Nieuwe koppeling slipt

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Easy
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
Locatie: Arnhem

Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik last van een plakkende koppeling, om ongeveer 2 weken laten niet meer te kunnen ontkoppelen en een plas remvloeistof onder de versnellingsbak aan te treffen. Nu heb ik destijds besloten om geen risico's te nemen en alles te laten vervangen ('master'-cilinder, 'slave'-cilinder, drukgroep, frictieplaat en DMF).
Wat volgende was ellende doordat er langzaam lucht het systeem binnen kwam en weer voor "plakken" zorgde. Na uitvoerig zoekwerk is dit uiteindelijk (ongeveer 6 maanden later) herleid naar de slang die het reservoir met de master verbind. In tussentijd is er een nieuwe 'master' (ja de 2e) geplaatst, zijn de slangen tussen master en slave en uiteindelijk de slang tussen reservoir en master vervangen.

Gedurende deze 6 maanden is er (dusdanig veel) remvloeistof op de frictieplaat gekomen dat deze ook nog eens is uitgewisseld voor een nieuwe (dus nieuwe drukgroep en frictieplaat).

Tot zover de voorgeschiedenis ...

Momenteel slipt de koppeling, het heeft er alle schijn van dat de zelfstelling van de drukgroep niet werkt. Om te kunnen werken moet deze vrijvallen bij het loslaten van het koppelingspedaal. Het lijkt erop dat er sprake is van minieme "restdruk" op de drukgroep, waardoor deze niet (of in ieder geval te weinig) stelt. Op sommige momenten - bijvoorbeeld na demontage van de bak en na gebruik van een luchtsleutel (m.a.w. forse trillingen) op de voorwielen functioneert de koppeling kortstondig weer naar behoren. Om kort daarna - 1 à 2 dagen later - weer te gaan slippen.

De originele set ('slave'-cilinder, drukgroep, frictieplaat en DMF) die gemonteerd is komt van Sachs 2290601020
De vervangende drukgroep en frictieplaat komen van LUK en zijn geschikt voor een Sachs DMF

Weet iemand of er verschillende versies slave cilinder/druklager bestaan?
Het vermoeden van mijn garagehouder en mij is dat er mogelijk een verschil in maatvoering van de combinatie van componenten is (met de focus op de slave cilinder en drukgroep), waardoor de drukgroep (net) niet helemaal vrijkomt en er koppelingslip ontstaat.
Denk bijvoorbeeld aan het niet helemaal goed uitlijnen en/of een slave cilinder die in zijn kortste stand iets te lang is, in beide gevallen kan dit ertoe leiden dat er nog net wat druk op de drukgroep blijft staan.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Je kunt wanneer de koppeling slipt de onluchtingsnippel van het hydraulisch druklager opendraaien, wanneer er dan remvloeistof uitspuit (kortstondig) weet je dat het probleem in de restdruk zit. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door de master cilinder die het compensatie kanaal naar het reservoir niet open geeft.

Wanneer je de ontluchtingsnippel open draait en de remvloeistof loopt er langzaam uit is er geen sprake van restdruk en zou je het probleem buiten de bediening moeten zoeken. De zelf stellende drukgroep van Luk moet in bediende toestand gemonteerd worden met speciaal gereedschap. Is dit gebeurd? Anders bestaat de kans dat de drukgroep tijdens montage naar de uitgestelde toestand verplaatst en er geen compensatie van het dunner worden van de koppelingsplaat meer mogelijk is. Met slippende koppeling tot gevolg...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”