Volvo S60 T5: Performance problemen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
DKvolvoS60T5
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.05.2018 - 23:15

Hoi allen! Ik ben nieuw hier. Mijn naam is (***) noem me maar DK! Heb wat rondgekeken op het forum en het lijkt me een leuke omgeving om kennis over volvo’s op te doen en te delen! Nu mijn situatie:

Vorige week heb ik met mijn vader een tweede autootje gekocht. Het gaat om een volvo S60 T5 uit 2001 (ik zal proberen een foto toe te voegen). De kilometerstand staat op 289.XXX. We hebben deze auto aangeschaft van een jonge automonteur voor €1.500. Nu waren wij ons er van tevoren al van bewust dat er voor dat geld wel het een en ander mis zou zijn met de auto, en dat is ook zo. Naast alle kleine onderhoudsdingentjes en alle kleine gebrekken, heeft de nieuwe auto twee redelijk grote mankementen:
1. De motor levert maar een fractie van zijn vermogen.
2. De stuurbekrachtiging werkt niet correct. (weerstand rond middenpunt stuur)
Met deze post wil ik ingaan op het eerste punt; de prestatie van de motor. Ik wil in deze post zo veel mogelijk informatie geven over de huidige staat en een plaatje scheppen over hoe het zit met de motor. Ik hoop dat iemand mij dan kan vertellen wat er mogelijk mis kan zijn met het blok, zodat we het probleem zo precies mogelijk aan kunnen pakken.

Dus, het probleem is als volgt: de auto levert zijn vermogen niet (250pk). Het is overduidelijk dat de auto niet presteert. Ten eerste de topsnelheid. Wij hebben met veel moeite na toch wel een aardig stuk vol gas te rijden net de 150km/u aan weten te tikken. Van wat ik lees en op youtube zie kan deze auto makkelijk boven de 230 uitkomen. Ten tweede de acceleratie. Deze is gewoon erg sloom. Wij hebben gister een 0-100km/u testje gedaan en we kamen uit op de 13,5 á 14 seconden. Dit zou volgensmij in zo’n 7-8 sec moeten kunnen (3 man in de auto). Ook als je een helling oprijd lijkt de auto moeite te hebben met het accelereren.

De auto rijd dus wel. Het is opzich een prima auto om in te touren, maakt geen al te rare geluiden, is niet erg schokkerig en stinkt niet ofzo. Het enige is dus dat de motor hooguit 2/5 van zijn vermogen levert. Verdere mankementen aan de motor zijn dat hij bij een koude start een beetje stroef loopt. Hij schud een beetje en loopt voor 10 seconden een beetje stroef, niet heel erg. Verder toont het dashboard geen foutmeldingen voor het motorblok. Wij vragen ons af wat er mis kan zijn met de auto. Online heb ik het een en ander gelezen. Sommige verhalen komen overeen met onze auto, maar zijn dan weer net iets anders. Ik hoor bijvoorbeeld verhalen over de luchtmassameter (MAF) die niet goed werkt met als gevolg verminderde kracht, of het gasklephuis wat niet goed functioneert met als gevolg dat de auto in “limp mode” terecht komt. Ik denk niet dat onze auto in limp mode zit. (Nogmaals, 150km/u en geen foutmelding). Ook hoorde ik verhalen over een fuel pressure sensor en allerlei andere sensoren die de power kunnen verminderen. Ook kan het zijn dat de turbo dood is, maar ik denk dat de auto dan niet meer zou moeten kunnen rijden? Misschien zit hij wel vast, dat zou ook kunnen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of ervaring hebben met soortgelijke problemen en mij kunnen vertellen hoe jullie het hebben aangepakt! Ik ben overigens niet super technisch dus het zou fijn zijn als het niet te ingewikkeld word! Ik kijk uit naar jullie reacties.

