Hallo Allemaal,
Mijn naam is Carlo en ik ben sinds een maandje de eigenaar van een V70 XC uit 2000. Ik volg het forum al een tijdje en heb al veel nuttige informatie gevonden. Het onderwerp van lekstroom is uitvoerig besproken in diverse topics. Volgens mij heb ik bijna alles inmiddels gelezen. Toch heb ik er nog een vraag over.
Mijn accu is bijna elke morgen te ver ontladen om nog te kunnen starten. De accu is getest en zou in orde moeten zijn. Ergens moet er lekstroom zijn. Ik heb die gemeten op de accu met de multimeter. Deuren en achterklep open alle sloten op 2 klikjes dichtgedrukt om toch bij de zekeringen te kunnen. Ik meet 0,73 A. Volgens mijn berekeningen zou de accu van 680 A bij een volle lading dan niet snel leeg moeten zijn. Bij een spanning van 9,4 V kan je niet meer starten heb ik gelezen. Dus als ik uitga van een lading van 80% om nog te kunnen starten kom ik op 680 * 0,8 = 544 Aan minimale lading om te kunnen starten. Dan zou ik dus in een nacht 136 Ampere moeten kwijtraken aan lekstroom.
Terug naar het begin 0,73 A gemeten lekspanning 136/0,73 = 186 uur voordat de accu leeg te leeg zou zijn om te kunnen starten.
Twee vragen
1. Zou de accu bij 0,73 A lekspanning na een nacht leeg kunnen raken?
2. Wat doe ik fout?
Ik ben geen electro guru zoals je ziet maar een mens kan wat bijleren.
Accu elke morgen leeg lekspanning niet (te) hoog
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Die 680A is CCA, cold crank amperage. Dat is een piek die de accu kortstondig kan leveren. De capaciteit van een auto-accu is vaak rond de 70/80A. Met 0.73A zou je een accu die niet helemaal lekker meer is (maar nog goed genoeg) op het punt kunnen krijgen dat je auto niet meer start. 70A nieuw uit doos, 55A met wat jaren ervaring en dan 14 uur stilstand…
Ik vind 0.73A best veel.
Ik vind 0.73A best veel.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
0.73A is teveel, heb je geen lampje dat blijft branden (dashboardkastje bv), wat voor radio zit erin en koppel deze eens los (of beide zekeringen eruit)
Anders per zekering kijken wat het effect heeft op de stroom
Anders per zekering kijken wat het effect heeft op de stroom
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15.05.2018 - 09:15
Oke, ik was al met de zekeringen begonnen maar dacht dat 0,73 nog wel meeviel. Ik zal eens per zekering kijken wat het verbruik is. Ik had er al twee gevonden met 0,06 a en 0,05 a. De grootverbruiker ben ik nog niet tegengekomen maar dat komt vanzelf als ik een beetje systematisch te werk ga,
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Als je wil meten met de auto op slot (schakel wel het eventueel aanwezige alarm uit) is dat het makkelijkste door met bv een schroevendraaier de slotvergrendeling van de bestuurdersdeur te bedienen en vervolgens de auto op slot te doen. na ca 1-2 minuten is de auto in rust en kun je gaan zoeken. /bedenk wel dat het verwijderen en het terugsteken van zekeringen de auto weer uit slaapstand kan halen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
De slaapspanning van je auto (P2 aannemende) hoort zo ronde de 2-6mA te liggen...
Let op; dit is "slaapspanning" en het kan maar zo 10 min duren voor dat dit bereikt is en gaat in stappen (gefaseerd, van 4-5A omlaag naar 1.2 ongeveer en vervolgens naar 0.8/0.9 en door naar 0.10-0.20A en dan een minuut of wat later pas de slaapspanning.
Let op; dit is "slaapspanning" en het kan maar zo 10 min duren voor dat dit bereikt is en gaat in stappen (gefaseerd, van 4-5A omlaag naar 1.2 ongeveer en vervolgens naar 0.8/0.9 en door naar 0.10-0.20A en dan een minuut of wat later pas de slaapspanning.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- hogie
- 3rd Gear member
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
- Locatie: Brabant
Misschien heb je er wat aan, bij was destijds de oorzaak de stekkerdoos van de trekhaak.
Succes met de zoektocht.
Succes met de zoektocht.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe
Austin metro
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe
Austin metro
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Ruststroom mag max 25mA zijn. Zijn er achteraf ingebouwde accessoires? Marterverklikkers zijn ook nog wel eens de boosdoener...
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
0,73 A stroom in rust is best veel. Da's iets meer dan 8 watt. Zou dus kunnen dat er ergens een 5 watt lampje blijft branden ofzo. Tijdens de meting stonden er geen deuren of kofferklep open?
Accutest zegt trouwens ook niet alles. Zou kunnen dat die genoeg stroom levert om te starten, maar toch geen spanning meer vasthoudt over langere tijd. Ben je zeker dat je batterij genoeg geladen wordt tijdens het rijden?
Accutest zegt trouwens ook niet alles. Zou kunnen dat die genoeg stroom levert om te starten, maar toch geen spanning meer vasthoudt over langere tijd. Ben je zeker dat je batterij genoeg geladen wordt tijdens het rijden?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15.05.2018 - 09:15
We zijn weer wat verder en het lijkt erop dat het slot van de bijrijders deur het probleem veroorzaakt. Terwijl ik bezig was met de auto hoorde ik het slot open/dicht springen meerdere keren achter elkaar. Ik heb nu de zekering (27) er 's nachts uitgelaten en vanmorgen was het starten en rijden. Ik had op deze zekering wel lek spanning gemeten maar zeker geen 0,73 ampere. Ik ga nu de accu weer netjes een keer laden en vervolgens 's morgens kijken wat het voltage is. Wellicht zijn er meerdere boosdoeners maar dat is niet zeker. Ik heb bijvoorbeeld zelf ook achteraf de radio HU603 vervangen. Ik gebruik daar echter het origineel harnas voor met zo'n verloop kabel set. Ik heb de continu spanning en de remote niet aangesloten.
Nu maar op zoek naar de topics over deursloten
Edit: dankzij Youtube het deurpaneel verwijderd RV en de Elektrisch Raam Schakelaar met artikelnummer 9452961 eruit gehaald en een tweedehandsje besteld. Ik had al gemerkt dat met deze schakelaar het raam niet naar beneden wilde alleen omhoog. Ook werkte het "slot" knopje niet. Het raam kan trouwens wel open en dicht met de knoppen aan de bestuurderskant. Mocht dit niet de boosdoener van de lekstroom zijn dan werkt in ieder geval de schakelaar weer.
Bedankt voor jullie tips en opmerkingen, wordt vervolgt
Nu maar op zoek naar de topics over deursloten

Edit: dankzij Youtube het deurpaneel verwijderd RV en de Elektrisch Raam Schakelaar met artikelnummer 9452961 eruit gehaald en een tweedehandsje besteld. Ik had al gemerkt dat met deze schakelaar het raam niet naar beneden wilde alleen omhoog. Ook werkte het "slot" knopje niet. Het raam kan trouwens wel open en dicht met de knoppen aan de bestuurderskant. Mocht dit niet de boosdoener van de lekstroom zijn dan werkt in ieder geval de schakelaar weer.
Bedankt voor jullie tips en opmerkingen, wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door carlovh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling