stoelen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Robert_T
2nd Gear member

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto die ik deze maand ga kopen. Het zal een volvo of een audi worden. S60 of een A6, beide uit bj2004/5 met weinig KM's gelopen... De auto zal uit duitsland komen.

Ik moet eerlijk bekennen dat de stoelen van de volvo lekkerder zitten dan de stoelen van de audi.... + de S60 is een stuk goedkoper.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is welke verschillende stoelen er in een volvo zitten. Ik heb van de dealer begrepen dat er 1 type stoel is maar lees hier op verschillende plekken dat er meerdere zijn :?

Ik heb zelf proefgereden in een volledere stoel met een optie waarbij je de voorkant van de stoel iets kan ophogen waardoor je meer steun krijgt onder je knieen. Geniaal. Werkt beter dan de stoel van audi waarvan je het zitvlak iets kan verlengen.

De stoel waarin ik heb gezeten wil ik hebben als ik voor de S60 ga. Wat is dit voor een stoel?? en wat is het verschil met de andere??

mijn dank is groot!
nmklop
2nd Gear member

Hallo Robert,

Welkom op dit forum. Ik hoop dat je keuze inderdaad op de S60 valt en dat je hier nog vele malen zult terugkomen.

Wat de stoelen betreft is er vogens mij inderdaad maar 1 basis type. Maar met de bekleding verandert de "indeling" wel enigzins.
Op de foto kun je zien dat de indeling van de Kilen en Select Leder versies iets ronder is dan die van de Sport Leder en Sovereign Hide versies.
Dit zijn volgens mij zijn dit de enige 2 versies.

Afbeelding

Op dit forum is er verder nog een topic waarbij waarbij er ervaringen gemeld worden de leder versie minder goed zit dan de stoffen of stof/leder versie.

Groet,
Otto
Robert_T
2nd Gear member

Hi Otto,

Bedankt voor je reply. Handig plaatje! Aangezien er 1 basistype is kan ik er dan ook vanuit gaan dat alle stoelen de optie hebben dat je de voorkant van de stoel onder de knieen kan verhogen?

Dat stof beter zit geloof ik graag. Ik heb zelf in een lederen versie een proefrit gemaakt en heb geen problemen ondervonden.

Hetgeen wat de stoel beter maakt dan die van audi is het feit dat je in je bovenrug een goede steun hebt en de hoofdsteun perfect aansluit. Dat mis ik tot nu toe bij elke andere auto!

Ander vraagje: Sommige advertenties claimen electrisch verstelbare stoelen te hebben maar als ik dan op de foto kijk zie ik toch een hendel zitten aan de zijkant van de stoel...???

O.a. deze heb ik op het oog:

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1239064386&
NOS
7th Gear member

De sportstoelen hebben een iets smaller zitvlak. Probeer (als je er zo eentje koopt) wel of dat goed zit
arnoud
8th Gear member

De sportstoelen zijn inderdaad iets smaller, maar geven dan weer wel veel meer steun in bochten... Maar inderdaad, de billen moeten er tussen passen :D

De foto bij de advertentie ziet er niet uit als een sport stoel trouwens

Afbeelding

Volgens mij zijn alle S60 stoelen aan de voor- en achterkant kantelbaar waardoor je zelf helemaal de juiste positie kunt bepalen.

Hmmm, ik heb wel andere hendels aan de zijkant van de stoel zitten trouwens? Ik heb er twee losse, niet één enkele? Zou er toch verschil in zitten?

Mooie auto trouwens!

Ik heb de half-lederen sportstoelen en mij bevallen ze prima in ieder geval!
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Robert_T
2nd Gear member

Kan het soms zijn dat alleen de bestuurdersstoel electrisch is en geheugen heeft?

Zou wel raar zijn... maar volgens mij, als ik dat plaatje bekijk, is dat niet electrisch.
Billy Road
4th Gear member

deze stoel is idd niet elektrisch. De nieuwere versie heeft waarschijnlijk 1 hendel, de oudere nog twee.

Mijn bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar met 3 geheugenstanden.
Zodra je de auto ontgrendeld en de deur opent, gaat de stoel in je eigen geheugenstand staan incl. de buitenspiegels. In een woord ideaal!

