Dank u heren
Excuses voor de vertraging in reageren, maar ik had al vermeld dat ik meteen na het inbouwen op vakantie zou gaan...
De GPS werkte perfect, en heeft ons zonder enige problemen naar noord Italië en weer terug gebracht. We kwamen er zelfs achter dat deze Tomtom eigenlijk prettiger werkt dan Google Maps als het aankomt op rotondes (waar ze in Italië ook helemaal weg van zijn merkten we). De Tomtom melding is: "ga links bij de rotonde, derde afslag", terwijl Google maps stelt: 'neem bij de rotonde de derde afslag", en dat kleine stukje info helpt echt enorm bij het juist voorsorteren etc.
Ik ben dus erg tevreden.
Eén klein, en eigenlijk erg vreemd, fenomeen deed zich echter voor: ik heb de voeding van de navigatie direct afgesplitst van de draden van de aansteker in het dashboard (met een zekering ertussen natuurlijk). En wat blijkt: als je de sleutel meteen naar stand 2 draait (dus meteen de motor starten), start de GPS niet op. Maar als je de sleutel eerst in stand 1 zet, start de GPS wel op! En het contact vervolgens naar stand 2 zetten (motor draaiend) is hij zijn voeding een seconde of wat kwijt, maar pakt daarna meteen weer over en werkt dan gewoon naar behoren.
En hoewel ik de reden niet helemaal begrijp, vind ik het wel een handige feature; als je hem niet nodig hebt, en je start de auto gewoon, start ie ook niet op, en staat het scherm ook niet onnodig aan (meestal in de opgeborgen stand ook nog).
Na installatie en testen werd ik in eerste instantie helemaal gek bij het zoeken naar dit 'probleem'. Pas onderweg (ik had me neergelegd bij het feit dat we dan maar via de telefoon en ouderwetse ANWB kaarten zouden navigeren) kwam ik achter het patroon, en vanaf dat moment was het geen probleem meer natuurlijk, en nu ben ik er blij mee.
@ BlackcurrantV70: ik ben geen kleine jongen, en zelfs in de riemen is het voor mij mogelijk om het scherm te bedienen. Maar ik doe dit eigenlijk nooit; ik stel de route in voor ik wegrij. Wat wel voorkomt is dat de RDS feature een alternatieve route voorstelt, bij oponthoud onderweg (doet hij overigens perfect ook), en je daarvoor een keer een 'ja' knopje moet aantikken, maar dat is ook goed mogelijk tijdens het rijden.
Mijn vrouw is een stuk kleiner dan ik, en zij kan er niet bij overigens. Ik zou zeggen; ben je langer dan 180cm, kan je gewoon bij, maar daaronder is het misschien een uitdaging...
Maar nu de mindere kanten van de vakantie:
Op de heenweg, na een tussenstop ergens in Duitsland, klonk er bij het optrekken opeens een vreemd gebrom. En die brom werd luider bij het harder rijden en minder bij het afremmen. het was niet gelinkt aan het toerental van de motor, maar direct aan de rijsnelheid.
Dat is dus hoogst waarschijnlijk een wiellager. Ik was even bang dat de defecte Visco-koppeling (zonder cardan-as) op de een of andere manier was gaan aanlopen, of dat er een tandwiel ergens mee was gaan draaien, maar volgens mijn garage (gisteren langsgeweest), is het dus een wiellager. Het geeft wel een enorme herrie overigens op de snelweg!
Da's één. Maar nummer twee was erger...
Op de terugweg, we hadden besloten in één keer terug te rijden in plaats van met een tussenstop halverwege zoals op de heenreis, begon de wagen opeens zwaar te bokken.
Ik heb al eerder melding gemaakt van dit probleem; met een koud blok gas geven, tussen de 2500 en 3000 rpm, begint de wagen te horten en stoten. Ik dacht eerder aan misschien een verkeerd mengsel, dus misschien lucht te kort, of juist teveel; het is precies het inkick moment van de turbo tenslotte.
Maar goed; tijdens de terugreis begon het probleem opeens de kop op te steken, zelfs met een door en door warme motor (we reden al een hele dag). Helling op werd een probleem, en inhalen was eigenlijk niet echt meer mogelijk.
Dus toen ook nog het 'Check Engine' lampje begon te knipperen, hebben we de wagen maar aan de kant gezet op een parkeerplaats. ik heb de OBD2 lezer erin gestoken, en foutcode P0302 kwam naar boven: Misfire Cilinder Two. Dus met die informatie de wegenwacht maar gebeld (gelukkig hebben we Wegenwacht Europa) en die stuurde de ADAC; we zaten toen in Duitsland op de A3, net voor Idstein (bij Frankfurt).
