Goedenavond,
Ik ben nieuwsgierig hoeveel brandstof er nu in een S60 kan. Volvo geeft 70 l op, maar klopt dit ook echt ? Ik heb met een XC70 al gehad dat ik er 72l in stond te doen terwijl boardcomputer nog niet op 0 stond.
Van de V70 weet ik dat er ook een serie met een 80l tank is, maar hoe zit dat bij een S60 en dan bij voorkeur een D5
Alvast bedankt,
Sander
Tankinhoud S60 D5
- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Die is bekend, maar ik weet niet in hoe verre een V70 afwijkt hiervan vandaar mijn vraag
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Darmee
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14
Meerdere malen heb ik de tank van mijn S60s bijna leeg gereden en vervolgens tot bijna de rand van de vulpijp gevuld. Hoogste score 74,58 liter. Ik vermoed dat die 70 liter die Volvo opgeeft alleen de tank zelf betreft; de inhoud van de vulpijp (en mogelijk ander leidingwerk) zou dan de extra liters verklaren.
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Heb gisteren even de S60 afgetankt, met nog een kwart te gaan ging er dik 62 l in. Ben benieuwd, zal de volgende keer eens flink doorrijden.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- VOuLezVOus
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24
Wees gerust, meer dan 73 liter gaat erin en dan is er nog marge. Ik maakte er vroeger een sport van om mijn wagen "zo leeg mogelijk" te rijden. Zo tankte ik over het algemeen maar na 1.200 km. Leuk.
Het probleem is echter dat ik op 60.000 km stilgevallen ben met de wagen... op de snelweg... op het linkervak. Leuk is anders.
Het probleem lag bij de EGR-module (gas-recirculatie), die totaal vervuild was. Enorme problemen gekend, EGR vervangen, maar na een paar weken ging de motor in de "limp home" mode (dan kan je max. 90 km/uur rijden). Nadien de pomp in de brandstoftank vervangen, alle leidingen uitgekuist, uiteindelijk moest de ganse diesteltank vervangen worden. De wagen is waarschijnlijk meer dan 2 weken uit circulatie geweest in 2006.
Laten we zeggen dat de Volvo mensen meer dan hun ding gedaan hebben om het in orde te krijgen. Schitterende mechaniciens, dat wel.
Achteraf gezien waren nogal wat problemen terug te leiden tot het "te lang wachten met tanken".
Besluit: een paar keer +70 liter tanken mag wel, maar maak er geen sport van....
Het probleem is echter dat ik op 60.000 km stilgevallen ben met de wagen... op de snelweg... op het linkervak. Leuk is anders.
Het probleem lag bij de EGR-module (gas-recirculatie), die totaal vervuild was. Enorme problemen gekend, EGR vervangen, maar na een paar weken ging de motor in de "limp home" mode (dan kan je max. 90 km/uur rijden). Nadien de pomp in de brandstoftank vervangen, alle leidingen uitgekuist, uiteindelijk moest de ganse diesteltank vervangen worden. De wagen is waarschijnlijk meer dan 2 weken uit circulatie geweest in 2006.
Laten we zeggen dat de Volvo mensen meer dan hun ding gedaan hebben om het in orde te krijgen. Schitterende mechaniciens, dat wel.
Achteraf gezien waren nogal wat problemen terug te leiden tot het "te lang wachten met tanken".
Besluit: een paar keer +70 liter tanken mag wel, maar maak er geen sport van....
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
Kan je dat uitleggen?VOuLezVOus schreef:Achteraf gezien waren nogal wat problemen terug te leiden tot het "te lang wachten met tanken".
Ik zoek namelijk het verband.
Klinkt namelijk meer als een filter probleem.
- VOuLezVOus
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24
Ik doe een poging... ik ben ook geen technieker.
Intussen merk ik dat in mijn volgorde hierboven iets moet gewijzigd worden. Mijn wagen is in totaal 5 keer "binnen" geweest. Murphy's law noemen ze dat.
- na de panne: depanneur vond dat het probleem na raadplegen van databank aan de EGR module zou moeten liggen
- mijn Volvo dealer vond echter geen foutmelding en heeft een pomp vervangen (en ik meen ook de filters)
- paar weken nadien, onregelmatig draaien motor.. ik meen dat ze dan geen fout gevonden hebben en nog maar eens een filter of zo vervangen hebben...
- een paar weken nadien, "limp home" na tankbeurt, dàn was er fout op de EGR module die ze gekuist hebben (in zuurbad gelegd).
- tot slot een paar weken nadien opnieuw een "limp home" gekregen: de diagnose was dan wat ingewikkelder. Laten we zeggen dat ze niets vonden aan de wagen, maar dat de wagen na het volle gas geven automatisch in "limp home "ging. De mechaniciens zijn zelfs tot het lumineuze idee gekomen een gloeilamp aan mijn brandstofpomp te koppelen en in de cockpit te hangen om te zien wanneer deze aansloeg. Geniaal vind ik. De uitleg die ik achteraf gekregen heb - en die ik eigenlijk niet begrijp - is dat er twee brandstofpompen (of leidingen?) zijn. Een vanuit de brandstoftank naar de motor, en omgekeerd. De één duwt, de ander zuigt. Bij het opstarten werkt de ene, en dan voor de rest de andere. Zoiets. De computer zag geen fout omdat er blijkbaar een verkeerde interactie was tussen de twee pompen die niet gededecteerd werd... veel te ingewikkeld voor een leek. Probleem werd terug hersteld dat wel.
- een paar maanden nadien verlies ik diesel... bleek dat de brandstoftank kapot was. Er zit namelijk een soort rubber membraam in de tank dat de drukverschillen opvangt ifv de temperatuur. Dat bleek ergens stuk te zijn waardoor de druk in de tank opliep waardoor de diesel overliep naar buiten. Misschien was het defect wel te wijten aan de eerdere herstellingen, dat is eigenlijk niet gezegd geworden....
Intussen geen problemen meer te melden.
Voor alle duidelijkheid: wij hebben in de firma ik denk toch 7 D5's lopen (of 2.4's, da's hetzelfde), waarvan géén enkele met problemen.
Intussen merk ik dat in mijn volgorde hierboven iets moet gewijzigd worden. Mijn wagen is in totaal 5 keer "binnen" geweest. Murphy's law noemen ze dat.
- na de panne: depanneur vond dat het probleem na raadplegen van databank aan de EGR module zou moeten liggen
- mijn Volvo dealer vond echter geen foutmelding en heeft een pomp vervangen (en ik meen ook de filters)
- paar weken nadien, onregelmatig draaien motor.. ik meen dat ze dan geen fout gevonden hebben en nog maar eens een filter of zo vervangen hebben...
- een paar weken nadien, "limp home" na tankbeurt, dàn was er fout op de EGR module die ze gekuist hebben (in zuurbad gelegd).
- tot slot een paar weken nadien opnieuw een "limp home" gekregen: de diagnose was dan wat ingewikkelder. Laten we zeggen dat ze niets vonden aan de wagen, maar dat de wagen na het volle gas geven automatisch in "limp home "ging. De mechaniciens zijn zelfs tot het lumineuze idee gekomen een gloeilamp aan mijn brandstofpomp te koppelen en in de cockpit te hangen om te zien wanneer deze aansloeg. Geniaal vind ik. De uitleg die ik achteraf gekregen heb - en die ik eigenlijk niet begrijp - is dat er twee brandstofpompen (of leidingen?) zijn. Een vanuit de brandstoftank naar de motor, en omgekeerd. De één duwt, de ander zuigt. Bij het opstarten werkt de ene, en dan voor de rest de andere. Zoiets. De computer zag geen fout omdat er blijkbaar een verkeerde interactie was tussen de twee pompen die niet gededecteerd werd... veel te ingewikkeld voor een leek. Probleem werd terug hersteld dat wel.
- een paar maanden nadien verlies ik diesel... bleek dat de brandstoftank kapot was. Er zit namelijk een soort rubber membraam in de tank dat de drukverschillen opvangt ifv de temperatuur. Dat bleek ergens stuk te zijn waardoor de druk in de tank opliep waardoor de diesel overliep naar buiten. Misschien was het defect wel te wijten aan de eerdere herstellingen, dat is eigenlijk niet gezegd geworden....
Intussen geen problemen meer te melden.
Voor alle duidelijkheid: wij hebben in de firma ik denk toch 7 D5's lopen (of 2.4's, da's hetzelfde), waarvan géén enkele met problemen.
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
Ok, mooi omschreven, maar een verhaal waar ik zo ook niet uit kom.
Waar werken die slimme Volvo-monteurs?
Heeft Volvo aangegeven dat het probleem is ontstaan door te lang wachten met tanken?
Of heb jij dat herleid?
Waar werken die slimme Volvo-monteurs?