Ik heb zelf sportleder en het zit fantastisch! De stoelen zijn echt in alle standen te verstellen en idd die kanteling is perfect.
Ik ben zelf 1.94 m en dik 100 kilo, maar het zit perfect (de billen passen goed ;-), sluit helemaal aan en de lange rugzijde zit fantastisch in combi met de hoofdsteun alles loopt in een lijn door en zit heerlijk relaxt. Verreweg de lekkerste stoelen waar ik totnogtoe in zat. Volleder vind ik wel prettig zitten en schuiven of i.d. heb ik totaal geen last van.....kwaliteit van het leer is ook meer dan gemiddeld....
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Robert_T
2nd Gear member

Billy, heeft jouw bijrijdersstoel ook geen electrische bediening ? ?

Jij bent overigens iets groter dan ik.. centimetertje of 10 en daarbij ook een kilootje of 10-15, sportstoelen zal ik dus ook wel inpassen.

Hoef ik me daar i.e.g. niet meer druk om te maken! :D
Billy Road
4th Gear member

Klopt, alleen de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, een genot. Nu maar hopen dat alles blijft werken, anders heb ik een probleem wanneer m'n vrouw met de wagen is wezen toeren ;-)

Kijk voor de aardigheid maar n's onder de stoel......je wordt gelijk tureluurs van al die bedrading etc...

Robert_T
2nd Gear member

Ok. dan zal de advertentie gewoon kloppen. bedankt voor je antwoorden.

Een electrische storing in een volvo? Dat gebeurt toch nooit??? :wink:
Delta
4th Gear member

Even off topic maar ik heb een 2003 s60 van binnen ongeveer gelijk aan jouw toekomstige s60. Ik zie dat je ook een houten stuurwiel hierin hebt daarvan kan ik je zeggen dat als je eenmaal lekker bent gaan zitten in je sportstoel............het zalige gevoel helemaal afgemaakt gaat worden door de aanpak van het stuurwiel. Ik heb al vele auto's gehad maar nog nooit zo'n lekker stuur in de handen gehad. En dat is, net als je stoel, toch waar je de hele tijd mee moet rijden.
Pieter
Billy Road
4th Gear member

Robert,

wanneer ga je die mooi auto halen? Laat het ons ff weten, ben benieuwd naar je ervaringen....
Als ik je een tip mag geven, ik zou het leer behandelen met een leeronderhoudsmiddel en daarna met een "verzegelaar". Houd je het leer mooi mee. Ik weet niet of je kids hebt, maar zo'n licht interieur is erg besmettelijk. Kijk voor de aardigheid maar n's op www.colourlock.nl.

Succes!

Robert_T
2nd Gear member

Deze maand wil ik toch wel een auto gaan kopen. Afhankelijk van wanneer de auto uit de fabriek is komen rollen gaat ie gelijk op kenteken of anders in Maart. Maart moet ik een eigen auto hebben die een leaseauto gaat vervangen.

Of het een volvo wordt weet ik niet. De Volvo is i.e.g. wel goedkoper en de stoelen zitten iets lekkerder. De tegenstander Audi A6 is een stuk groter en heeft ook grotere motoren (250PK) die nog steeds betaalbaar zijn en te koop worden aangeboden.

Van volvo heb ik maar weinig 2.5T en T5's te koop aangeboden gezien die weinig km's op de teller hebben. Vandaar dat ik uitgeweken ben naar een 170K versie van de benzinemotor. Ook wel aardig maar wel minder speelgoed onder de motorkap....

Ik laat het gewoon van de audi/volvo dealers afhangen wat ze me kunnen aanbieden.

Overigens vind ik het beide erg mooie auto's...
Billy Road
4th Gear member

Ik twijfelde zelf tussen s60 en a4 avant.....uiteindelijk gekozen voor s60. Meer ruimte, kostte aanzienlijk minder (met veel meer opties) en het allerbelangrijkste......

De lijnen van de S60 zijn gewoon schitterend.....Ik heb de auto nu 2 weken en krijg alleen maar positieve reacties.

Ik begrijp dat jij gaat voor een s60 of A6.....de A6 heeft natuurlijk meer binnenruimte dan de A4. Vind de A6 zelf ook schitterend (sedan), maar als ik dan het prijskaartje zie is de keus gauw gemaakt, maar wanneer dat niet zou meespelen, dan wist ik het wel.......

Robert_T
2nd Gear member

A4 avant (2004 model) is ook 1 van de weinige stations die ik echt mooi vind.

Heb je al foto's geplaatst van je auto? Zal i.e.g als het een volvo wordt de foto's binnenkort wel even op het forum gooien.

