Autoverzekering en chiptuning

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

All,

Ik ben even benieuwd wat de ervaringen hier zijn met betrekking tot (chip)tuning en de autoverzekering. Ik heb inmiddels bij verschillende verzekeraars geinformeerd naar de gevolgen van de vermogenstoename op de auto verzekering, maar bij bijna geen enkele verzekeraar krijg ik hier een duidelijk / positief antwoord over.

Bij een aantal wordt de auto niet verzekerd als deze getuned is.

Sommige (waaronder mijn eigen) geven aan dat zij er eigenlijk niets mee doen, maar als het mis gaat en je hebt teveel vermogen ze niet uitkeren.

En een enkele verzekeraar vind het geen probleem, zolang er maar aan de regels van de RDW wordt voldaan (max 20% vermogenstoename zonder herkeuring).


Wie hier heeft z'n Volvo laten tunen en dit netjes gemeld bij de verzekering? En wat was de reactie van de verzekeraar?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Herintreder
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 24.05.2018 - 22:36

Ben ook geïnteresseerd in een antwoord op de vraag van Machiel want plannen voor tuning.
Volvo V40 T3 Nordic+ van juni 2016
Nielszxr
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 21.02.2016 - 19:59

Hoe en waarom zou een verzekering dit gaan testen dan? Ik snap als het een Corsa 1.0 met een 2.0 turbo blok betreft (dat valt nogal op en maakt een groot verschil en is ook een risico). Maar bij chiptuning?? Ik snap dat een verzekeraar niet gelijk gaat roepen dat ze het allemaal prima vinden, maar ik vraag mij echt af hoe ver je dit in de praktijk nu echt wordt gecontroleerd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

bij een technisch onderzoek na een aanrijding kan iets blijken, wijkt dat vermogen daarbij meer af dan die 20% is formeel een kenteken ongeldig, daarna wordt de dekking ook een dingetje
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Volgens mij is het zo dat als je binnen de wettelijke normen blijft je gewoon verzekerd bent, tenzij expliciet uitgesloten in de voorwaarden.

Immers als je binnen de wettelijke normen blijft geeft de overheid aan dat je auto voldoet aan alle eisen, dat de wagen technisch perfect in orde is (even afgezien van andere zaken zoals onderhoud).
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat schreef ik toch ook? meer dan 20% afwijking is zonder herkeuring niet toegestaan
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Blue-Eyes schreef: Volgens mij is het zo dat als je binnen de wettelijke normen blijft je gewoon verzekerd bent, tenzij expliciet uitgesloten in de voorwaarden.

Immers als je binnen de wettelijke normen blijft geeft de overheid aan dat je auto voldoet aan alle eisen, dat de wagen technisch perfect in orde is (even afgezien van andere zaken zoals onderhoud).
Verzekeraars stellen in het algemeen niet dat je auto moet voldoen aan alle wettelijke eisen. Anders zou je ook niet verzekerd zijn indien je rijdt met te zachte of gladde banden, defecte verllichting of noem maar op.

Waar het verzekeringtechnisch om gaat is dat je als verzekeringnemer de contractuele (via de polisvoorwaarden) en de wettelijke plicht hebt om de verzekeraar in kennis te stellen van alle feiten en omstandigheden die een wijziging van het verzekerde risico inhouden. Een aanzienlijke stijging van het vermogen kan zo'n risicoverzwaring inhouden. Zeker als je daarmee boven de grens van 20% uitkomt die door de wetgever voor herkeuring is vastgesteld.

Als je de tuning netjes meldt, kan de verzekeraar besluiten je niet, of slechts tegen een hogere premie, te willen verzekeren. Meldt je niets, en zou de verzekeraar in geval van schade kunnen stellen dat zij in geval van wetenschap slechts tegen hogere premie had willen verzekeren, dan keert de verzekering de schade uit onder aftrek van de extra premie die anders in rekening had worden gebracht.

Kortom, wil je alle risico's uitschakelen, dan is melden van tuning bij je verzekeraar wel verstandig.

Het voorgaande heeft overigens alleen betrekking op de (aan de eigen auto zelf veroorzaakte) cascoschade, want indien het gaat om schade die door een ander is toegebracht, zal die door de WA-verzekeraar van de tegenpartij moeten worden vergoed.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Jawel, dan voldoet de wagen dus niet meer aan de technische eisen! Chiptuing binnen de grenzen is imo daarmee technisch OK!
Binnen de grenzen wordt daarmee ook gesteld dat je auto veilig en goed is.

