Goedemorgen,
sinds een week terug van vakantie in de Faeröer (FO) en IJsland. Wel met de eigen auto gegaan. Eerst vanuit Sassenheim naar Hirtshals. Op de heenweg, omdat we op zaterdag om half drie moesten inschepen en ivm de te verwachten drukte op de A7 bij Hamburg, in twee keer gereden. Vrijdag op het gemakkie om half elf van huis weggereden en overnacht in een klein plaatsje bij Aabenra in Zuid-Denemarken. De volgende ochtend om een uur of tien na het ontbijt lekker binnendoor naar Hirtshals gereden. Ruim op tijd voor het inschepen. Uiterst ruime veerboot en absoluut niet druk. Omdat het veer niet doorging naar IJsland, maar vanaf de FO meteen weer terug naar Denemarken ging, was er bij het inschepen geen verschil tussen IJslandgangers en FO-gangers. De boot die op dinsdag vertrekt gaat wel door naar IJsland en dan gaan de FO-gangers als laatste de boot op. De boot is geen rollon-rolloff. Dus bij het ontschepen een hoop gekeer en gedraai en rondrijden. Schitterend om te zien hoe de logistiek op zo'n groot schip werkt.
Na een nacht en een dag varen kwamen we om 23.30 uur aan op de FO. Halfuurtje rijden naar het guesthouse en meteen slapen. De overtocht was trouwens heel rustig qua weer. Maar wat een zit zeg, zo'n boottocht. Echt uitzitten. Anderhalf uur voor de aankomst moet je je hut uit, omdat dan de schoonmaakploeg aan de gang gaat. Gaat ook heel efficiënt.
OP de FO was het weer echt slecht. Van de vier dagen dat we er waren drie dagen regen, alleen de dag van vertrek was het mooi weer. Wel de gelegenheid gehad om Torshavn te bekijken. Leuk dorpje. Voor de rest zijn we op veel eilanden geweest, voor zover die met een tunnel zijn verbonden. Met een veer om even naar een ander eiland te gaan, ging me te ver. Wat me overigens verbaasde was dat de benzine op De FO goedkoper was dan in Denemarken. De eilanden lijken overigens allemaal op elkaar. Op zich logisch, want heel groen dor de vele regen en het zij allemaal uit de zee gerezen bergen. Veel klimmen en dalen en dat merk je aan het benzine verbruik. De FO zijn heel welvarend. Allemaal grote en nieuwe auto's en iedereen ziet er enorm goed en gezond uit. Ik had nog een ochtend vissen geregeld, maar het weer was zo slecht, veel wind en regen dat we dat gecancelled hebben. Donderdags inschepen voor het vervolg naar IJsland.
De tocht naar IJsland duurde langer dan het eerste deel van de bootreis, dus nog meer verveling. Je sleept je echt van maaltijd naar maaltijd en daartussendoor een beetje aan dek, een beetje slapen. Hoewel, we hadden nu een hut aan de voorkant van het chip en de deining was fors toegenomen. Af en toe het idee dat ik in een lift sliep. Maar uiteindelijk rond het middaguur aan de oostkant van IJsland aangekomen. Wat een prachtig land en wat een rauwe en nog ongerepte natuur. Vergeleken met 20 jaar geleden is het aantal toeristen heel fors toegenomen. Volgens ingewijden zouden het inmiddels 3,5 miljoen toeristen per jaar zijn. Vooral in het zuiden merk je dat. De hoofdweg, de 1, is heel goed. Daaromheen zijn veel geasfalteerde wegen, maar die af en toe voor een langer traject worden onderbroken door grindwegen. Dat hebben mijn banden geweten. Met name op de net onderhouden wegen - nieuw grind en met een bulldozer een beetje glad gemaakt - liggen veel kleinere vlijmscherpe stenen. Die maken niet alleen een gaatje in de band, maar het worden eigenlijk kleine scheurtjes, zodat reparatie met een prop niet mogelijk was. De eerste keer ging er een voorband aan. Gelukkig stond ik al op een camping en met de thuiskomer was een garage in het dorp gauw bereikt. Banden moesten uit Reykjavik komen (450 km verder) en zouden er de volgende dag zijn. Helaas leverde de leverancier de banden niet, maar 30 km verder was een bandencentrum die de banden op voorraad had. Heb wel beide voorbanden laten vervangen, maar stom genoeg niet de goede rechterband meegenomen. Daar had ik een dag later spijt van toen 250 km verderop mijn rechterachterband slachtoffer werd van een scherpe steen. Daarna geen problemen met banden meer gehad. Wel besloten om de echt slechte wegen niet meer te nemen. Dus geen F-wegen. Achteraf zou dat op de meeste wegen toch tot problemen leiden, omdat je regelmatig op F-wegen rivieren moet oversteken of eigenlijk doorwaden. Op veel plekken goed te doen, maar op andere plekken - zag ik bij een excursie met een bus - niet te doen voor een XC90.
IJsland met de XC90 eigenlijk tegen de klok in rondgereden. Wat een heerlijke reisauto is het toch. Heerlijk tuffend met max 90 km per uur. Ergens twee drie dagen blijven met de tent en dan opbreken en weer verder. De ene dag 90 km verder andere dagen 250 k verder. En daar vandaan dan de omgeving verkennen. Opvallend detail. Heel veel gloednieuwe XC90's tegengekomen. Veel Landrovers ook, maar dan wel van toeristen. IJslanders rijden veel in Toyota 's. Ik begrijp dat ook wel, want ooit in een uitzending van TopGear versloeg de Toyota met gemak de Landrover en de Jeep.