Heeft Volvo aangegeven dat het probleem is ontstaan door te lang wachten met tanken?
Of heb jij dat herleid?
Dat tank leeg rijden blijkt (?) toch niet zo goed te zijn.
Zie hier, aardig uitgebrand:
http://www.112drenthe.com/newsbringer_r ... dS8KXwELiY
ploft je airbag ook nog even. :?
Zie hier, aardig uitgebrand:
http://www.112drenthe.com/newsbringer_r ... dS8KXwELiY
ploft je airbag ook nog even. :?
- VOuLezVOus
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24
Vandaar dat ze een diesel ook een zelfontbrander noemen?
Da's toch niet voor te lachen, aan de meegespoten bumpers te zien, is het minstens een MY2005, dus redelijk nieuw.
Iemand een idee hoe zomaar een wagen brand kan schieten na een waarschuwing "tank bijna leeg"?
@AlexV70: dat is inderdaad geopperd door de garage (officiële dealer die ik hier niet noem).
Da's toch niet voor te lachen, aan de meegespoten bumpers te zien, is het minstens een MY2005, dus redelijk nieuw.
Iemand een idee hoe zomaar een wagen brand kan schieten na een waarschuwing "tank bijna leeg"?
@AlexV70: dat is inderdaad geopperd door de garage (officiële dealer die ik hier niet noem).
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
- Locatie: Spijkenisse
Iemand een idee hoe zomaar een wagen brand kan schieten na een waarschuwing "tank bijna leeg"?
Alleen als er sluiting ijn de bedrading of oververhitting in je brandstofpomp heeft plaats gevonden, en dan moet er ook nog zuurstof bij zijn gekomen.
Distillateur van Brandstoffen.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Die pomp wordt waarschijnlijk gesmeerd en gekoeld door de diesel die er doorheen loopt. Ik neem ook aan dat er in de handleiding van zo'n wagen gewoon staat dat je nooit de tank leeg moet rijden (is bij een diesel sowieso zo).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
- Locatie: Spijkenisse
Ja dus , geen diesel geen koeling geen smering en misschien warmlopertje.Die pomp wordt waarschijnlijk gesmeerd en gekoeld door de diesel die er doorheen loopt. Ik neem ook aan dat er in de handleiding van zo'n wagen gewoon staat dat je nooit de tank leeg moet rijden (is bij een diesel sowieso zo).
Distillateur van Brandstoffen.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Vandaag weer een getankt, en boardcomputer gaf nog 70 km aan. Er ging 75,5 l in ??? heel vreemd allemaal, misschien een 80l tank ? had 1040 km gereden.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- hajok
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 26.03.2006 - 15:26
- Locatie: Assen
Afgelopen november zonder diesel stil komen te staan in mijn eigen straat op 20 meter van m'n oprit... net geen 74 liter kunnen tanken (5 L in jerrycan en 69 L bij de pomp) Oorzaak: wel op de dagteller maar niet op de brandstofmeter gelet 
S60 D5 2001
- Darmee
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14
Weer te lang doorgereden: aantal nog te rijden kilometers volgens de boordcomputer liep rap terug op weg naar de pomp. Nieuw record: 75,43 liter.
Zal wel komen omdat ik vroeger op gas reed. Gastank leeg rijden en op benzine verder tot het volgende tankstation. Zal ik het ooit afleren?
Zal wel komen omdat ik vroeger op gas reed. Gastank leeg rijden en op benzine verder tot het volgende tankstation. Zal ik het ooit afleren?
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik zal dan wel een rare boardcomputer hebben dat er 75,5 l in ging en nog 70 km te gaan. Kom er wel achter dat de boardcompu erg onnauwkeurig is. Laatste tank was 1090 km met 74.2 l. Volgens boardcompu 5.4 l/100 km. In werkelijkheid 6.8 l ofzoDarmee schreef:Weer te lang doorgereden: aantal nog te rijden kilometers volgens de boordcomputer liep rap terug op weg naar de pomp. Nieuw record: 75,43 liter.
Zal wel komen omdat ik vroeger op gas reed. Gastank leeg rijden en op benzine verder tot het volgende tankstation. Zal ik het ooit afleren?
Hoe tanken jullie, ik wacht tot het echt niet meer zakt, dat scheelt best wel een aantal liter in vergelijk met stoppen wanneer de pomp voor de eerste maal afslaat.
Zal eens een jerrycan meenemen en dan wat verder doorrijden
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue