Spontaan alarm

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Pieterxc90
2nd Gear member

Spontaan alarm
Het alarm van mijn XC90 My 2016 gaat af en toe spontaan af. Al nadat hij een week in mijn bezit was kwam het voor. De dealer kon geen storingen vinden. Later ben ik er nog eens op teruggekomen en heeft men een software-update gedaan. Dat bleek ook niet de oplossing. Om mijn buren te vriend te houden zet ik het alarm op “minder bescherming”. Dat betekent dat de safelock functie niet is uitgevoerd, de bewegingsmelder in het interieur is uitgeschakeld en de niveausensor (hellingshoekmeting) eveneens is uitgeschakeld. In die situatie is er nimmer een vals alarm geweest. Volgende maand krijgt de auto weer een onderhoudsbeurt en het alarmprobleem heb ik opnieuw gemeld. Om toch met enig verstand met de dealer hierover te discussieren zoek ik op dit forum mensen die mij daar wat over kunnen vertellen. Zelf verdenk ik de bewegingsmelder in het interieur van het activeren van het alarm. (de kantelroosters van de ventilatie in het dashboard heb ik naar beneden gericht om een eventuele luchtstroom te beperken). De hellingshoeksensor komt zelfs bij flink schommelen van de auto niet in actie. Waar zit die bewegingsmelder, is het er een of zijn het er meerdere? Kan de gevoeligheid ervan worden ingesteld? Is hij eenvoudig te vervangen? Enfin, info wordt op prijs gesteld.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Duufje
2nd Gear member

Hellingshoeksensor is toch wel redelijk gevoelig . Bij afvaart naar Engeland de haven nog niet uit of al alarm . Opvallend wel een aantal keer hond achter in de auto gehad en niet “minder bescherming” ingeschakeld . Hierop geen alarm gehad. Sensor lijkt dus voor in de auto te zitten. Verder gelukkig nooit vals alarm gehad.
Laatst gewijzigd door Duufje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
Pieterxc90
2nd Gear member

Inmiddels is de reguliere onderhoudsbeurt uitgevoerd. Daarbij werd ook nieuwe software geladen. Volgens de monteur is het spontaan afgaan van het alarm afkomstig van de hellingshoeksensor en niet, zoals ik vermoed, de bewegingsmelder in het interieur. Bij de softwaremodules die geladen zijn, is ook een nieuw deel voor de alarmering en dat zou het euvel moeten verhelpen. Daarom mocht hij nu geen verder onderzoek doen en dus ook geen hardware vervangen. Ik zet vanaf nu het alarm weer volledig aan (dus geen "minder bescherming") en afwachten maar wat er gebeurt. Ik, en mijn buren, hopen dat het hiermee opgelost is.
Pieterxc90
2nd Gear member

Intussen 3 maanden verder en.... geen alarmeringen meer gehad. Kennelijk is het probleempje met de laatste software opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”