or edit attachments.'.
Edit: Klik wel eerst even op 'Overschakelen op full editing'. Als je reageerd via snel antwoord. Anders zie je de blauwe tekst zoals eerder omschreven niet staan.
Laatst gewijzigd door YourivdAar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016