keuze XC60

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ben aan het rondkijken naar een XC60 t/m bj 2012 ong.
nu is mijn vraag:welke diesel geniet de voorkeur vwb. betrouwbaarheid,duurzaamheid,verbruik.
ik zie dat er veel keuze is in 2.4d(163pk) (185) (205pk) en nog de 175pk.
zijn de 163,de 185 en de 205pk exact dezelfde motoren?
of kan ik beter uitkijken naar een 2.0d 5cyl. van 163pk?
kortom,wat zijn jullie ervaringen vwb. bovenstaande?
Laatst gewijzigd door toppertje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

185 pk: ervaring mee.....en die was niet al te best. Lag niet aan het blok maar oofdoorzaak zat in de aircopomp. Motor liep verder mooi en sterk zat. Wel eentje die een drup diesel lust, zeker in een XC.

2.0 D3 5 cyl.: de motor loopt stationair iets hoger in toeren, klinkt daardoor wat nerveuzer dan een 2.4. Het aantal Newton meters is gelijk aan de 185 pk, 400 Nm, en de 2 liter doet niet onder voor een 2.4, heerlijke machine.

De ervaringen dus in een V70, mogelijk dat de overbrenging c.q. bakverhoudingen in een XC iets anders zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

2.4d 5cyl.beste blok is is de 175pk versie maar dan heb je geen awd.geen gedoe met de wervel klep en de onverwoestbare VNT turbo er nog op.bij de bi turbo versie wil de kleine turbo het wel eens begeven.De pks in de verschillende versies maak niet zo veel uit,ze kunnen allemaal gemakkelijk naar 240pk en 480nm gebracht worden zonder enige gisteren van de motor of aandrijving.Info Volvotune...
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou juist zeer zeker wel voor de 205/215 pk twin turbo gaan koppelkromme als e tafelberg in in mijn praktijk zuiniger dan de 2.0 D4 5 cilinder. Problemen met de kleine turbo heb ik nog nooit van gehoord en zal zeker niet structureel zijn, het is dezelfde diesel die gebruikt is in de V60 PIH en daarvan hebben we er erg veel rondrijden ook op het forum. Ik denk dat de belangrijkste vraag is of je een AWD of FWD wilt hebben, dat zal waarschijnlijk je motorkeuze gaan beinvloeden
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

NielsPHEV schreef: Ik zou juist zeer zeker wel voor de 205/215 pk twin turbo gaan koppelkromme als e tafelberg in in mijn praktijk zuiniger dan de 2.0 D4 5 cilinder. Problemen met de kleine turbo heb ik nog nooit van gehoord en zal zeker niet structureel zijn, het is dezelfde diesel die gebruikt is in de V60 PIH en daarvan hebben we er erg veel rondrijden ook op het forum. Ik denk dat de belangrijkste vraag is of je een AWD of FWD wilt hebben, dat zal waarschijnlijk je motorkeuze gaan beinvloeden
+1, ik heb ook nog nooit over problemen met de turbo op de 2.4 twin turbo versie gehoord.
Deze motor draagt zeker ook mijn voorkeur, wij hebben de 2.0 D3 5 cyl in de C70 en de gedowntuned versie van de twin turbo D5 in de XC70 (D3 AWD genaamd in Belgie).

De 2.0 D3 5 cyl loopt bij 90km/u beduidend stiller dan de 2.4 versie, maar de 2.0 powerband is wel redelijk smal wat redelijk wat schakelen betekent als je een handbak overweegt, bij een automaat is dit geen probleem.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bedankt tot zover.
het word zowieso een automaat(gt6)
en awd of fwd maakt mij in principe niet zoveel uit,zodat een 175 pk ook kan.
maar de 163-185 of 205pk 2.4D zijn dus identieke blokken met alleen andere software?
en de problemen met de wervelkleppen, bij welke motoren en welke bouwjaren speelt dat?
de 175 pk is een ander blok, en heeft daar geen last van?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De 163pk 24D en 185pk D5 hadden problemen met de wervelklep, deze twee motoren zijn identiek op software na, beiden single turbo.

De 205/215pk D5 is een twin-turbo 2.4, D5, in sommige landen (Belgie, Duitsland, Zweden) is er ook een terug getunede 163pk variant van, die heet dan D3 AWD of D4 AWD.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Het is niet alleen software, de 2.4 5 cilinder diesel motoren verschillen ook op het gebied van turbo's, egr en inspuiting. Als AWD of FWD niet uitmaakt zou ik in die bouwjaren voor een 175 pk FWD gaan. Zou je een jongere auto kiezen dan de 2.0 VEA D4
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Een VEA D4 ga je niet vinden in bouwjaren tot 2012.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik heb de 175 pk versie door obbe gekieteld naar 240 pk en 480 nm.Als je over een tafelberg spreekt,max koppel vanaf 1500t/m en de curve blijft vlak... Als je een een echte mening wil van een man die professioneel iedere dag met deze motoren bezig is, zich gespecialiseerd heeft in de 5cyl diesels van Volvo neem dan eens contact op met Obbe van Volvotune...Hij zal je het zelfde vertellen als ik...175pk versie beste variant van het 2.4d blok,zeker voor tunning,0% problemen...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

BendW, de twin turbo versie heeft origineel al 215pk, dus de kans dat je nog tuning nodig hebt is denkelijk minder dan met de 175pk versie (alhoewel ik zelfs best tevreden ben met mijn 163PK versie).

