Aircoprobleem (ECC) S80 MY2004

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Enkele jaren geleden is mijn airco gecontroleerd met UV vloeistof... men heeft toen een soort radiator met droogfles vervangen, opnieuw gevacuumeerd en R134A bijgevuld.

Vorig jaar is er ook nog bij erkende Volvodealer R134A koelmiddeltoegevoegd.

Maar als ik de airco vergelijk met die van mijn S70 (1997) vind ik dat die van mijn S70 toch beter koelde, bij extreem warme temperaturen komt er amper koude lucht mee naar binnen.


Als ik de airco even uitzet is er ook duidelijk een verschil voelbaar, dus hij werkt wel, maar het diepvrieseffect zoals ik bij S70 had, is er niet.


Savonds als het dan kouders is en donker dan voelt de lucht wel iets kouder aan. Ik vraag me dus af of het niet aan instellingen kan liggen in de ECU of dergelijke.


Ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat airco's van bepaald bouwjaar bij Volvo meer temperatuur gericht zouden werken, en 4 graden met temperatuur van buiten zouden koelen, maar of dit waar is, geen idee.


Nu mijn S70 had ook ECC en bij extreem warm weer ging deze zelfs voor maximum 10 minuten zijn luchtcirculatie van de binnenruimte toepassen, waardoor de wagen ook direct een koelkast werd.

Deze S80 heeft nogtans ook een automatische circulatieknop, manueel kan ik dit altijd toepassen, maar zoals de S70 automatisch dit gaan doen doet hij niet.

Zelfs een S80 van MY2007 koelt zoals S70, goed fris. De AC compressor draait ook, tot druk opgebouwt is, om dan even te stoppen en druk bij te steken, (dit zou volgens technieker van garage normaal zijn)

Zijn er S80 (2004) rijders die dit ook hebben, of waar de airco wel heel koud blaast of mensen die gewoon raad weten... a.u.b.?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door belgian-tsm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16550
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zaakje zou best eens behoefte aan kalibratie kunnen hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31569
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een airco specialist raadplegen is vaak verstandig met dit soort zaken.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Die kalibratie word waarschijnlijk met Vida gedaan ? Kunnen ze bij zo een airco specialist ook die kalibratie's toepassen met Vida of blijft dat enkel voor Vida dealers?


Ben hier en daar al op Google aan het zoeken voor zulke specialisten hier in België , probleem is echter dat je niet zeker bent van de postieve of negatieve ervaringen van andere Volvo rijders.

Allesinds bedankt voor de reactie's tot nu toe ;-)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28098
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar kalibratie kan inderdaad alleen met Vida
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Bedankt :-)


Dan ga ik dat zo vragen aan de garage, want voor de keuring moet wagen toch binnen. Want die waren al bezig met diagnose stellen, dit en dat (€€€), je kent dat.
kww
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ik herken hetzelfde met de S60 na de S70.
De S70 koelde veel sterker.
Wat wordt er eigenlijk gecalibreerd?
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ik vraag het me ook af wat een kalibratie juist inhoudt, want als ik in Vida gaan kijken

zie ik enkel dat men via Vida de verdamper kan reinigen.

Voor het testen zelf zou je met een thermometer aan de blaasmonden moeten gaan meten, nadat het systeem 8 minuten actief is. (reciculatiestand, ventilatiestand)

De temperatuur zou bij 20/30/40°C rond de 6-9 C° moeten zijn volgens een tabel in Vida.


Ik zie wel dat men sinds vorig jaar R134A heeft gebruikt, voorheen altijd R134, R134 & R134A zouden niet exact hetzelfde koelmiddel zijn volgens Google, maar echt sluitende info vind ik daar niet over.

En kan dus nie bepalen of dat dus probleem is.

Heb ondertussen factuur gevonden, het is in 2015 dat de accumulator/Condensor + droogfles zijn vervangen, olie van de AC compressor is toen ook bijgevuld.


Het enige wat ik dan nog vind over AC is dat men ook het afvoerslangetje (condenswater) onder het daschboard aan bestuurderszijde kan controleren en over een speciaal toestel dat men kan aansluiten voor het reinigen van

de klimaatinstallatie.


Indien iemand weet waar ik de kalibratieoptie's kan vinden in Vida, alvast bedankt. Want heb indruk dat mn Volvogarage nie goed weet wat ik daar met bedoel.
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Een aircosysteem mag per jaar ongeveer 100 gram verliezen. Maar kan ook meer zijn.
Weinig gebruik zal ook zorgen dat het systeem achteruit gaat. Er zit ook olie in het systeem wat alles smeert.
Dus als hij in 2015 voor het laatst is gevuld kan er zo 300 gram of meer uit zijn.