DK

*Opmerking: ik heb mijn rijbewijs pas in Juni, alle observaties zijn voor mij gedaan vanuit de passagiersstoel en van wat mijn vader over de auto vertelt tijdens het rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DKvolvoS60T5 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

eerst maar eens laten uitlezen door iemand een Vida Volvo uitlees systeem!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41190
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Inderdaad, eerst even een nul-meting laten doen bij de dealer.
Fouten die boven komen resetten en dan kijken wat er boven water komt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

MODS EDIT: verplaatst naar juiste board
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
DKvolvoS60T5
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.05.2018 - 23:15

Bedankt voor de antwoorden. Binnenkort gaan we dan maar eens een diagnose doen. Ik zal jullie de resultaten dan laten weten!
Gebruikersavatar
bveenhof
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 22.01.2016 - 10:26

Uitlezen lijkt mij ook een goede eerste stap. Mocht daar niks uit komen, dan zou het mij niks verbazen als je ergens vacuümlekken hebt. Hiervoor zou je een druktest kunnen (laten) doen. Je zou dit evt. zelf kunnen doen door, met een draaiende motor, een plantenspuit te gebruiken op de vernevelstand. Spray eens op de zichtbare drukslangen en als er een lek zit, hoor je de motor even tegensputteren. Het lek hoeft echt niet groot te zijn voor een groot verlies van vermogen. Mijn vorige wagen had een gaatje van een milimeter in de turbo drukslang en dit leidde tot een heel fors verlies van vermogen.

De luchtmassameter wordt heel vaak genoemd en aangewezen als boosdoener, maar ik zou deze niet zomaar vervangen. Dat heb ik wel gedaan; €75 euro lichter en de auto liep precies niks beter.

Edit: Wat ik me nog net bedenk; hoe klinkt de auto? Mijn A3 (1.8t) klonk als een Impreza boxer motor, met een best wel leuke roffel. Toen het lek eenmaal gefixed was, had ik een bak met vermogen terug en de roffel was weg :P
Laatst gewijzigd door bveenhof op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'08 Volvo S60 2.5t Summum

Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11745
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Grote kans dat er iets met de turbo mis is. Hoewel je zonder normaal gesproken (uiteindelijk) wel harder dan 150 moet kunnen.

Maar loop eens alle zekeringen in de motorruimte na.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Begin met uitlezen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
DKvolvoS60T5
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.05.2018 - 23:15

Hoi allemaal, ik heb een update voor jullie.
Wij zijn vandaag naar een garage in utrecht geweest en hebben daar samen zo’n 4 uur met de monteur besteed om te kijken wat er precies aan de hand is. Ten eerste is het probleem met het sturen waar ik het eerder al over had opgelost met nieuwe banden, een paar nieuwe rubbers en we hebben de auto laten uitlijnen, stuurt weer perfect. Uit het uitlezen bleek dat er iets met de MAF (luchtmassameter) niet goed was. Deze hebben we vervangen. De auto leek iets soepeler te lopen en net iets beter aan z’n vermogen te komen maar ook de monteur was het er mee eens dat de power nog lang niet op pijl was. Wat ook bleek is dat de dynamo niet goed loopt. De monteur denkt dat dit voor problemen in het motormanagement kan zorgen. De dynamo genereerde 15 á 20 procent te weinig energie. We hebben dus even gezeten met de monteur en hebben besloten de auto bij hem achter te laten voor een grote onderhouds- reparatiebeurt. Dit moet ~€2100 gaan kosten. Dit bestaat dan uit: kosten diagnose, uitlijnen, nieuwe set banden, nieuwe MAF, nieuwe distributieriem, nieuwe airco koelvloetstof, nieuwe dynamo, nieuwe remblokken, nieuw achterlicht, vernieuwde apk, etc. Kost wel wat maar de auto is dan voor 95% weer in orde. We hopen nu dat het fixen van de dynamo kan zorgen dat de auto weer z’n volle vermogen kan leveren. Als dit niet lukt dan moeten we doorzoeken naar een andere oplossing. De monteur heeft geen probleem gevonden met de turbo. Geen foutmeldingen, geen fysieke signalen van lekkage, etc. Als we de auto weer terug hebben zal ik jullie weer een update geven. Fijn weekend allemaal!
Laatst gewijzigd door DKvolvoS60T5 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mooi dat de turbo niet kapot is!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou toch echt eerst de oplossing willen zien van het probleem van vermogen tekort voordat ik 2100 euro in de auto zou pompen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11745
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Je bent naar 'een garage' geweest? Niet eentje die veel ervaring heeft met Volvo's?

Maar heeft de monteur aangegeven dat hij wist wat er aan de hand was en dat hij het op kon lossen?

Als je een auto van bijna 18 jaar oud koopt denk ik dat het heel handig is dat je heel snel leert om zelf te klussen aan deze auto, anders ga je er gigantisch op leeglopen.

Als ik je een tip mag geven: kijk ook eens op het andere volvov70forum, daar zitten heel veel mensen die technisch onderlegd zijn en je kunnen helpen met zelf de auto rijdend te houden.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”