Heren, dames ook,
volgens Volvo behoeft mijn V70 om de 30.000 km een onderhoudsbeurt. Van verschillende kanten wordt dat afgeraden en spreekt men van 20.000 km of iets in die buurt.
Wat is wijsheid?
Graag jullie reacties.
Frequentie onderhoud
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het verdient de aanbeveling om elke 15.000 tot 20.000 een oliewissel te doen, zeker als de auto hoger in de kilometers komt.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De modellen zonder (aktief) roetfilter kunnen wel om de 30.000 ververst worden, alle modellen met roetfilter zou ik voor het gemak om de 15.000 doen, dan blijf je binnen het normale onderhoudsschema.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Wat Ed schrijft. Met name de eerste modellen met roetfilter (Ik geloof 2005) hebben regeneratiesoftware waarbij de regeneratie niet frequent en lang is. Hierdoor vervuilt de olie snel. Later is daar een aanpassing voor gekomen: vaker en korter. Door het vervuilen van je olie, gaan je tuimelaars slijten.
Ik wissel zelf na 20K.
Ik wissel zelf na 20K.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8449
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik doe mijn XC70 gewoon 1x per jaar, dat varieert tussen de 22 en 28.000km.
Heb ooit aan de dealer gevraagd of het aan te raden was de olie te wisselen om de 15.000, maar dat werd onkend.
Heb ooit aan de dealer gevraagd of het aan te raden was de olie te wisselen om de 15.000, maar dat werd onkend.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6398
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En mijn dealer zei: "Baat het niet dan schaadt het niet". Ik deed met mijn D5 (MY07) daarom elke 15K nieuwe olie erop.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat zou ik ook zeggen als iemand net zijn pinpas door de gleuf heeft gehaald. 

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar aan de andere kant zou het van een dealer weer vreemd zijn om het onderhoudsvoorschrift van Volvo tegen te spreken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6398
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het was mijn keus, niet het advies van de dealerJelmer de Jong schreef: Dat zou ik ook zeggen als iemand net zijn pinpas door de gleuf heeft gehaald.![]()

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Misschien wegens de echo's over turbo's etc., doe ik een oliewissel tussen 10k en 12k. Om de 2 wissels ook de oliefilter. Voor de puristen onder u wil ik kwijt dat ik een pseudo-Volvo heb, met name de drive 2012 met psa-diesel. Sorry daarvoor! By the way, kent iemand de regeneratie-frequentie van de roetfilter hier en/of de eventuele levensduur. Actueel 165k op de teller zonder specifieke problemen. Nu houd ik er wel een vrij rustige rijstijl op na. Kan ook niet anders met de Belgische files. Buiten het nodige veelvuldig schakelen wel een aangename wagen in zijn Summum-uitvoering.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Bij mij begonnen de problemen bij 250K. Het filter was niet het probleem, maar het regenereren. Het filter heb ik bijna nog nooit gehoord bij de 5 cilinders.
Mijn huidige heeft 320K op de kop zonder problemen.
Mijn huidige heeft 320K op de kop zonder problemen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Mijn garage houdt ook 20k aan, en ik vind dat prima!
Auto loopt toch altijd net ff lekkerder met verse olie, en na 15-18k kijk ik al weer uit naar de eerste kilometers na de beurt...
Auto loopt toch altijd net ff lekkerder met verse olie, en na 15-18k kijk ik al weer uit naar de eerste kilometers na de beurt...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
Zit dat niet gewoon tussen de oren? Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn auto beter gaat rijden met verse olieCasey schreef: Mijn garage houdt ook 20k aan, en ik vind dat prima!
Auto loopt toch altijd net ff lekkerder met verse olie, en na 15-18k kijk ik al weer uit naar de eerste kilometers na de beurt...

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered