Zo, even een korte introductie. Mijn naam is Hans, reeds 10 jaar Volvo gek. Deze types heb ik ondertussen 'versleten': 245 '91, 965 '95, V40 '03, V70 '05 en rijd nu een V70 D5 uit 2006! Deze heb ik gekocht bij Schaap in Lemmer, de forum sticker zit nog op de achterruit! Zou het leuk vinden om in contact te komen met de vorige eigenaar.
De '05 D5 is wel naar aan z'n einde gekomen. Het is alweer een tijdje terug. Ik was lekker aan het cruisen met een karretje geladen met wat banden. Een paar kilometer voor mijn huis werd ik ingehaald door een automobiliste die mij luid toeterend en seinend duidelijk maakte dat er iets echt niet in de haak was. Dat was alleen al aan het gezicht van deze mevrouw te zien. Ik had op dat moment nog niets in de gaten. Ik keek achterom en zag rook. Snel de auto aan de kant en keek naar achteren. Het zullen wel de remmen van de kar zijn dacht ik. Mooi niet dus! Ik probeerde nog de kap open te maken maar voelde de warmte er al onder vandaan komen. Met een hartslag van 180 natuurlijk direct 112 gebeld. Toen ik eindelijk duidelijk had kunnen maken waar ik precies stond kwamen de eerste vlammen al onder de kap vandaan. Met behulp van een omstander de kar afgekoppeld en weg gezet. Het viel me direct op dat de koppeling nat en vet was. Het stonk naar diesel...
Ondertussen nogmaals 112 gebeld, want het leek wel een kwartier te duren. De vlammen likten al aan de ruit om dat moment.
Daar sta je dan. In de berm. Te kijken naar je fikkende trouwe bak. De kleur, het getinte glas, zwart dashboard en de creme lederen stoelen. Ik was er best wel een beetje verknocht op. Kort daarvoor nog voor ruim 1000 euro aan materiaal ingestoken zodat ie weer even mee kon. Helaas. Een knipperend remlicht en een claxon die nog even geluid maakte waren de laatste tekenen van leven.
Een paar dagen later eens even de tijd genomen voor wat onderzoek. Zoals ik zei was de aanhanger besmeurd met diesel. Dat was trouwens tijdens het blussen ook te zien; allemaal olievlekken op de achterbumper. Er zat niet veel meer onder de kap. Heel duidelijk was dat de bron aan de rechterzijde zat. Hier was echt alles weg, zelfs de hagelnieuwe HD draagarmen waren compleet gesmolten. Het verbaasd me dat er binnenin niet eerder wat is gaan branden. Onder de restanten van de kunststof kap viel me wat bijzonders op. De retourleidingen van alle verstuivers waren aanwezig, behalve die van de 1ste naar de 2de verstuiver. Het zou toch niet...? Gewoon weg, terwijl bij de andere nog duidelijk verkoolde resten te zien waren.
Binnenin was niets meer te redden. De stank was ernorm, het hemeltje 10 tinten donkerder, etc. De verzekering wilde perse dat de auto geheel werd afgevoerd naar een demontage bedrijf. Enerzijds had ik er zelf wel zin an, maar die verkoolde troep was ik wel een beetje klaar mee. Bovendien had ik er helemaal geen tijd voor.
Dus dat was de oude. Nu de nieuwe: Een D5 aut, 237k op de klok, magic blue, sports edition, gekocht bij Schaap begin maart. Van wie was ie?
Fikkende D5. Nieuwe V70 van forumlid
- lint
- Geartronic member
Welkom. Je vorige V70 is wel op een hele nare wijze aan zijn einde gekomen, gelukkig heb je een waardige opvolger kunnen vinden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Knap dat je het zo nuchter kunt vertellen, ik had er als een klein kind bij staan te janken denk ik. Heel veel succes en plezier met de opvolger.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- BraboFrits
- 5th Gear member
Wat een rotgezicht moet dat zijn geweest...maar gelukkig heb je weer een prima opvolger!
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL