Vacuumslangen S60 controleren/vervangen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
musje83
1st Gear member

Mijn S60 (170pk, AUT, LPG) voelt regelmatig aan alsof hij een vacuumprobleem heeft. Heb in een grijs verleden een Fiësta gehad met een verrot vacuumslangetje en het rijden voelt heel erg vergelijkbaar.
Hij start moeilijk. Ik mis regelmatig vermogen bij optrekken, voel de boel dan schudden en hij wil bij afremmen op de motor vaak terugvallen tot onder de 800 toeren. Ook bij stilstand valt hij af en toe iets terug of voelt hij brommerig aan. De symptomen zijn niet constant gek genoeg; soms rijdt hij plotseling zoals het hoort: voldoende trekkracht, mooie loop, netjes afremmen op de motor, geen trillingen enzovoorts. Dit kan een hele rit duren of plotseling weer weg zijn.
De problemen lijken minder vaak voor te komen bij mooi weer (20+ graden) en als ik de auto na het (koud) starten even 2 minuten laat lopen en wacht tot hij is overgeschakeld op LPG. Als ik na het (koud) starten meteen wegrijd, lijkt het wat erger te zijn.

Ik heb de LMM al vervangen en het gasklephuis gereinigd. Automaat is geflushed.
Als ik zekering #23 losmaak en terugzet gaat de regeleenheid opnieuw inleren en gaat het 1 of 2 ritten prima (wel hoger stationair en hoger verbruik), maar daarna is het weer terug bij af.

Ik vermoed dus dat het een vacuum probleem is, de auto is 17 jaar oud en ik kan me niet voorstellen dat die slangetjes nog goed zijn dus wil ik ze gaan vervangen. Is dit veel werk?
Iemand die hier ervaring mee heeft en evt. een handje wil helpen binnenkort?
Jelmer de Jong
6th Gear member

Met vier meter brandstofslang van 5,6&8MM kom je een heel eind. Dat heb je niet allemaal nodig maar ik ben vergeten welke van de drie het meest gebruikt is. Als je toch aan het klussen gaat zou ik de carterventialtie ook restaureren. Parts4Swedes heeft handige pakketten voor elke motor met een handleiding in PDF. Als je gasklep zelf hebt gereinigd moet dit ook lukken op een regenloze zondag.
musje83
1st Gear member

Carterventilatie zat ik ook al aan te denken maar is dat niet enorm veel werk? Ik heb geen overdruk op het systeem. Ik heb laatst een olie-additief gebruikt, heel dik spul dat langzaam door het 'rooster' liep. Het werd er niet uitgeblazen maar liep er keurig in, bij overdruk zou dat niet kunnen toch?

Heeft het zin om het vacuum te testen met remmenreiniger?
Jelmer de Jong
6th Gear member

Carterventialtie is prima te doen als je alle dopsleutels, steeksleutels en verlengstukken hebt. Je moet het inlaatspruitstuk verwijderen en dat geeft je gelijk de ruimte om alle slangen te vervangen.
nd-photo
1st Gear member
Contacteer:

Carterventilatie zeker aandacht aan schenken. Weet niet in hoeverre onze blokken overeenkomen, maar heb het pas geleden uitgevoerd bij mn S80. Zie hier voor een kleine fotoreportage: viewtopic.php?t=79555

Het meest irritante vond ik de banjobout in het inlaatspruitstuk terugkrijgen. Voor de rest was het goed te doen. Ik heb deze video een paar keer bekeken voordat ik eraan begon.

[video][/video]
Volvo S80 2.4T Wasa Limited Edition (200PK)
Portfolio / Blog / FlickR / Youtube Kanaal / Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”