Scheef sturen na ongeval

Plaats reactie
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

In 2016 heeft een wagen express op mijn rechterachterwiel en as gereden bij inhaalmanoevre.

Van die kerel zijn Mercerdes AMG was zijn bumper er goed af, mijn S80 (2004) reed nog, maar geometrie was enorm verstoort en stuur stond bij rechtdoor sturen ineens niet meer gecentreerd.

Men heeft bij de Volvogarage toen de achteras rechts achteraan gericht, dus rechtgetrokken en geometrie terug opnieuw ingesteld.

Toch stuurt de dag op vandaag de wagen nog altijd scheef als ik stuur recht zet.

In de toekomst ga ik proberen die achteras nieuw te laten monteren alsook een steun voor de ophanging die wat krom stond door aanrijding.

Maar toch vind ik het raar. Nu in aanloop van de autokeuring heeft men bij het onderhoud aanbevolen om de spoorstangen te vervangen wegens slijtage. En vraag me af of die er iets met te maken hebben.

En of het probleem daarmee verholpen word vermits dat effectief aan de stuurinrichting iets is.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Voor de beeldvorming: wat is scheef? Staat het stuur scheef bij rechtuit rijden of heeft u het idee dat de vooras niet in lijn staat met de achteras (achteras stukje meer naar links of rechts ten opzichte van de vooras) ?

Beetje moeilijk. Je ziet wel eens een vrachtauto rijden waarvan de cabine in het midden op de weg rijdt en de aanhanger tegen de rechter streep aan scheert. Zo iets dus.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Als ik mijn stuur mooi rechtdoor zet dan stuurt mijn wagen naar rechts, niet rechtdoor dus.

Hierdoor slaagt de richtingsaanwijzershendel soms niet meer af ook, omdat het stuur niet in de center positie komt. Dit is nu wel bijzaak, maar dus een gevolg ervan.

Sinds dat ongeval waarbij die wagen op mijn rechtterachterwiel en dus ook de achteras heeft gereden, is die ontregelt en sindsdien was dat scheef sturen, bij wielen rechtdoor zo.

De garage heeft bij het rechttrekken van de achteras, ook de geometrie voor de 4 wielen opnieuw uitgelijnd.

Nogtans hebben de voorste wielen die bewuste dag niks geraakt, geen stoeprand, niets. Er was wel een weerstand voelbaar, omdat die andere persoon tegen mijn wiel zat en beetje bleef haken, zo is die zijn bumper er ook afgetrokken. Daarom dat ik het bizar vind. En ondanks ik het paar keer vermeld heb, lossen ze het in de garage ook niet echt op. Het word tijd om daar nog eens klare taal te gaan spreken.

Tijdens het onderhoud paar maand terug, kwam men dan af dat mijn spoorstangen moeten vervangen worden, en mijn voorste banden, in verband met de autokeuring deze maand.

Heb toen de vraag gesteld aan de garage of die spoorstangen te maken hebben met feit dat mijn wielen niet rechtdoor staan bij rechtdoor sturen (stuur mooi gecentreerd...) maar tot op heden nog geen antwoord op.

Ik weet niet of een achteras die rechtgetrokken is, en een ophangingsteun/stang die terug min of meer recht geklopt is geweest voor dat probleem zouden zorgen.

Met achteras word partnummer 8250391 (hulpframe) bedoeld, en met ophangingsteun/stang word partnummer 30676099 (steun) bedoeld.

Ik maak me wel de bedenking dat bij de weerstand bij het ongeval het misschien zo was dat de wielen vooraan geblokeerd waren door de inpact en door het insturen er ergens een tand of stap is versprongen in de stuurinrichting of een soort tandwiel ervan, het ging ook snel, maar het is bizar ondanks er niks was buiten rijbaan (geen stoeprand of borduur zoals ze zeggen).

Dit was ook in 2016 gebeurd, en vorig jaar is de wagen zonder spoorstangopmerkingen of andere dingen zonder probleem door keuring geraakt.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

belgian-tsm schreef: Hallo,

Als ik mijn stuur mooi rechtdoor zet dan stuurt mijn wagen naar rechts, niet rechtdoor dus.
Ik probeer even mee te denken met deze opmerking ... Het lijkt erop dat de achterwielen iets naar links staan. De auto maakt dan een bocht naar rechts. Door naar links te sturen rijdt de auto weer rechtuit maar werkt de richtingaanwijzer dus niet goed.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Musicus
4th Gear member

Ik zou de auto eerst eens naar naar goede uitlijner brengen. Niet iedereen met uitlijn apparatuur weet ook echt waar hij mee bezig is.
Wanneer er een verschil zou zitten in de geometrie kan je dit zien.
Dat het stuur niet recht staat bij rechtuit rijden kan zowel door de sporing van de voor of achterwielen komen, maar ook met het camber. Er wordt vaak gezegd dat je dat niet kan veranderen, maar dat is onzin. Wanneer 1 wiel erg veel camber heeft en de ander niet zal de auto niet goed rechtdoor rijden.

Het vervangen van de spoorstangen is denk ik gewone slijtage, scheef afslijten van de wielen is vaak een kwestie van slechte uitlijning.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Je zou toch verwachten dat ze bij een officiele Volvodealer en carrosier dat daar zit hun best doen.

Om in de toekomst van garage te veranderen zit ik toch al tijdje in mijn achterhoofd.
Plaats reactie

Terug naar “S80”