Mijn XC60 geeft het niveau van Adblue als laag. Ik mag 9 liter bijvullen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik wilde langs de Shell gaan en zo'n station gebruiken, maar past dat en is dat de juiste ISO kwaliteit zoals Volvo voorschrijft?
Naast dat ik geen ISO nummer zag staan, heb ik heb ook niet gevuld omdat de afname minimaal 10 liter was stond op het apparaat bij de Shell... En mijn auto gaf aan maximaal 9 liter bij te vullen.
Thuis heb ik gelukkig ook nog nieuw 10 liter Adblue staan van de juiste ISO, maar ik heb geen trechter o.i.d.. En morsen op de lak mag beslist niet las ik nog?...
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies.
Adblue bijvullen
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Men kopen ene trechter en giet 9 l uit de fles die thuis staat erin en klaar. Na een tijdje rijden de volgende liter en daarna vul je bij pomp station de lege 10l tank met verse AdBlue
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Het is inderdaad niet aan te raden maar mocht je bij het vullen toch knoeien gelijk met water afspoelen.jvov60 schreef: En morsen op de lak mag beslist niet las ik nog?...
AdBleu bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).
En dat laatste plas je zelf uit.
Is 9 liter de totale inhoud van de tank of wat je bij mag vullen?
Vreemd dat ze bij tankstations een minimum van 10 ltr aanhouden. Hoeveel personenauto's hebben een tank waar dit ingaat?
Leeg rijden is geen optie aangezien je grote kans hebt dat de auto bij een lege AdBlue tank niet meer start.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Ik heb het nu zelf een beetje bijgevuld, maar dat is nog niet eenvoudig uit een bus van 10 liter in een kleine trechter en dan zonder morsen...Schorpioen schreef:Het is inderdaad niet aan te raden maar mocht je bij het vullen toch knoeien gelijk met water afspoelen.jvov60 schreef: En morsen op de lak mag beslist niet las ik nog?...
AdBleu bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).
En dat laatste plas je zelf uit.
Is 9 liter de totale inhoud van de tank of wat je bij mag vullen?
Vreemd dat ze bij tankstations een minimum van 10 ltr aanhouden. Hoeveel personenauto's hebben een tank waar dit ingaat?
Leeg rijden is geen optie aangezien je grote kans hebt dat de auto bij een lege AdBlue tank niet meer start.
Ik let nu eigenlijk voor het eerst op de vulstations bij de pomp. Zoals bij Shell bijvoorbeeld: er staat nergens wat de ISO kwaliteit is en inderdaad is 10 liter soms de minimum afnamen. Bovendien lijken er vulpistool van verschillende formaten te bestaan? Niet alles past op de auto.
Bij Volvo kan je het zelf vullen. Volgens mij moet je bijvoorbeeld bij VAG naar de dealer.
De inhoud is meende ik een kleine 20 liter? Dan is maximaal 9 liter bijvullen terwijl het display aangeeft dat het niveau laag is weer vreemd.
Kortom: nog veel vragen en onduidelijkheden op dit gebied. Het is blijkbaar nog vrij nieuw dat personenauto's het goedje ook kunnen bijvullen?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Mercedes VAG BMW gebruiken het al jaren, zo nieuw is het niet. Moet het regelmatig bijvullen in onze 2014 bmw F11, gewoon even bij tankstation grote 10liter gallon halen, of bij de brezan oid., het is allemaal het zelfde spul, en vol gooien. De vulnippel van Vag is idd anders, maar met een verloopje past die gewoon.
Verder nooit bij een tankstation voltanken aan de pomp, dat is bedoeld voor vrachtwagens, kan ene te grote druk op staan is mij destijds door de dealer verteld. Vandaar ook de minimale hoeveelheid.
Even een tip, bij BMW en sommige andere merken is het zo dat als tijdens het rijden de adblue op is, je wel door kan rijden, maar als je vervolgens de auto af zet, de auto pas weer wil starten als de adblue weer bijgevuld is ivm milieu vereisten. Dus volvo zal wel iets gelijks hebben geprogrammeerd, anders zou iedereen nooit dat tankje vullen. Dus tijdig bijvulllen is nodig.
Verder nooit bij een tankstation voltanken aan de pomp, dat is bedoeld voor vrachtwagens, kan ene te grote druk op staan is mij destijds door de dealer verteld. Vandaar ook de minimale hoeveelheid.
