Beste,
Gisteren voor de derde keer meegemaakt op het eerste baanvak op de autostrade: Inhouden voor een wagen die een vrachtwagen voorbijsteekt.
Nadien op 'resume' button gedrukt en prompt wordt er één cylinder overgeslagen en komt de melding 'verminderd motorvermogen'. De motor loopt schokkend op vier (ipv vijf) cylinders. De eerste keer was het wat schrikken, maar gebeld met garage. Opnieuw gestart en geen vuiltje aan de lucht, de motor liep weer gelijkmatig op alle cylinders. Sindsdien zijn de bobines uitgewisseld door gloednieuwe, maar ondertussen heb ik het weer twee keer voorgehad op het eerste baanvak met als gevolg => pechstrook => opnieuw starten en doorrijden.
Maar op die manier voel ik er niet veel meer voor om de 'resume' button te gebruiken... dat spreekt.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Heeft iemand ooit hetzelfde voor gehad?
Bedankt.
Cruise control 'Resume' button - cylinder overgeslagen
-
- Starter
xc70 (bj 10/2003) 2.5T AWD summum-mobility + standkachel. LPG Landi VGI Ringtank 69 liter ECU AEB - 320.000 km
Alle mensen hebben een 'liefdestank'. Zeg maar, een innerlijk reservoir waarvan de inhoud elke dag wordt aangesproken.
Wordt die van jou wel bijgevuld? Of staat ie al jaren op reserve...
Lees mss eens over de vijf liefdestalen... oftewel: houden van, maar dan heel praktisch.
Alle mensen hebben een 'liefdestank'. Zeg maar, een innerlijk reservoir waarvan de inhoud elke dag wordt aangesproken.
Lees mss eens over de vijf liefdestalen... oftewel: houden van, maar dan heel praktisch.
- Musicus
- 4th Gear member
Als je de resume knop gebruikt zal de motor op vol vermogen gas gaan geven. Het lijkt me dat je het moet zoeken in de vollast en niet zozeer in de cruise-control. Je kan het misschien uitlokken door zelf plankgas te geven.
Vermeld even om wat voor een motor het gaat. Turbo of non-turbo?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als ik op resume druk, wordt er echt geen vol gas gegeven.Musicus schreef: Als je de resume knop gebruikt zal de motor op vol vermogen gas gaan geven. Het lijkt me dat je het moet zoeken in de vollast en niet zozeer in de cruise-control. Je kan het misschien uitlokken door zelf plankgas te geven.
Het lijkt me inderdaad goed om i.p.v. de resume knop, gewoon met de gasvoet te versnellen.
Dit dat met verschillende gaspedaal standen testen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- passenger
- 3rd Gear member
- Contacteer:
+1 - Is niet cruisecontrol, is technisch defect. Bij mij geeft resume flink gas, maar geen vol gas. Die melding komt door het aanspreken van het vermogen, waar dus iets mis moet zijn. Uit laten lezen?
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
-
- Starter
Hallo,
Excuus, ik had vergeten te vermelden welke motor het is. Betreft 2,5T in een xc70 van 2003 met 320.000 km, Benzine+LPG Landi installatie 3 jaar oud op 255.000 km (super installatie trouwens, met druppelaar en chip-gestuurde inspuiting, aan lage snelheid met hoge belasting wordt er benzine bij gespoten, echt klasse).
Akkoord, per definitie hoeft het niet aan de cc te liggen.
Aan de reacties te zien, is het blijkbaar toch ook niet direct iets waar de cc voor bekend zou staan.
Het lijkt me dat de cc het tempo waarin de snelheid opgevoerd wordt, verderzet in dezelfde trant van de manuele acceleratie op het moment dat de resume button wordt ingedrukt. Als ik met 124 km/u op CC op 0 duw en af laat zakken naar 115, en vervolgens zonder het gaspedaal aan te raken op resume duw, dan gebeurt het dus. De wagen trekt dan goed op, maar stokt, en geeft de melding verminderd motorvermogen.
Wat manueel uitlokken betreft, ik doe nog regelmatig een kickdown (enkel op warme motor). Daarnet nog eentje gedaan op de autostrade van 75 naar 125 km/u, maar vaak ook van 0 naar 100 aan de lichten op een expresweg of zo.
Voor ik de bobines liet vervangen door nieuwe heb ik twee keer voor gehad dat ik een bobine defect had. De eerste keer was dat tijdens een kickdown, de tweede keer was dat toen ik gewoon rustig 70 km/u reed en er geen wijzigingen werden doorgevoerd, toen opeens verminderd motorvermogen. Toen heb ik twee keer Touring moeten bellen. Beide keren was echt duidelijk dat de motor een poot miste, horten en stoten.