Ik denk als de twin turbo echt een structureel probleem zou hebben met de kleine turbo hadden we dat hier al zeker gelezen, ik denk dat er hier meer twin turbo leden zijn dan met de 175pk versie aangezien die maar erg kort geleverd is.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

BlackcurrantV70 schreef: BendW, de twin turbo versie heeft origineel al 215pk, dus de kans dat je nog tuning nodig hebt is denkelijk minder dan met de 175pk versie (alhoewel ik zelfs best tevreden ben met mijn 163PK versie).

Ik denk als de twin turbo echt een structureel probleem zou hebben met de kleine turbo hadden we dat hier al zeker gelezen, ik denk dat er hier meer twin turbo leden zijn dan met de 175pk versie aangezien die maar erg kort geleverd is.
Het enige wat ik je hier kan op antwoorden is vraag het zelf aan Obbe,Ik schrijf hier neer wat hij me zelf verteld heeft...Hij rijd zelf ook al zijn 3de Volvo met dit blok omwille van de reden die ik hier aan haal...Ik denk dat hij al genoeg Volvo s heeft zien passeren bij hem en volvoserice om te weten waarover hij praat...
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1536
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

V70/2.4D/2003 schreef:
2.0 D3 5 cyl.: de motor loopt stationair iets hoger in toeren, klinkt daardoor wat nerveuzer dan een 2.4. Het aantal Newton meters is gelijk aan de 185 pk, 400 Nm, en de 2 liter doet niet onder voor een 2.4, heerlijke machine.

De ervaringen dus in een V70, mogelijk dat de overbrenging c.q. bakverhoudingen in een XC iets anders zijn.
Verhoudingen zijn inderdaad anders. Ik heb nu een XC60 automaat (juni 2011) met de 2.0 D3 5cil met origineel 163 PK. Is al een stuk vlotter dan mijn eerdere V70 automaat 2.4 D5 5cil 185 PK die ook nog eens getuned was naar 220 Pk.

De XC is door Obbe op 185 gezet. Rijdt super en nog zuinig ook, ik rijdt 1:14.8 en ik hou ervan om op te schieten.

De AWD is duurder in onderhoud.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

dus de gt in de xc60 heeft andere versnellingsbakverhoudingen dan de gt in de v70?
wat mij wel opviel bij een proefrit in de xc60 was het hogere toerental in de 6 in vergelijking met mijn v70 handbak.
is een D3 5cyl aanmerkelijk zuiniger dan een 2.4 d of D5?
geen glans zonder wrijving
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Het hoog in toeren houden is een eigenschap van de Gt..Er is koppel in overvloed maar dat lijkt de Gt niet goed te begrijpen.
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1536
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

BendW schreef: Het hoog in toeren houden is een eigenschap van de Gt..Er is koppel in overvloed maar dat lijkt de Gt niet goed te begrijpen.
Klopt, heb ook vaak het gevoel dat er best een versnelling bij kan. Dat zou misschien een leuke zijn voor een tuner (Obbe?) Aanpassingen verrichten in de versnellingsbak verhoudingen, waardoor de hoge toeren in de 6 wat verlaagd worden. Zou voor mij een interessante optie zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Houdt rekening met een significant hoger verbruik toz van de V70, zeker wanneer er gekozen word voor een AWD.
Met een single turbo D5 kreeg ik hem volgens BC niet onder 9.2/100km, mrb €165 p/m.
Al met al heb ik wat hechting problemen gekend met de huidige V70 maar zou nu mijn oude XC60 niet terug willen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Een xc60 moet je niet kopen om zuinig te rijden,dat lijkt me nogal logisch...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn XC60 D3 AWD (2.4 twin turbo 163pk) haalde gemiddeld rond de 8l/100km.

Nu de XC70 met identiek dezelfde motor, en ook AWD haalt gemiddeld 7,5l/100km

De stroomlijn van een tuinhuis van de XC60 maakt hem boven de 120km/u een zuipschuit.

AWD, tja voor mij hoefde het niet echt maar als je met een “Cross Country” FWD hebt en je zit vast, sta je wel een beetje voor l.l
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

BendW schreef: Een xc60 moet je niet kopen om zuinig te rijden,dat lijkt me nogal logisch...
Dat ligt eraan wat je referentie kader is, wanneer je denkt dat je met 7.5l/100km wegkomt zit je niet goed.
TS komt uit een V70 die zonder veel moeite op 6.0/100km is te krijgen, dat gaat hij met een XC60 niet redden en met awd zit je dicht op de 1 op 10.
Daarnaast mag je in NL elke maand €165 per maand overmaken naar de staat voor belasting en met een XC die goed in de optie's zit ben je in de hoogste trede korting een dikke €100 per maand kwijt aan verzekering.
Just saying, voor mij geen XC weer maar eerder een V60 awd, de voordelen van awd in een gestroomlijnd jasje.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”