Mag 't een pietsie dikker zijn
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Kijk maar op de mpm en kroon oil site!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als ik bij Kroon op een VEA diesel zoek krijg ik een OW20 aangeboden met ACEA A1/B1-12.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Bedankt Jelmer. Ik zocht tot 2014. Vanaf 2015 idd 0w20!
Helder. Weer wat geleerd.
Helder. Weer wat geleerd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dacht al, heb er heel veel info over opgezocht de laatste tijd, maar alle fabrikanten adviseren de 0w-20 olie voor de VEA motor.
Dan kom je erachter dat er heel erg veel onzin is in de olie wereld. Alleen in duitsland is het predikaat vol synthetisch vastgelegd, in andere landen mag je een half syntheet gewoon vol synthetisch noemen. Als je zeker wilt zijn dat je een vol syntheet koopt moet je even op de duitse site van dat merk kijken. Goed voorbeeld is de shell olie. Die wordt hier steevast vo syntheet genoemd, maar is dat simpelweg niet.
Dan kom je erachter dat er heel erg veel onzin is in de olie wereld. Alleen in duitsland is het predikaat vol synthetisch vastgelegd, in andere landen mag je een half syntheet gewoon vol synthetisch noemen. Als je zeker wilt zijn dat je een vol syntheet koopt moet je even op de duitse site van dat merk kijken. Goed voorbeeld is de shell olie. Die wordt hier steevast vo syntheet genoemd, maar is dat simpelweg niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Doe even de link plaatsen dan!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hier de NL link van shell waarbij met nadruk over vol synthetische olie wordt gesproken:
http://www.shell.nl/motorists/shell-motorolien-en-smeermiddelen/shell-helix-automotorolien/shell-helix-volsynthetische-motorolien.html
Hier de duitse datasheet, daar staat “auf basis von synthesetechnologie”. Dat betreft dan een hydrocrack, wat een vol synthetische olie is. Als het een volsyntheet betreft staat er meestal 100% synthetisch. Dat mag dus niet worden vermeld bij een hydrocrack in duitsland. In elk ander land is de term volsyntheet niet beschermd!
http://www.shell.de/autofahrer/shell-mo ... Z0OFBsZEEy
Even klikken op het datablad van de A5/B5 olie
http://www.shell.nl/motorists/shell-motorolien-en-smeermiddelen/shell-helix-automotorolien/shell-helix-volsynthetische-motorolien.html
Hier de duitse datasheet, daar staat “auf basis von synthesetechnologie”. Dat betreft dan een hydrocrack, wat een vol synthetische olie is. Als het een volsyntheet betreft staat er meestal 100% synthetisch. Dat mag dus niet worden vermeld bij een hydrocrack in duitsland. In elk ander land is de term volsyntheet niet beschermd!
http://www.shell.de/autofahrer/shell-mo ... Z0OFBsZEEy
Even klikken op het datablad van de A5/B5 olie
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
360 degrees, welke olie is er nu precies in gegaan bij jouw auto? Heb je een exact type? Ben wel benieuwd namelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ga ik voor je opzoeken. Ik ben van de week weer bij de garage om de winterwielen erop te schroeven. Dan neem ik even een foto van het vatedraket schreef: 360 degrees, welke olie is er nu precies in gegaan bij jouw auto? Heb je een exact type? Ben wel benieuwd namelijk.

- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ouch.. en onder het mom "Beter laat dan nooit" hier een foto vanuit welk vaatje ik getapt hebedraket schreef: 360 degrees, welke olie is er nu precies in gegaan bij jouw auto? Heb je een exact type? Ben wel benieuwd namelijk.


-
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Een C3 olie is behoorlijk wat dikker. Ik ben benieuwd wat je olieverbruik nu is. Toch zou ik als je de 0W20 te dun vindt, eerder naar een 0W30 C2 olie gaan. Die kan je als de low-saps opvolger van de A5/B5 beschouwen.
Dan is het verschil niet zo groot met de voorgeschreven olie.
Dan is het verschil niet zo groot met de voorgeschreven olie.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Dank je voor de tip! Het zit er nog maar net in en het oliepijl was vorige week nog hetzelfde. We houden hem in de gatenVolvolof schreef: Een C3 olie is behoorlijk wat dikker. Ik ben benieuwd wat je olieverbruik nu is. Toch zou ik als je de 0W20 te dun vindt, eerder naar een 0W30 C2 olie gaan. Die kan je als de low-saps opvolger van de A5/B5 beschouwen.
Dan is het verschil niet zo groot met de voorgeschreven olie.

- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Gaat prima, de motor loopt nog prima en geen buitensporig gebruik meer. Ik schrok wel even toen de oliemeter een week geleden op "Leeg" stond, maar met een half litertje erbij stond 'ie weer op Maximaal. Voor de zekerheid gaat er een flesje mee op vakantieSpeedyace schreef: En? Hoe is het verbruik..motor loopt nog mooi rond, geen buitensporig olie verbruik meer.
Ik ben wel benieuwd namelijk, wij zijn nu ondertussen 5mnd verder.

Heel frappant dat ik geen melding op de boordcomputer heb gekregen en een half litertje de meter van leeg naar vol kan laten gaan. Meer zelf controleren dus!
Laatst gewijzigd door Ronald op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
- Locatie: Westervoort
Bij mijn VEA D4 moest ik voorbij de 150 K voor het eerst 1/2 liter bijvullen na 17 K vervolgens na 8 K en nu inmiddels na 4 K
Als ik kijk naar de spec's van de 0W20 olie, is dit een mid saps. Oliefabrikanten adviseren uitsluitend low saps te gebruiken als de autofabrikant dit voorschrijft.
Begrijp ik goed dat Volvo mid saps voorschrijft als vorm van klantenbinding?
Als ik kijk naar de spec's van de 0W20 olie, is dit een mid saps. Oliefabrikanten adviseren uitsluitend low saps te gebruiken als de autofabrikant dit voorschrijft.
Begrijp ik goed dat Volvo mid saps voorschrijft als vorm van klantenbinding?
Laatst gewijzigd door Bert P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je redenering ontgaat me totaal. Je mikt toch de olie erin die Volvo voorschrijft?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
- Locatie: Westervoort
360Degreez melde dat hij 0W20 , een mid saps olie verving door een 5W30 Low saps. De hogere viscositeit van 5W30 blijkt tot minder olieverbruik te leiden. Ik vraag me af, welk nadeel een low saps tov een mid saps kan hebben.
Als low saps beter is, dan mid saps, waarom schrijft Volvo dan een mid saps voor in de VEA D4?
Als low saps beter is, dan mid saps, waarom schrijft Volvo dan een mid saps voor in de VEA D4?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zo simpel ligt het helaas niet. De D5 motor bijvoorbeeld moet gesmeerd worden met een A5/B5 olie, die een high SAPS olie is. En dat met een roetfilter. Lijkt dus vragen om problemen met het roetfilter, maar de D5 motoren met roetfilter geven nauwelijks klachten wat roetfilter betreft.
Autofabrikanten zitten in een dikke spagaat wat constructie van de motor in relatie tot betrouwbaarheid en uitstoot betreft. Die laatste wordt steeds belangrijker, en lijkt ten koste te gaan van de levensduur van de motor. Neem eerder voorbeeld van de D5 5 cilinder motor met roetfilter. Daar moet dus de A5/B5 olie in. Dat is een brandstof besparende olie met relatief lage HTHS waarde. Dat laatste betekent dat de olie een verminderde weerstand tegen ontbinding heeft bij hoge temperaturen, maar levert wel een brandstof besparing op. Deze twee eigenschappen spreken elkaar tegen, lage HTHS waarde betekent slechte motorbescherming, maar wel brandstof besparing. Is voor een fabrikant dus een lastig punt, en er wordt veelal gekozen voor de besparing ipv levensduur.
Daarnaast moet het roetfilter nog beschermd worden door middel van zo laag mogelijk “SAPS” gehalte. Er bestaat geen olie die alle eigenschappen verenigt, dus moet er keuzes gemaakt worden. Dat zal bij de 0W-20 olie van de VEA motor niet anders zijn.
Om dus antwoord te geven, low SAPS is beter voor het roetfilter, maar heeft ongetwijfeld andere nadelen die de mid saps niet heeft.
Tot zover de spagaat van de autofabrikanten
Autofabrikanten zitten in een dikke spagaat wat constructie van de motor in relatie tot betrouwbaarheid en uitstoot betreft. Die laatste wordt steeds belangrijker, en lijkt ten koste te gaan van de levensduur van de motor. Neem eerder voorbeeld van de D5 5 cilinder motor met roetfilter. Daar moet dus de A5/B5 olie in. Dat is een brandstof besparende olie met relatief lage HTHS waarde. Dat laatste betekent dat de olie een verminderde weerstand tegen ontbinding heeft bij hoge temperaturen, maar levert wel een brandstof besparing op. Deze twee eigenschappen spreken elkaar tegen, lage HTHS waarde betekent slechte motorbescherming, maar wel brandstof besparing. Is voor een fabrikant dus een lastig punt, en er wordt veelal gekozen voor de besparing ipv levensduur.
Daarnaast moet het roetfilter nog beschermd worden door middel van zo laag mogelijk “SAPS” gehalte. Er bestaat geen olie die alle eigenschappen verenigt, dus moet er keuzes gemaakt worden. Dat zal bij de 0W-20 olie van de VEA motor niet anders zijn.
Om dus antwoord te geven, low SAPS is beter voor het roetfilter, maar heeft ongetwijfeld andere nadelen die de mid saps niet heeft.
Tot zover de spagaat van de autofabrikanten

Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Vertel me alsjeblieft dat je iets in de olie doet. Zoveel kennis van de smeersels zonder er professioneel bij betrokken te zijn is tamelijk krankzinnig.edraket schreef: Zo simpel ligt het helaas niet. De D5 motor bijvoorbeeld moet gesmeerd worden met een A5/B5 olie, die een high SAPS olie is. En dat met een roetfilter. Lijkt dus vragen om problemen met het roetfilter, maar de D5 motoren met roetfilter geven nauwelijks klachten wat roetfilter betreft.
Autofabrikanten zitten in een dikke spagaat wat constructie van de motor in relatie tot betrouwbaarheid en uitstoot betreft. Die laatste wordt steeds belangrijker, en lijkt ten koste te gaan van de levensduur van de motor. Neem eerder voorbeeld van de D5 5 cilinder motor met roetfilter. Daar moet dus de A5/B5 olie in. Dat is een brandstof besparende olie met relatief lage HTHS waarde. Dat laatste betekent dat de olie een verminderde weerstand tegen ontbinding heeft bij hoge temperaturen, maar levert wel een brandstof besparing op. Deze twee eigenschappen spreken elkaar tegen, lage HTHS waarde betekent slechte motorbescherming, maar wel brandstof besparing. Is voor een fabrikant dus een lastig punt, en er wordt veelal gekozen voor de besparing ipv levensduur.
Daarnaast moet het roetfilter nog beschermd worden door middel van zo laag mogelijk “SAPS” gehalte. Er bestaat geen olie die alle eigenschappen verenigt, dus moet er keuzes gemaakt worden. Dat zal bij de 0W-20 olie van de VEA motor niet anders zijn.
Om dus antwoord te geven, low SAPS is beter voor het roetfilter, maar heeft ongetwijfeld andere nadelen die de mid saps niet heeft.
Tot zover de spagaat van de autofabrikanten![]()