Die was er binnen het uur, maar het was ondertussen al donker, en de kleine sliep gelukkig. Die man was niet alleen aardig; hij had (uiteraard) enorm veel verstand van zaken (hij had zelfs bij Volvo gewerkt als monteur) en kende de wagen en het blok erg goed. Hij draaide dus, na verwijdering van een tweetal afdekplaten, de bougies los, en daar was het probleem meteen duidelijk.
De hele bovenkant van het blok, op en rond de bougies etc, stond vol olie. En na het losdraaien van de bougies, was de oorzaak ook meteen duidelijk: het gebogen contact van de nummer twee bougie was volledig verdwenen! Ook was de bougieruimte boven de cilinder compleet bruin. Dit was dus hoogst waarschijnlijk een al ouder probleem.
Met een magneet hebben we geprobeerd het vermiste stukje bougie te vinden in de cilinder, maar bovenop de zuiger lag het niet meer. het is dus via één van de kleppen verdwenen, wat potentieel een issue kan zijn voor de turbo natuurlijk...
Hij heeft vervolgens één voor één de compressie van de cilinders getest, en alle cilinders gaven een 10 aan, maar nummer twee een 9. niet zoals het hoort, maar ook niet verschrikkelijk.
We hebben vervolgens, met een spuitbus ontvetter het hele deksel en de bougies schoongemaakt van de olie, en hij heeft een iets andere, maar wel compatibele bougie opgeduikeld uit zijn 'verzameling', en die op nummer twee gezet. En zo liep de motor opeens weer als een zonnetje.
Hij gaf aan dat de olie via een lekke dekselpakking zou kunnen komen, en dat zou wel eens het einde van de wagen kunnen zijn; dan zou het blok eigenlijk vervangen moeten worden (zeker als het bougiedeeltje tussen de cilinder en de zuiger terecht was gekomen), en dat zou een total loss betekenen.
Een lekke koppakking konden we hoogst waarschijnlijk uitsluiten, aangezien er geen olie in de koelvloeistof was te zien.
Hij gaf me ook de keuze; hij moest ons eigenlijk laten slepen naar de dichtstbijzijnde garage, maar met de vervangende bougie konden we ook naar de dichtstbijzijnde garage rijden. En aangezien het zaterdagnacht was, en op zondag alle garages toch dicht zouden zijn, zou dat betekenen dat mijn eigen garage dan de dichtsbijzijnde zou zijn, mocht ik besluiten door te rijden (*wink*).
Dat hebben we dus maar gedaan, aangezien slepen per kilometer wordt gerekend, we een slapende kleuter in de wagen hadden, plus al onze vakantiespullen (ook in onze enorme dakkoffer), en ergens overnachten (het was ondertussen ook al 0100h) sowieso een uitdaging zou worden. Elke kilometer dichter bij huis zou dus meegenomen zijn (lees; goedkoper). Zeker met de info die ik toen had; de wagen was hoogst waarschijnlijk ene total loss, dus het blok helemaal naar de gort rijden was dan ook niet echt een issue meer.
Maar we hebben het gewoon helemaal naar huis gered, zonder enig verder probleem!
Die beste ADAC man is nog een kilometer of 10 achter ons aan gereden voor alle zekerheid; dat is geloof ik aardig standaard, maar gisteren belde hij me op mijn mobiel om te vragen of we nog veilig thuis waren gekomen. Hoe netjes! En hij had nog eens nagedacht over het olielek, en het kon ook best komen door een lekke pakking of ring bij de olievuldop.
En bij de garage waren ze het daar mee eens. Ikzelf eigenlijk ook wel; het sproeispoor is vrij duidelijk (zie foto).
Dus gaat dit me hoogst waarschijnlijk alleen een afdichtring voor de dop en vijf nieuwe bougies kosten! Uiteraard heb ik gevraagd om cilinder twee met een endoscoop nog eens heel goed na te lopen, want dat missende stukje metaal zit me nog niet lekker...
Er staan dus nu weer een paar nieuwe items op de lijst:
- Defect wiellager vervangen
- 5 nieuwe bougies plaatsen
- Olievuldop pakking/ring vervangen
Gelukkig geen van allen grote dingen, maar de volgende zaken behoeven ook nog aandacht:
- Lekkende koppelingscilinder vervangen
- Cruise Control sensor vervangen
- Twijfelachtige remleidingen achter vervangen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.