Even een tip, bij BMW en sommige andere merken is het zo dat als tijdens het rijden de adblue op is, je wel door kan rijden, maar als je vervolgens de auto af zet, de auto pas weer wil starten als de adblue weer bijgevuld is ivm milieu vereisten. Dus volvo zal wel iets gelijks hebben geprogrammeerd, anders zou iedereen nooit dat tankje vullen. Dus tijdig bijvulllen is nodig.
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Dank voor de informatie. Dan moet ik in ieder geval even zoeken om een goed verloop voor op de gallon van 10 liter. Met trechtertje is het bijna niet te doen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Ik zou niet gelijk een gallon nemen. Een gallon is 3,8 liter, dus dan heb je gelijk 38 liter. Ik zou een jerrycannetje van 10 liter nemenjvov60 schreef: Dank voor de informatie. Dan moet ik in ieder geval even zoeken om een goed verloop voor op de gallon van 10 liter. Met trechtertje is het bijna niet te doen.


laatste Volvo (960) verkocht
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
idemV50 R schreef: Even een tip, bij BMW en sommige andere merken is het zo dat als tijdens het rijden de adblue op is, je wel door kan rijden, maar als je vervolgens de auto af zet, de auto pas weer wil starten als de adblue weer bijgevuld is ivm milieu vereisten. Dus volvo zal wel iets gelijks hebben geprogrammeerd, anders zou iedereen nooit dat tankje vullen. Dus tijdig bijvulllen is nodig.
Bij mijn 508 was dat ook zo. Na 1000 km zonder adblue houdt ie er gewoon mee op. tenminste daar dreigde die mee.
Maar iedere garage heeft dat spul, en veel benzinepompen ook.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
ISO norm is van alles wat Adblue noemt hetzelfde (Adblue is de BASF merknaam voor het spul)
Controleer je aan de pomp ook of de diesel die uit de pomp komt (minstens) voldoet aan de ISO/EN norm die de handleiding voorschrijft?
Controleer je aan de pomp ook of de diesel die uit de pomp komt (minstens) voldoet aan de ISO/EN norm die de handleiding voorschrijft?

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
In de Volvo handleiding wordt bij Benzine en Diesel niet expliciet gesproken over een ISO Norm. Bij Adblue wel.
Bovendien is de kwaliteit nogal belangrijk: http://nederlands.air1.info/nl/all-abou ... in-adblue/
Bovendien is de kwaliteit nogal belangrijk: http://nederlands.air1.info/nl/all-abou ... in-adblue/
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23.12.2017 - 20:39
Enkele weken geleden de eerste keer Adblue gaan tanken 10500 km had ik ongeveer.
12 liter is er in gegaan, was nog niet volledig leeg.
Mijn vorige wagen passat B8 had ook al adblue toen had ik de Iso norm wel eens vergeleken aan de pomp met wat in het klepje stond en dat kwam perfect overeen.
Dat was bij Shell in Ternat.
Ik ga ervan uit dat er geen verschil zal zijn tussen VAG en Volvo.
Voor diegene die hem manueel opvullen kijk is in je koffer daar ligt een noodtrechter in.
12 liter is er in gegaan, was nog niet volledig leeg.
Mijn vorige wagen passat B8 had ook al adblue toen had ik de Iso norm wel eens vergeleken aan de pomp met wat in het klepje stond en dat kwam perfect overeen.
Dat was bij Shell in Ternat.
Ik ga ervan uit dat er geen verschil zal zijn tussen VAG en Volvo.
Voor diegene die hem manueel opvullen kijk is in je koffer daar ligt een noodtrechter in.
Current:
Volvo XC60 MY2018 D4 inscription 7 pakketten + allerlei opties
Vroeger:
VW Passat Variant 2.0 TDi BiT SCR 4Motion Highline 240pk full option
Mercedes E220 CDI Full option
Mercedes Vito 115 CDI Full option
Mercedes C220 CDI Full option
Peugeot 206 HDI XS
Volvo XC60 MY2018 D4 inscription 7 pakketten + allerlei opties
Vroeger:
VW Passat Variant 2.0 TDi BiT SCR 4Motion Highline 240pk full option
Mercedes E220 CDI Full option
Mercedes Vito 115 CDI Full option
Mercedes C220 CDI Full option
Peugeot 206 HDI XS
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Hoe en waar heb je getankt? Gewoon bij een tankstation met een vulpistool? Paste dat zonder problemen?
