Hallo allemaal,
Mijn Volvo V70 D5 uit 2002 heeft geen PDC in de achterbumper. Nu heb ik afgelopen weekeinde de bumper vervangen door een originele bumper met PDC gehaald bij Auto Rima. Ook kreeg ik er een PDC module bij waarvan ze niet 100% zeker wisten of deze bij de auto past. Kwam uit een S80 (meen ik) uit ongeveer hetzelfde jaar.
De stekker van de PDC uit de bumper past wel op een aansluiting van de module. Maar de stekker die ergens onder het linker achterlicht vast getaped zat is kleiner dan de tweede aansluiting op de module. Ik heb wat foto's bijgevoegd.
Iemand heeft me al gemeld dat het rood omcirkelde stekkertje (op de foto) van het alarm zou zijn. Dit zou kunnen betekenen dat deze Volvo niet is voorbereid op PDC. Volgens een Volvo handleiding van een V70 uit 2005 zou er onder het linker achterlicht een PDC stekker getaped moeten zitten. Kijk ik misschien niet goed?
Uiteraard zou ik (bijvoorbeeld door Obbe) de software laten aanpassen.
1) Waar zou ik precies moeten kijken voor een eventuele kabel/stekker voor de PDC?
2) Is de PDC module wel de juiste?
3) Of is deze auto niet voorbereid op PDC?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.
Originele bumper met PDC erop gezet, en nu...
- sbv
- 6th Gear member
bij mijn weten is het een standalone systeem. Ik heb niet exact naar part# van regelunit gekeken maar in onze S70 hebben we zoiets. Op 1 stekker zitten de 4 sensoren en de andere is stroom en uit/aanschakelaar om de sensoren eventueel uit te kunnen zitten.
Het zou dus los van de rest van de auto moeten werken(op de stroomvoorziening na dan)
Het zou dus los van de rest van de auto moeten werken(op de stroomvoorziening na dan)
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- Starter
Bedankt voor je reactie.
Het lijkt dan op een soort after-market oplossing waarbij je de stroom van de achteruitrijlichten aftapt.
Hopelijk weet iemand of de module de juiste is of dat ik een andere moet gaan zoeken.
Heeft iemand ervaring met het aftappen van stroom van de achterlichten voor het aansluiten van originele sensoren?
Volgens Volvoservice Elst zou een after-market (niet origineel) oplossing problemen kunnen geven omdat de boordcomputer een signaal kan krijgen dat er iets mis is in het stroomcircuit.
Het lijkt dan op een soort after-market oplossing waarbij je de stroom van de achteruitrijlichten aftapt.
Hopelijk weet iemand of de module de juiste is of dat ik een andere moet gaan zoeken.
Heeft iemand ervaring met het aftappen van stroom van de achterlichten voor het aansluiten van originele sensoren?
Volgens Volvoservice Elst zou een after-market (niet origineel) oplossing problemen kunnen geven omdat de boordcomputer een signaal kan krijgen dat er iets mis is in het stroomcircuit.
- Rinootje
- 4th Gear member
Ik heb zelf, meerdere keren aftermarket systemen in andere (soms hagelnieuwe auto's met CAN-bus systemen) ingebouwd.
En mijn ervaring is, dat zo'n aftermarket systeem, met alleen een bieper, dusdanig weinig stroom verbruikt, dat de computer dit niet als abnormaal ervaart.
Die wil vaak alleen maar een bepaalde stroom zien lopen. Dit is ook de redenen, dat een LED (die eigenlijk praktisch geen stroom verbruikt) als een kapotte lamp gezien wordt door de computer. En voor korstluiting is de belasting toename dermate minimaal, dat dit ook niet gezien wordt.
Er zijn aftermarket systemen, waarbij complete LED displays gekoppeld worden. Hiervan kan ik niet vertellen, wat de stroom toename daarvan is. Tot nu toe hebben mijn vrienden altijd voor de bieper gekozen.
En mijn ervaring is, dat zo'n aftermarket systeem, met alleen een bieper, dusdanig weinig stroom verbruikt, dat de computer dit niet als abnormaal ervaart.
Die wil vaak alleen maar een bepaalde stroom zien lopen. Dit is ook de redenen, dat een LED (die eigenlijk praktisch geen stroom verbruikt) als een kapotte lamp gezien wordt door de computer. En voor korstluiting is de belasting toename dermate minimaal, dat dit ook niet gezien wordt.
Er zijn aftermarket systemen, waarbij complete LED displays gekoppeld worden. Hiervan kan ik niet vertellen, wat de stroom toename daarvan is. Tot nu toe hebben mijn vrienden altijd voor de bieper gekozen.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- haasje
- 4th Gear member
De originele sensors van volvo (in deze generatie) zijn zowel voor de geïntrigeerde systemen als ook voor de stand alone versie te gebruiken). Als je de controller van de stand alone versie gebruikt, kun je deze mbv het kabelboompje vrij makkelijk werend krijgen.
De controller je daar hebt is volgens mij van de stand alone versie, je mist dus alleen de kabelset met oa het piepertje en schakelaar
De controller je daar hebt is volgens mij van de stand alone versie, je mist dus alleen de kabelset met oa het piepertje en schakelaar
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- Starter
@haasje, dank voor je reactie. Ik heb zitten kijken op https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 98004.html , maar best lastig om te bepalen welke kabels e.d. nodig zijn. Daar kan ik weleens m'n handen aan branden. Maar ik zal 'ns kijken.
-
- Starter
Ik heb ook een instructie gevonden met gebruik van een adapterkabel. Lijkt me standalone. 'k vraag me alleen af waar het speakertje is of moet komen.
https://accessories.volvocars.com/Insta ... 08)%202002
https://accessories.volvocars.com/Insta ... 08)%202002
- haasje
- 4th Gear member
Ik zou bij een sloop gaan kijken en daar kijken of je een kabeltje kunt vinden. (bij een S60/S80 makkelijker te zien als bij een V70)
Het kabeltje is te herkennen aan de schakelaar (zwart met rood) en de pieper.
De kabel is met 1 stekker verbonden met de controller, 1 kabeltje aan massa en 1 kabeltje aan je achteruitijlamp.
Het kabeltje is te herkennen aan de schakelaar (zwart met rood) en de pieper.
De kabel is met 1 stekker verbonden met de controller, 1 kabeltje aan massa en 1 kabeltje aan je achteruitijlamp.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- Rinootje
- 4th Gear member
Je hebt een PM, ook om het forum niet te "bevuilen"horchner schreef: @Rinootje, welk aftermarket systeem met alleen biepjes heb je gebruikt? Bedoel je dat een systeem met led aanduiding voor de afstand wel een storing (kapotte lamp) kan veroorzaken?

Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)