Het verschil met deze twee keer en de drie keer zoals hierboven vermeld, is dat bij deze twee keer bij het heropstarten van de motor het probleem bleef (4 cilinders ipv 5), en er ook een foutcode viel uit te lezen in de garage. (De garagist heeft toen ook uitgelegd dat het niet raadzaam is om daar nog een al te lange afstand mee te rijden omdat je dan problemen kunt hebben met de katalysator omwille van het veranderde mengsel in de uitlaatgassen, de katalysator loopt dan sneller warm en zou ook wel eens stuk kunnen gaan).
Bij de drie keer dat het gebeurde bij de cruisecontrol (dus op autostrade, langere rit, motor goed warm, eerder warmere buitentemperaturen (in de winter heb ik dit nog niet gehad denk ik) (waarvan twee voorvallen dus na het vervangen van alle bobines), kon ik de motor gewoon stil leggen, opnieuw starten en er was geen vuiltje aan de lucht, en ook geen foutcode om uit te lezen.
Als ik de resume button gebruik, gaat het dus in meer dan 95% van de gevallen goed.
Ik vind het gewoon bizar dat het gebeurt bij resume. Bij kickdown gaat alles goed.
Excuus, ik had vergeten te vermelden welke motor het is. Betreft 2,5T in een xc70 van 2003 met 320.000 km, Benzine+LPG Landi installatie 3 jaar oud op 255.000 km (super installatie trouwens, met druppelaar en chip-gestuurde inspuiting, aan lage snelheid met hoge belasting wordt er benzine bij gespoten, echt klasse).
Akkoord, per definitie hoeft het niet aan de cc te liggen.
Aan de reacties te zien, is het blijkbaar toch ook niet direct iets waar de cc voor bekend zou staan.
Het lijkt me dat de cc het tempo waarin de snelheid opgevoerd wordt, verderzet in dezelfde trant van de manuele acceleratie op het moment dat de resume button wordt ingedrukt. Als ik met 124 km/u op CC op 0 duw en af laat zakken naar 115, en vervolgens zonder het gaspedaal aan te raken op resume duw, dan gebeurt het dus. De wagen trekt dan goed op, maar stokt, en geeft de melding verminderd motorvermogen.
Wat manueel uitlokken betreft, ik doe nog regelmatig een kickdown (enkel op warme motor). Daarnet nog eentje gedaan op de autostrade van 75 naar 125 km/u, maar vaak ook van 0 naar 100 aan de lichten op een expresweg of zo.
Voor ik de bobines liet vervangen door nieuwe heb ik twee keer voor gehad dat ik een bobine defect had. De eerste keer was dat tijdens een kickdown, de tweede keer was dat toen ik gewoon rustig 70 km/u reed en er geen wijzigingen werden doorgevoerd, toen opeens verminderd motorvermogen. Toen heb ik twee keer Touring moeten bellen. Beide keren was echt duidelijk dat de motor een poot miste, horten en stoten.
Het verschil met deze twee keer en de drie keer zoals hierboven vermeld, is dat bij deze twee keer bij het heropstarten van de motor het probleem bleef (4 cilinders ipv 5), en er ook een foutcode viel uit te lezen in de garage. (De garagist heeft toen ook uitgelegd dat het niet raadzaam is om daar nog een al te lange afstand mee te rijden omdat je dan problemen kunt hebben met de katalysator omwille van het veranderde mengsel in de uitlaatgassen, de katalysator loopt dan sneller warm en zou ook wel eens stuk kunnen gaan).
Bij de drie keer dat het gebeurde bij de cruisecontrol (dus op autostrade, langere rit, motor goed warm, eerder warmere buitentemperaturen (in de winter heb ik dit nog niet gehad denk ik) (waarvan twee voorvallen dus na het vervangen van alle bobines), kon ik de motor gewoon stil leggen, opnieuw starten en er was geen vuiltje aan de lucht, en ook geen foutcode om uit te lezen.
Als ik de resume button gebruik, gaat het dus in meer dan 95% van de gevallen goed.
Ik vind het gewoon bizar dat het gebeurt bij resume. Bij kickdown gaat alles goed.
Laatst gewijzigd door deRodePaprika op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
xc70 (bj 10/2003) 2.5T AWD summum-mobility + standkachel. LPG Landi VGI Ringtank 69 liter ECU AEB - 320.000 km
- Fredhead
- Geartronic member
Hangt volgens mij deels van het bouwjaar van de auto af.Marcnij schreef:Als ik op resume druk, wordt er echt geen vol gas gegeven.Musicus schreef: Als je de resume knop gebruikt zal de motor op vol vermogen gas gaan geven. Het lijkt me dat je het moet zoeken in de vollast en niet zozeer in de cruise-control. Je kan het misschien uitlokken door zelf plankgas te geven.
Het lijkt me inderdaad goed om i.p.v. de resume knop, gewoon met de gasvoet te versnellen.
Dit dat met verschillende gaspedaal standen testen.
Mijn eerste S60 uit 2003 gaf plankgas als je op die knop drukte en de volgende uit 2007 deed dat weer niet.
Daarmee kon je zelf vanaf pak hem beet 50 km/h de cruise control de oude snelheid laten hervatten en dan ging dat op een comfortabele manier
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D