12 liter is veel in een tank met inhoud van 11,5 liter
12 liter is veel in een tank met inhoud van 11,5 liter

Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23.12.2017 - 20:39
Shell in Ternat, ik ga steeds daar en alle blauwe ad-blue pistolen passen om te tanken.
Ja dat was ook mijn eerste gedacht dat er meer ingaat dan de tank groot is maar de vulleiding zal ook wel vol geweest zijn.
Ja dat was ook mijn eerste gedacht dat er meer ingaat dan de tank groot is maar de vulleiding zal ook wel vol geweest zijn.
Current:
Volvo XC60 MY2018 D4 inscription 7 pakketten + allerlei opties
Vroeger:
VW Passat Variant 2.0 TDi BiT SCR 4Motion Highline 240pk full option
Mercedes E220 CDI Full option
Mercedes Vito 115 CDI Full option
Mercedes C220 CDI Full option
Peugeot 206 HDI XS
Volvo XC60 MY2018 D4 inscription 7 pakketten + allerlei opties
Vroeger:
VW Passat Variant 2.0 TDi BiT SCR 4Motion Highline 240pk full option
Mercedes E220 CDI Full option
Mercedes Vito 115 CDI Full option
Mercedes C220 CDI Full option
Peugeot 206 HDI XS
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25
Interessant hier dat topic.
Vind het wel jammer dat er op de nieuwe V60 zo'n klein Adblue-tankje in zit en geen mogelijkheid is om deze groter te krijgen.
Wat Audi/Vag betreft klopt dit. Er zijn echter wel verschillende systemen gangbaar bij Audi. Zo kan ik met mijn A6 Allroad van 3,5j. oud niet aan de pomp tanken. Dit lukt absoluut niet. Normaal gezien moet ik telkens na +/- 18000km (hangt vooral af van mijn rijstijl) naar de dealer. We hebben een Adbue tankinhoud van 24L. Deze geeft héél tijdig (eerste melding bij 2400km) aan dat je moet gaan bijvullen. Vermits we ons niet graag laten afrippen doen we het zelf.
Ik ga eerst met veel moeite bij het locale benzinestation een jerry-can van 10L vullen. Dit duurt zo'n 7 á 9min. naar gelang je met uiterst gevoel het pistool van de pomp kan bedienen. Nadien leggen we die jerry-can op een handdoek op het dak van de wagen en dan met een speciale darm en mondstuk van Volkswagen kunnen dit goedje in onze wagen krijgen. De vulmond bevind zich net naast de dieseltank.
Gelukkig kunnen we met onze Q7 (die 2,5j. oud is) wel héél gemakkelijk aan eender welk pomp Adblue tanken.
Vind het wel jammer dat er op de nieuwe V60 zo'n klein Adblue-tankje in zit en geen mogelijkheid is om deze groter te krijgen.
Wat Audi/Vag betreft klopt dit. Er zijn echter wel verschillende systemen gangbaar bij Audi. Zo kan ik met mijn A6 Allroad van 3,5j. oud niet aan de pomp tanken. Dit lukt absoluut niet. Normaal gezien moet ik telkens na +/- 18000km (hangt vooral af van mijn rijstijl) naar de dealer. We hebben een Adbue tankinhoud van 24L. Deze geeft héél tijdig (eerste melding bij 2400km) aan dat je moet gaan bijvullen. Vermits we ons niet graag laten afrippen doen we het zelf.
Ik ga eerst met veel moeite bij het locale benzinestation een jerry-can van 10L vullen. Dit duurt zo'n 7 á 9min. naar gelang je met uiterst gevoel het pistool van de pomp kan bedienen. Nadien leggen we die jerry-can op een handdoek op het dak van de wagen en dan met een speciale darm en mondstuk van Volkswagen kunnen dit goedje in onze wagen krijgen. De vulmond bevind zich net naast de dieseltank.
Gelukkig kunnen we met onze Q7 (die 2,5j. oud is) wel héél gemakkelijk aan eender welk pomp Adblue tanken.