Hoi mensen,
ik rijd mijn V70 N 2007 nu ruim 2 jaar. Ik heb in die 2 jaar niets gedaan aan de airco en het lijkt me dat de vorige eigenaar dit ook niet heeft gedaan in het jaar daarvoor. De koeling lijkt nu redelijk, maar in de zomer gaan we naar Italie.
Ik vroeg me daarom af of ik toch preventief de boel moet laten bijvullen, of moet zeggen "niet stuk? Dan ook niet klooien".
Argumenten voor preventief bijvullen:
- airco schijnt altijd wat spul te verliezen, dus opnieuw vullen na 3 jaar is wel nodig.
- Misschien heb ik het niet door, maar de boel heeft nu vast te weinig druk/droog aan het lopen (gaat stuk als je niet bijvult)
- extra koelkwaliteit, nu merk je het niet maar zeker in Italie ga je dat nodig hebben
Argumenten voor niets doen
- "if it ain't broken, don't fix it"
- kosten
- risico dat er iets juist stuk gaat als men er mee aan de slag gaat, omdat hij al op leeftijd is.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
dank!
airco:
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Bijvullen!!
Mijn aico was 2 jaar geleden bijgevuld en ik heb het net weer laten doen.
Er moest 1 liter in zitten en er zat nog 0.4 liter in.
Koeling deed het nog wel maar met 27 graden vond ik het toch onvoldoende.
Nu werkt alles weer zoals het hoort en heerlijk koud.
Je tegen argumenten vind ik niet overtuigend
Mijn aico was 2 jaar geleden bijgevuld en ik heb het net weer laten doen.
Er moest 1 liter in zitten en er zat nog 0.4 liter in.
Koeling deed het nog wel maar met 27 graden vond ik het toch onvoldoende.
Nu werkt alles weer zoals het hoort en heerlijk koud.
Je tegen argumenten vind ik niet overtuigend

- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26902
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Inderdaad gewoon bijvullen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Tegenwoordig wel hoor!lint schreef: De airco laten vullen kost ook niet de hoofdprijs en je zal het zeker waarderen in het zomerse Italië.

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28414
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Maar dan nog vind ik het persoonlijk het geld zeker waard. Je zal maar met de auto helemaal vol zitten te zweten op een zomerse vakantie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Doen jullie dit af en toe?
”Zet de airco een kwartiertje voor aankomst op je bestemming uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels op de verdamper. Die verdamper zit op een donkere plek. Hij wordt bij een ingeschakelde airco koud en dus vochtig door condens uit de buitenlucht. In de 15 minuten dat je airconditioning uitstaat, kan de verdamper goed drogen. Voor de inzittenden is de overgang tussen de koele auto en de warme buitenlucht op die manier ook minder groot; zij hebben tenslotte al een kwartier aan de oplopende temperatuur kunnen wennen."
”Zet de airco een kwartiertje voor aankomst op je bestemming uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels op de verdamper. Die verdamper zit op een donkere plek. Hij wordt bij een ingeschakelde airco koud en dus vochtig door condens uit de buitenlucht. In de 15 minuten dat je airconditioning uitstaat, kan de verdamper goed drogen. Voor de inzittenden is de overgang tussen de koele auto en de warme buitenlucht op die manier ook minder groot; zij hebben tenslotte al een kwartier aan de oplopende temperatuur kunnen wennen."
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Interessante vraag van TS. Ik lees ook wel eens dingen als "magneetkoppeling" afstellen. Zijn er terzake kundigen hier die hier meer over weten?
En dat bijvullen, eens in de twee jaar?
wat het een kwartier tevoren uitzetten betreft; onze auto's hebben een zgn "na-blaasfunctie", ruim een uur na stoppen gaat de interieurventilator zo'n 7 minuten op volle kracht blazen om de airco te drogen.
En dat bijvullen, eens in de twee jaar?
wat het een kwartier tevoren uitzetten betreft; onze auto's hebben een zgn "na-blaasfunctie", ruim een uur na stoppen gaat de interieurventilator zo'n 7 minuten op volle kracht blazen om de airco te drogen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Aha dank je valser, ik vond het ook al vreemd aangezien ik automatische climate control heb.
Andere vraag, heeft iemand een idee of de airco toch altijd wat verbruikt ookal zou die gezien de temperatuur niks moeten doen. Bij automatich instellingen brand het lampje natuurlijk wel altijd en je kan ook op uit drukken.
Andere vraag, heeft iemand een idee of de airco toch altijd wat verbruikt ookal zou die gezien de temperatuur niks moeten doen. Bij automatich instellingen brand het lampje natuurlijk wel altijd en je kan ook op uit drukken.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Airco verliest ongeveer 10% per jaar, dus als je zelf niet hebt bijgevuld en de vorige eigenaar ook niet, dan zou ik het doen. Gaat tussen de 800 gram en een kilo in, dus 30% eraf is al aardig wat. UIteraard ga je daar in Italie achter komen op een dag dat het 40 graden is en de airco er helemaal mee stopt. Mag je je als toerist laten tillen bij een garage
Gewoon voor de reis doen dus.

- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Mag ik vragen wat je precies bedoelt? Bedoel je dat het knopje van de airco vet is? Of komt er een vette lucht uit de rooster?
Of bedoel je dat je condensor lek is?
En waarom moet de pomp afgesteld worden?
Trouwens, stuurkogels vervang je altijd aan beide kanten dus niet 1 stuurkogel...
Of bedoel je dat je condensor lek is?
En waarom moet de pomp afgesteld worden?
Trouwens, stuurkogels vervang je altijd aan beide kanten dus niet 1 stuurkogel...
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15
Hij keek met bril en uv lamp naar de condensor.
En pomp afstellen, ja geen idee heeft hij niet uitgelegd.
Als er hier iemand is met meer verstand van zaken dan kan ik kijken of het in de buurt is en kom ik graag langs.
En pomp afstellen, ja geen idee heeft hij niet uitgelegd.
Als er hier iemand is met meer verstand van zaken dan kan ik kijken of het in de buurt is en kom ik graag langs.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er op de condensor een vettige laag (pag-olie) te zien is, dit duidt op een lekkage.
De pomp afstellen zal waarschijnlijk de magneetkoppeling afstellen mee bedoeld worden.
De pomp afstellen zal waarschijnlijk de magneetkoppeling afstellen mee bedoeld worden.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07
Dit doet de V70 (XC) toch automatisch? De mijne blaast van tijd tot tijd enorm terwijl hij al een tijdje stil staat. Is mij verteld dat de airco dan nablaast....Sander02 schreef: Doen jullie dit af en toe?
”Zet de airco een kwartiertje voor aankomst op je bestemming uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels op de verdamper. Die verdamper zit op een donkere plek. Hij wordt bij een ingeschakelde airco koud en dus vochtig door condens uit de buitenlucht. In de 15 minuten dat je airconditioning uitstaat, kan de verdamper goed drogen. Voor de inzittenden is de overgang tussen de koele auto en de warme buitenlucht op die manier ook minder groot; zij hebben tenslotte al een kwartier aan de oplopende temperatuur kunnen wennen."
Ik heb mijn 2002 XC70 nu 4 jaar en voor het eerst een airco service gedaan en er is 1000 gram koudemiddel bij gegaan. Volgende keer dus wel wat sneller laten doen.....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15
Gisteren olie bijgevuld en toen ontdekte ik ook dat het slangetje van de valve saver olie (hij rijdt op gas) los lag, dus druppelde dat zeer waarschijnlijk over de condensor.haasje schreef: Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er op de condensor een vettige laag (pag-olie) te zien is, dit duidt op een lekkage.
De pomp afstellen zal waarschijnlijk de magneetkoppeling afstellen mee bedoeld worden.
Wellicht dus alleen de koppeling van de aircopomp die niet pakt?