Boven de 20% kan ik me goed voorstellen dat je geen poot hebt om op te staan, immers garandeert men niet meer de veiligheid.....

Ik zeg niet dat je niet moet melden, maar ik denk dat je wel goede case hebt. Waarom met tuning niet verzekeren, zonder tuning wel. Terwijl er auto's zijn, 100% identiek op software na, die door de fabrikant zelf met het software verschil worden geleverd.... Als de overheid, als eigenaar van de voorschriften stelt dat het veilig is moet ik maar zien dat de verzekeraar dat kan betwisten!
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

Van twee verzekeraars heb ik uitsluitsel gekregen: bij de verzekeraars uit Goes en Apeldoorn is tuning geen probleem zolang het binnen de eisen van het RDW blijft (<20% extra).

Ik ga dus overstappen voor het tunen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14800
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tunen ff bij Volvotune Elst of bij andere winkel?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

Bij mijn verzekering was dit geen enkel probleem (wel tarief wat hoger)

Misschien omdat ik net binnen de 20% zit?

235pk opgegeven fabriek (232 op testbank) naar 278pk
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Die20% regel geldt alleen in NL, in Belgie is tunen zowiezo verboden bij de wet.

Als je in Belgie je motor tuned voldoet het vermogen/koppel niet meer aan de type goedkeuring (gelijkvormigheidsattest) en kan bij schade de verzekering zich terug trekken, of je verzekeringsagent dit nu ok vond of niet.

Als ze er ooit achter komen op de jaarlijkse keuring vervalt je keuringsbewijs ook nog en ligt je auto bij wijze van spreke aan de ketting.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Toch heb jij geprobeerd polestar op je auto te laten zetten, hoe had jij dit dan aangepakt ivo?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb het toch niet gedaan he, ik denk dat het forum hier dient om vragen te beantwoorden en leden zo volledig mogelijke info te verschaffen.

Als ik dan lees dat een Belg beweert dat tuning tot 20% in Belgie aanvaard wordt, moet ik dit toch even rechtzetten.

Iedereen staat vrij het risico te nemen, in Belgie is het risico alleen beduidend groter dan in NL.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ben ik voleldig met je eens ivo, maar als polestar wel gelukt was bij de dealer in NL toen je er was, had je dan de verzekering op de hoogte gestelt hiervan, of de dealer?
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Nu is de vraag welke tune op een turbo motlr van Volvo gelijk of minder dan 20% vermogenstoename opleveren.

Niet zoveel gok ik.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Aanpassing van de D5 pih naar de D6 versie wordt door volvo geregistreerd bij de rdw door de grote vermogenstoename.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14800
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

lijkt me eerlijk gezegd in de praktijk geen issieu bij de verzkering. "No need to now" denk ik.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

BlackcurrantV70 schreef: Ik heb het toch niet gedaan he, ik denk dat het forum hier dient om vragen te beantwoorden en leden zo volledig mogelijke info te verschaffen.

Als ik dan lees dat een Belg beweert dat tuning tot 20% in Belgie aanvaard wordt, moet ik dit toch even rechtzetten.

Iedereen staat vrij het risico te nemen, in Belgie is het risico alleen beduidend groter dan in NL.
ik heb nooit beweerd dat de tuning aanvaard is, ik heb alleen gezegd dat mijn verzekeringspolis is aangepast naar het actuele vermogen
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

V50 R schreef: Ben ik voleldig met je eens ivo, maar als polestar wel gelukt was bij de dealer in NL toen je er was, had je dan de verzekering op de hoogte gestelt hiervan, of de dealer?
Beiden natuurlijk, ik had het er zelfs eerst met mijn dealer over gehad omdat zij als Belgische dealer geen Polestar kunnen leveren.
Hun reaktie was toen als de Polestar upgrade in NL lukt en het is uitgevoerd door een officiele Volvo dealer, zij er geen probleem in zagen.

Mijn zorg is echter of je verzekeringsmaatschappij ook bij schade de tuning zou aanvaarden, indien je verzekeringsagent het geen probleem vond.

Die hele grijze zone heeft me er tot nu toe van weerhouden om een andere tuning te overwegen zoals bvb Volvotune.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”