Jammer dat de S80 oud model gewoon lijkt op een S60 met een grotere kofferbak. De nieuwe daarintegen is een stuk mooier met de daklijn die langer doorloopt naar achter. Als die nou eens in 2004 begonnen zou zijn..... :roll:

Overigens vind ik die volvo die ik aanwees toch wel ERG mooi. Jammer dat er geen ingebouwde nav in zit, dat is het enige minpuntje.
Billy Road
4th Gear member

Klopt, ik vind de A4 avant eigenlijk de mooiste staton van dit moment.
Foto's van mijn S60 heb ik nog niet geplaatst, behalve die bij mijn avator. Heb me er nog niet echt in verdiept hoe e.e.a. werkt. Dat van die navi is jammer idd. Ik heb net zolang gezocht tot ik er een vond met navi. Belangrijkst vond ik vond de kleur (nautic blue pearl), volleer en de navi, de verdere opties zijn mooi meegenomen ;-)

Ik vind zowel de oude als de nieuwe s80 te groot. De s60 straalt kracht en snelheid uit, is althans mijn (bescheiden) mening.

Succes met zoeken.....

VOuLezVOus
1st Gear member

In afwachting van de levering van mijn V70 rij ik intussen met een A4 TDI, met léderen zetels. Had tot vorige week een S60 met Select Leder.

De A4 is een zalige wagen, lekker pittig. Reageert veel sneller in de lage toeren dan onze 5-cilinders. En dan die draaicirkel. Kunnen keren in één keer tussen stoepranden. Zalig. Ik amuseer me wel. Afwisseling van spijs doet eten zeg maar.

Tot slot valt het op dat de A4 (die toch al 182.000 km op te teller heeft en door meer dan 5 verschillende personen (!) werd gebruikt in onze firma) er binnenin nog tiptip in orde uitziet. Zelfs mijn kinderen vinden 'papa's nieuwe auto écht wel nieuw'. Geen slijtage op het lichtbeige leer, geen slijtplekken van ellebogen op de binnenkant van de deuren, geen rafelende randen op de vloermatten. Dat was toch wel anders in mijn - overigens prima onderhouden - S60 met Arena leer, waarvan ik trouwens de enige gebruiker was. Na 86.000 km zie je zo mijn ellebogen staan, zowel in de deur als in de middenconsole. Mijn lichtbruine broeksriem en blauwe jeans staat in de lichtbeige zetels. De bergzakken op de achterkant voorzetels zijn uitgetrokken. Het magneetcontact van het bergvak van de midden-leuning achteraan heeft het al lang begeven. Mijn premium-vloermatten zijn op de randen al lang uitgerafeld. De afvalzakhouder is al een paar keer "afgekraakt". Mijn zonnegordijen (OEM Volvo) staan er wat flodderig bij. De ventilatiemonden onder de voorzetels heb ik al een paar keer in mijn handen gehad. Met alle sympathie voor ons merk, maar wat dat betreft heeft Volvo toch nog een weg af te leggen...

Recent heb ik een paar dagen met een V70 MY2006 gereden. Persoonlijk moet ik zeggen dat de interieurkwaliteit er toch niet op vooruit is gegaan. Het leder voelt iets minder stevig aan. De vloermatten hebben geen dikke rubberen onderlaag meer, maar gewoon een soort plastic-coating. De "mesh" aluminiuminleg wordt snel bekrast en komt in putjes als je bv. per ongeluk uw sleutelbos ertegen aan slaat. Voor 500 euro opleg verwacht je wel iets meer me dunkt.

Het goede nieuws dan maar...

Wat zitcomfort betreft is Volvo select leder is verweg superieur aan de A4 zetels die veel te smal zijn - de auto op zijn geheel is trouwens te smal. Bovendien valt het op dat de A4 teveel "deint" (= nagolven na een golving in de weg). Op dat vlak is de S60 een echte routière. Alsof je een A4 op het onderstel van de A6 zou zetten. Da's de vergelijking. Heb overlaatst met een A6 meegereden, van hetzelfde laken een pak. Een zenuwachtige motor met een rauw geluid én een wegligging om van in slaap te vallen.

Voor de rest blijft de S60 één van de mooist gebouwde berline-coupés. Dat zal de eerste 10 jaar niet veranderen. Check de lijn van de nieuwe Fords maar (S-max, Galaxy). Zelfde designer als S60.

Ik ga straks naar een V70, maar da's dan weer uit praktische overwegingen. Tot slot krijg je bij Volvo de betere service en de prijs is ronduit correct te noemen.

Tot slot @ Billy Road: A6 station heeft voor mij de perfecte lijn, de proporties van de A4 station vind ik niet zo goed als die van de A6.
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”