Paar V40 kwaaltjes - blue smoke / stotteren / scheef stuur

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Rickvh
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15.02.2015 - 19:15

Goedenavond allen,

Ik heb met mijn V40 D2 1.6 R-Design een aantal kwaaltjes waar ik en de dealer niet uit komen.
Wellicht kunnen jullie helpen met wat tips?;

1) bij cold start wil de auto regelmatig gigantisch stotteren en een flinke pluim blauwe rook uit de uitlaten gooien.
Dit houdt zo'n 30-60 seconden aan, ik weet dat het stotteren een bekend kwaaltje is van de D2, maar blue smoke??
Lijkt overigens geen olie te zijn, die blijft keurig op peil en de lucht ruikt meer naar onverbrande diesel oid.
Volgens de dealer zijn er geen foutcodes te vinden en daardoor geen reden voor verder onderzoek (ondanks dat ik een filmpje heb laten zien).
De auto heeft al een keer de DV6D Idle cold start update gehad die geen soelaas bood...

2) Het stuur van de auto blijft continu een tikkeltje scheef staan naar links, de auto is reeds 5x uitgelijnd bij de dealer, dan lijkt het stuur even een aantal dagen recht te staan, maar dan toch gaat hij in de rechtuitstand weer op een tikkeltje naar links staan wat bijzonder hinderlijk is gezien de kilometers die ik rijd...

Kortom, twee aparte kwaaltjes waar ik graag een oplossing voor zou vinden...

Alle hulp is welkom! Thanks!
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1260
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Mijn V40 gaat binnenkort naar garage ook voor een scheef stuur, zal het laten weten als oplossing niet uitlijnen maar iets anders is.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Ik heb exact hetzelfde. De auto spoort uitstekend, trekt niet naar één kant maar het stuur staat inderdaad naar links. Je zou bijna zeggen dat het stuurwiel loshalen en één spline naar rechts zetten op de stuurkolom de oplossing zou zijn...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Rickvh
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15.02.2015 - 19:15

Zou fijn zijn om inderdaad jullie dealer feedback te horen!

Het is inderdaad heel apart, ik heb het gevoel dat de auto zijn ''rechtuitstand'' min of meer mist en dat je continue naar links aan het bijsturen bent om hem recht te houden.
Heb ook het gevoel dat ik inderdaad continu min of meer wat kracht moet zetten om de auto recthdoor te laten rijden, hebben jullie dit gevoel ook?

Bedankt voor de feedback!
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Ooit al eens naar de bandenspanning gekeken?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1260
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik heb exact hetzelfde, vanaf het moment dat de auto is afgeleverd (met banden op spanning).
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Zal er straks op de terugweg eens op letten, het is mij in ieder geval nooit echt opgevallen. Wat me wel op viel is dat de bandenspanning nogal verschild in de handleidingen van voor 2015 en na 2015. Bij mijn bandenmaat(225/40/R18) staat voor 2015 240 kPa voor en achter als aanbevolen bandenspanningen en na 2015 230 kPa bij snelheden tot 160 km/h. bij snelheden hoger dan 160km/h staat voor 2015 290/240 kPa(voor/achter) en na 2015 270 kPa voor en achter.

Welke bandenspanning hanteren jullie?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Rickvh schreef: Zou fijn zijn om inderdaad jullie dealer feedback te horen!

Het is inderdaad heel apart, ik heb het gevoel dat de auto zijn ''rechtuitstand'' min of meer mist en dat je continue naar links aan het bijsturen bent om hem recht te houden.
Heb ook het gevoel dat ik inderdaad continu min of meer wat kracht moet zetten om de auto recthdoor te laten rijden, hebben jullie dit gevoel ook?

Bedankt voor de feedback!
Ik hoef geen kracht te zetten, de auto spoort prima. Het is slechts het stuur wat net niet recht staat. Over 7000km ben ik toe aan een onderhoudsbeurt, ik ben voornemens om er dan eens naar te vragen.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Lijkt mij toch een zaak van uitlijnen. Als, naast de horizontale uitlijning, het caster en camber goed staan heeft de auto een licht centrerend stuurgedrag, zelfs als de carrosserie krom is. Dit is wel een klus voor een goede specialist.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Bij mij stond het stuur bij (nieuw) aflevering ook scheef. Opgelost door de dealer.
Rickvh
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15.02.2015 - 19:15

Gister wederom contact gehad met mijn dealer - de auto gaat nu 26 juni voor een ruimere tijd naar de dealer om ook verstuivers - gloeispiralen - turbo ed. te onderzoeken.
Helaas door werk niet eerder de mogelijkheid de auto binnen te brengen.
Ik houd jullie op de hoogte over de uitkomsten.
Gebruikersavatar
bawa
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 15.01.2018 - 19:55

Bij een goede uitlijning is het mogelijk dat het stuur tijdens het rijden (licht) naar links staat; in NL zijn de wegen aflopend, wat inhoudt dat wij altijd 'schuin' rijden en dus moeten tegensturen. Ik benadruk wel dat het heel licht uit het lood mag staan, anders is de uitlijning niet goed / bandenspanning onjuist.

Daarnaast is de breedte van de band soms ook bepalend voor het gevoel in het stuur. In de winter sta ik op 225 breed, in de zomer op 235 breed. De winterband stuurt lichter en prettiger doordat deze minder spoorgevoelig is bijvoorbeeld.
V40 D3 Geartronic Business R 2018 - Polestar - Heico
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1260
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Inmiddels heb ik de auto laten uitlijnen en dat enorm veel verbetering gebracht. Wielen waren af-fabriek niet goed gebalanceerd en bij de uitlijning kwamen er enorme afwijkingen in de sporing naar voren. Hopelijk blijft het nu ook goed (lees posts dat het met uitlijnen slechts tijdelijk goed ging).
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Rickvh
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15.02.2015 - 19:15

even een update - mijn auto staat nu bij de dealer en ze hebben een probleem gevonden voor het stotteren / de blue smoke.
Verstuivers zijn getest en het blijkt dat een van de verstuivers een te lage inspuitdruk heeft. (best snel met 99.000km)

Deze ene verstuiver is vervangen, anderen zijn getest en goed bevonden. - als het goed is kan ik mijn auto maandag weer ophalen.

Ben benieuwd of het euvel dan voorbij is!
Plaats reactie

Terug naar “V40”