Draagarmrubbers

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Van de voorwielophanging zag ik dat aan de linkerkant het achterste rubber gescheurd is. Deze moet dus vervangen worden. Nu is het waarschijnlijk slim om alle draagarmrubbers links en rechts tegelijk te vervangen en ook de fuseekogels. de auto is 11 jaar oud en heeft 175000km gelopen.

Als ik de prijzen van origineel vergelijk met 'imitatie' dan scheelt dit nogal. Je zou denken dat dit prijsverschil ergens in zit. Kwaliteit? Is het aan te raden om bijvoorbeeld voor Lemforder te gaan? Of niet? Ik zie dat Parts4Swedes voor de fusee al met dit alternatief komt..

Een volgende vraag is dat ik het Volvo nummer van het achterste rubber voor chassisnummers na FC2 645617 niet kan vinden. Weet iemand hier het juiste nummer?

Verder: Is er nog bij uit en inpersen speciaal gereedschap nodig? Ik heb een hydraulische pers.

Dank voor de reacties!
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Lemforder is goed spul, ik meen ook orgineel door Volvo toegepast, je heb idd bussen nodig om de draagarm te ondersteunen tijdens het in en uit persen, maar ook bussen om het rubber er uit en in te drijven, ik heb ze ooit laten draaien op mijn werk.

Het beste is idd om links en rechts alle rubbers te doen, er zijn trouwens ook complete draag armen te krijgen, en die kosten ook niet meer de hoofdprijs, alleen is het vaak lastig te achterhalen welke bussen ze hebben toegepast.

Om de fusee kogel er in te krijgen heb je ook speciaal gereedschap nodig, zonder dit is het bijna niet te doen omdat je er slecht bij kan, maw je kogel gaat gauw scheef erin en klemt dan.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

De fusee is toch gewoon vastzetten met twee boutjes? Of zit het onderste deel (op de foto dan..) erin geperst?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeroenF op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Ik heb voor mijn XC70 Lemforder draagarmen en fuseekogels gekocht, online. 85 euro per draagarm en de fuseekogels waren 32 euro per stuk. Zet ze er zelf onder.
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Duckman, gingen de fuseekogels er makkelijk in? Hoe heb je dat gedaan? Ik zie filmpjes dat de hele fusee onder de auto weggehaald wordt.

Ik kan voor mijn chassisnummer geen draagarmen van Lemforder vinden. Wel Meyle en Moog. Zijn die ook oke? Welke zou volgens de kenners hier de voorkeur hebben?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Heb op het moment één arm vervangen, fusee moet ik nog doen. Wel al los gehad, dat zat best vast! Nieuwe moet ik nog doen.

Heb een luchtsleutel en daarmee rammel je alles wel prima los.
Laatst gewijzigd door Duckman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Heb ooit bussen van Meyle gehad, ik vond het niks veel te slap rubber.
De fusee kogels zitten er idd erg strak in, vandaar het speciaal gereedschap
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Bestel complete armen, is het geld niet. Lemfjorder heb je onder de 100 euro. Zelf heb ik Moog draagarmen erop gelegd en die doen het nu alweer 140.000 probleemloos. Volvo koopt het ook zelf in, kan iedere partij zijn, is nooit te controleren.

Mijn tip, gebruik veerspanners om meer speling te creeeren, de nieuwe armen zitten flink stijf. Als de veren ingeperst zitten, lijkt het net of de auto op zijn gewicht staat en krijg je alles veel makkelijker terug. Bespaart een hoop gevloek haha.

Afbeelding

Hier zie je de draagarm mooi, als dan de hele poot wat meer omhoog staat dan krijg je de arm ook stuk makkelijker aan de poot.

Succes!
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Veerspanners gebruiken had ik inderdaad al bedacht. Kan ik dan de centrale bout laten zitten, zonder bang te zijn dat de homokineet uit elkaar komt? Ik wil hier liever vanaf blijven omdat ik weet dat de garage hier toen een hele tijd mee bezig is geweest en de zaak met locktite heeft gefixeerd om van stuurtrillingen af te komen.

Ik heb een V70 met een hoog chassisnummer. Ik kan van Lemforder geen alternatief vinden voor de draagarm. Het zijn Volvo nummers 30760586/7.

Van Meyle wel, en uit de HD serie. Die zou toch goed moeten zijn?

Wat is nu beter? Moog/Meyle/Febi/ABS?

Verder nog de vraag hoe ik er aan kom? Ik vind de onderdelen van Lemforder/Moog etc. alleen bij de webshops die overal op de forums afgeraden worden..
Laatst gewijzigd door JeroenF op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Nee aandrijfas moet absoluut los, als je die laat zitten vallen juist de kogels eruit, je kan de buitenste homokineet aan de binnenste vast maken met draad, echter als je deze gewoon laat hangen blijven ze ook wel op hun plek.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Het is mij een beetje onduidelijk wat de verschillen tussen de oude aluminium draagarm en de stalen (die ik heb) draagarm zijn. Zo te zien zijn de fuseekogels niet compatible, maar geld dat ook voor de rubbers?
Passen de Lemforder 35028 01 en 26600 01 in beide typen draagarmen?

Vooralsnog neig ik ernaar alleen de rubbers te vervangen. Hoe dan ook het goedkoopst en Lemforder heeft de stalen draagarmen niet. Ik kan ze niet vinden in elk geval...
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Er worden geen chassis nrs. bij de bussen vermeld, ik denk dat ze in beide type draagarmen passen.
Er zit idd verschil in de conus vd fusee kogel.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Even gekeken op www.volvopartswebstore. Het voorste rubber is gelijk, maar voor het achterste rubber wordt voor alu arm 31360784 gegeven en voor de stalen arm 30760590.

Afbeelding

In de webstores zie ik voor de Lemforder 35028 01 alleen geschikt voor alu. Voor de stalen arm vind ik geen Lemforder part. Ook de complete arm niet. Lemforder heeft wel de fuseekogel voor de stalen arm.

Moog heeft twee verschillende complete draagarmen en twee verschillende fuseekogels, maar geeft maar 1 nummer voor het voorste en 1 voor het achterste rubber.

Afbeelding

??
Laatst gewijzigd door JeroenF op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wel apart als je zoekt op het nr. 31360784 dan kom je uit op ref. nr 8630604 en dit nr zou dan de 31360784 en de 30760590. vervangen.

En de 8630604 loopt door alle bouwjaren heen, ik ga er van uit dat ie gaat passen, (verschillende onderdelen site bevestigen dat ook) want deze rubbers heb ik ook al klaar liggen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Johan, ik begrijp dat jij deze klus ook op de planning hebt staan? Welk type draagarm heb jij?

Is dit Nordicar huismerk? ;-) Of weet je waar deze vandaan komt?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja klopt, maar het wordt wat later als gepland, omdat het spul zich nog heel goed houdt, nu net 210 dkm gelopen.
Ik heb stalen draagarmen.

De spullen die ik nu heb liggen zijn;
2x schokbreker rubber (bovenste)
2x veer isolator
2x voorste en achterste draagarm rubber
setje stof hoezen voor de schokdempers

De schokdempers ben nog niet uit welke dat worden.

Dat plaatje van Nordic had ik als voorbeeld, ik weet niet welk merk dit is, ik heb mijn rubbers bij autodoc gehaald.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Je hebt toch Lemforder, op de foto te zien? Die 35028 01?

Maar als ik op internet zie, is die voor oudere chassisnummers toch?:

Afbeelding

Je doet niet meteen de fuseekogel, als de draagarm er toch onderuit is?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja er wordt idd een tot chassis nr. genoemd maar toch denk ik dat ze in beide armen passen wellicht is de stugheid anders
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als je zoekt op nr 30760590 (voor stalen draagarm) dan verwijzen ze ook naar 8630604 (voor alum draagarm)
De afmetingen zijn ook hetzelfde, heb mijn Lemforder rubber opgemeten;

Diam bus = 53,3mm
Hoogte inpers deel = 30mm
Totale hoogte = 50mm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Klopt. De afmetingen zijn gelijk, had ik ook al naar gekeken. Maar als Volvo met een ander nummer komt, zal er toch wel verschil in zitten toch? Ik blijf het vaag vinden....
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”