Heb je het roostertje met ventilator op het ECC paneel eens schoon en stof vrij gemaakt.
Die zuigt lucht uit de cabine naar binnen en meet zo de temperatuur.
Kleine test die je kan doen. Stukje kassabon of vloei er tegen aan. Wordt die er niet tegenaan gezogen is hij verstoft.

Andere sensor die je kan vervangen is de inkomende lucht sensor die schuin boven je gaspedaal zit.
Die gaan wel eens kapot en worden niet door vida gezien. Dus bij defect of afwijkende waardes geen melding.
Bij een oude S80 van mij was deze sensor kapt waardoor mijn airco systeem bevroor.
Sensor kost bij de dealer 22 euro artikelnummer 30665118

Een v70motors.nl vraagt er € 37.50 voor.

Afbeelding

viewtopic.php?t=50724&highlight=airco&page=2
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Die laatste tips ga ik zeker nog eens proberen.

AC is laatst in 2017 gevuld (vorig jaar met de autokeuring) maar met R134A in plaats van de normale R134 (weet niet of dat er iets aan doet)

In 2015 moest dat sowiso opnieuw gebeuren, omdat er toen ook lekdetectie was uitgevoerd en er lek zat in die Condensor.

In 2016 is deze zelfs opnieuw bijgevuld/gevacummeerd om te zien of alles nog in orde was. samen met zo een zomeraircocheck van Volvo.

AC word ook bijna altijd gebruikt als de wagen rijdt, in de winter en bij regen sowiso voor het ontwassemen van de voorruit.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Ondertussen is de wagen naar de garage geweest en heeft men tegenover vorig jaar veel moeten bijvullen, bijna volledig

op factuur staat 0,800


Toen ik de wagen afhaalde leek alles perfect te werken, tot gisteren als het hoger dan 30C° is en je de AC werkende wil hebben.

De dag ervoor kwam er koude lucht enkel uit de ventilatieroosters aan de bestuurderszijde (linker ECC gedeelte)

en warme(re) lucht uit het passagiersgedeelte (rechter ECC gedeelte),

Gisteren was het zelfs geen koude lucht meer bij mij, en lijkt of AC dus niets meer doet.

En of je nu iets vraagt aan die garage of niet, ze weten het altijd beter of doen hun eigen zin heb ik de indruk. Bij de afspraak had ik mooi alles op papier gezet voor de techniekers, dan nog is het teveel.

AC is dus volledig weggevallen nu :-(.

Ik zit er dan ook met in mn achterhoofd om de eerdere tip van de compartimentsensor te proberen.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Volvogarage heeft ondertussen ondanks drukte en halve bezetting toch moeite gedaan om te kijken wat er aan de hand is.

Afwachten dus, de sensor die Plein69 aangaf, heb ik ineens laten bestellen, om deze ook ineens te vervangen.

Bij het testen van de AC vanmiddag met motorkap open zag ik ook dat de AC compressor en magneetkoppelingsgedeelte constant blijven draaien.

Normaal stopt dat af en toe als er genoeg druk is opgebouwd. Nu dus niet meer.

Ook in de wagen zelf hoor je dan een soort constant drukgeluid/sisgeluid zolang je de airco opzet.

Als je de auto start zonder AC aan, maakt de ECC of luchtkanalen, dit geluid ook eventjes. Bij aanzetten AC nog eens, en dan regelmatig, ik denk als druk bijgestoken word.

Nu heb ik even een vervangauto V40, die airco werkt dan echt zoals mijn S70, goed koel... ik hoop toch dat dat bij deze S80 ook terug kan.

Tegen over vorig jaar is er blijkbaar ook 800g koelmiddel uit, dat is dus niet normaal.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ondertussen is er meer nieuws,

Blijkbaar is de condensor en droger weeral geraakt door iets. Is in 2015 nog maar vervangen geweest.

Volvogarage zegt dat het steeninslag is. Als er tegenover vorig jaar al zoveel koelmiddel weggelekt is en nu op 2 weken tijd bijna alles. Moesten ze dit 2 weken geleden toch al gezien hebben

technieker had van mij in verband met afspraak een briefje met alle AC punten en problemen op vermeld gehad, maar blijkbaar was dit te moeilijk of teveel gevraagd om te lezen.

Er waren al langer problemen dus op 2 weken tijd nog eens een steeninslag gaan hebben is wel bizar.


Weet iemand soms of, als men de hervul en vacuummachine aanhangt, of die eerst niet kan meten zonder al iets te hervullen en vaccuumeren, hoeveel koelmiddel er nog aanwezig is?
Plaats reactie

Terug naar “S80”