Conclusie: Wanneer je voor een langere vakantie naar IJsland wil, adviseer ik om met je eigen auto te gaan, mits die ruim genoeg is. Alleen met een daartoe uitgeruste auto : snorkel en terreinbanden kun je de F-wegen rijden. Ondanks de dure overtocht is dat goedkoper, wanneer je kampeert. IJsland geeft een campingcard uit voor 150 euro waarop je 28 dagen met twee volwassenen en vier kinderen op geselecteerde campings kunt staan. Je kunt er ook voor kiezen om met de eigen camper te gaan. Wil je hotels of zo, ga dan vliegen en huur een auto.
Vakantie Faeröer en IJsland
- Hanegem
- 3rd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hanegem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Mooi verslag, dank!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Pieterxc90
- 2nd Gear member
Mooi verhaal. Herken heel veel. Wij zijn in 2009 met onze XC90 met caravan naar IJsland geweest en ook tegen de klok in de rondweg genomen en gebruik gemaakt van de IJsland campingcard. Wel, zowel heen als terug, de overtocht met de Smyrill lijn genomen met alleen een stop op de Faroer. Deze vakantie staat mij nog steeds bij als een van de mooiste die ik ooit maakte. Recente IJslandgangers melden echter wel dat het tegenwoordig vrij druk is daar. Wij stonden met een handjevol bezoekers bij de geiser, tegenwoordig schijn je je camera boven de hoofden van anderen te moeten houden. En sommige F-wegen hebben wij met onze XC90 zonder snorkel kunnen berijden. Rustig aan, geen diepe doorwadingen. Fijne auto, mooi land en genieten!
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
- mga1600
- 6th Gear member
Leuk verhaal!
Wij hadden diezelfde trip vorig jaar willen maken maar we konden toen niet meer boeken voor de terugvaart. We zijn toen uitgeweken naar Noorwegen, ook schitterend en onthaasting! Jouw verhaal inspireert om de reis nog maar eens te gaan proberen..... Dit jaar niet, dan gaan we naar Australië (zonder auto toch maar.....haha) , volgend jaar misschien?
Wij hadden diezelfde trip vorig jaar willen maken maar we konden toen niet meer boeken voor de terugvaart. We zijn toen uitgeweken naar Noorwegen, ook schitterend en onthaasting! Jouw verhaal inspireert om de reis nog maar eens te gaan proberen..... Dit jaar niet, dan gaan we naar Australië (zonder auto toch maar.....haha) , volgend jaar misschien?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Hanegem
- 3rd Gear member
Klopt, zeker bij Geysir en Strokkur. Twintig jaar terug stonden we daar met een paar lui. Maar ook was er alleen een houten keet en een benzinestation. Nu een enorm parkeeterrein en een megahotel. De houten keet is ingebouwd door een groot restaurant en een winkel die te vergelijken is met een V&D. Waanzin.Pieterxc90 schreef: Mooi verhaal. Herken heel veel. Wij zijn in 2009 met onze XC90 met caravan naar IJsland geweest en ook tegen de klok in de rondweg genomen en gebruik gemaakt van de IJsland campingcard. Wel, zowel heen als terug, de overtocht met de Smyrill lijn genomen met alleen een stop op de Faroer. Deze vakantie staat mij nog steeds bij als een van de mooiste die ik ooit maakte. Recente IJslandgangers melden echter wel dat het tegenwoordig vrij druk is daar. Wij stonden met een handjevol bezoekers bij de geiser, tegenwoordig schijn je je camera boven de hoofden van anderen te moeten houden. En sommige F-wegen hebben wij met onze XC90 zonder snorkel kunnen berijden. Rustig aan, geen diepe doorwadingen. Fijne auto, mooi land en genieten!
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
Mooi verhaal oudste!
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Mooi verhaal, motiveert me wel om weer naar het noorden te gaan.
IJsland staat ook op het verlanglijstje, maar nooit bedacht dat het ook met de boot/auto kon.
IJsland staat ook op het verlanglijstje, maar nooit bedacht dat het ook met de boot/auto kon.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- Hanegem
- 3rd Gear member
Ja, kost een paar knaken, maar goedkoper wanneer je vliegt en daar een auto met kampeerspullen of een camper moet huren. Daarnaast kun je twee of drie dozen wijn meenemen of bier. Hoewel bier niet duur is daar. Je hebt Viking 2,5 % en kost 2 euro voor een half liter blik. En is gewoon lekker. Een pint in de kroeg kost je ca 8 euro.JeroenSpock schreef: Mooi verhaal, motiveert me wel om weer naar het noorden te gaan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Schitterend.
Ik zie mijzelf weer in 1990 liggen in een tentje tijdens een rondreis over IJsland. Het was georganiseerd door Askja Travel maar wat was dat mooi. Mijn ouders zijn er ook geweest met de Nederlandse kampeerauto Club en mijn moeder heeft destijds een verhaal geschreven wat verschenen is in het lijfblad van de NKC.
Ik zie mijzelf weer in 1990 liggen in een tentje tijdens een rondreis over IJsland. Het was georganiseerd door Askja Travel maar wat was dat mooi. Mijn ouders zijn er ook geweest met de Nederlandse kampeerauto Club en mijn moeder heeft destijds een verhaal geschreven wat verschenen is in het lijfblad van de NKC.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
8 euro voor een biertje... blij dat ik geen alcohol drink.
Was 2 jaar geleden in Noorwegen ook al zo duur, net als vlees.
Maar ik zou er vooral heen gaan voor de natuur.
Was 2 jaar geleden in Noorwegen ook al zo duur, net als vlees.
Maar ik zou er vooral heen gaan voor de natuur.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- Hanegem
- 3rd Gear member
Mooie mijlpaal bereikt daar. Zou ik bijna vergeten. Een voor de twee ton en eentje voor de symmetrie.
Laatst gewijzigd door Hanegem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.