Een jaar of 6 geleden heb ik afscheid genomen van mijn V70N met de 2.5D motor. Het was een erg fijne auto maar destijds liep ik leeg op het onderhoud, schokbrekers, draagarmen, toplager, vliegwiel etc... Ik rij ongeveer 30.000km in het jaar en elke beurt was er weer één die die keer op keer boven de 1000 euro uitviel. Beurten werden gedaan door de specialist en niet door de dealer. Deze hoge kosten waren dan ook de reden om deze in te ruilen voor wat anders met minder hoge onderhoudskosten. De afgelopen jaren heb ik Subaru Forester XT (Turbo) gereden op LPG, eigenlijk bevalt dit erg goed. Het onderhoud aan de auto is alleen bij het vervangen van de D-riem in combinatie met het stellen van de kleppen (1300 euro) aan de hoge kant, de andere beurten eerder minder dan 600 euro.
Waarom dan toch weer kijken naar een Volvo?
Ik ben van plan om mijn eigen bedrijf te beginnen en de auto als Youngtimer te gaan rijden. De modellen van Subaru in de bouwjaren die nu in aanmerking komen voor de yougtimer regeling zien er toch wel wat oud uit en de XC70 ziet er representatiever uit. BMW 5 serie en Mercedes E klasse zijn ook voorbij gekomen maar zijn ook zeker niet foutloos.
Door het hoge aantal km's is benzine te duur en LPG qua prijs goed te behappen. Diesel valt voor mij af vanwege de hoge MRB en de te verwachten milieu zones. Hoewel voor sommigen gas is om op te koken heb ik de afgelopen jaren eigenlijk geen problemen gehad met LPG in mijn auto's.

Ik was weer begonnen met me in te lezen maar doordat er erg veel info op het forum staat maar dit toch wel erg verstopt zit in de diverse draadjes toch zelf een nieuw topic aangemaakt.
Checklist tot dusver:
- NAP logisch
- Onderhoud op tijd uitgevoerd (boekje/facturen)
- Aankoopkeuring inclusief compressie test ivm kleppen
- Automaat checken op schokken ----> ik wil graag een automaat)
- 2.5 zou beter op gas gaan dan 2.4 ----> 2.4 valt af
- Haldex beter dan Visco ----> Visco valt af
- Haldex checken op werking
- D riem om de 180.000 km of 10 jaar ----> wat kost dat?
Wie helpt me verder met dit lijstje. Ook hoor ik graag de eigen ervaring met het 2.5 blok in combinatie met LPG
Groeten,
Jarno