Pilotassist II

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
NBu
2nd Gear member

Ik ben toch wel benieuwd... hoe zijn jullie ervaringen met Pilotassist II ?

Ik moet zeggen het valt mij niet mee, Uiteraard begrijp ik dat ik zelf de auto bestuur en hier dus verantwoordelijk voor ben. En dat sturen doe ik in de XC90 ook maar wat graag.

Maar ik vind deze functie helemaal niet ontspannen rijden, op een goed belijnde 80kmh weg kan ik er niet op vertrouwen dat de wagen goed mee stuurd, sterker nog ik vind het juist vervelend dat deze functie mij “tegenstuurd” of eigenlijk de flauwe bocht uit probeert te sturen.

Hierdoor gebruik ik de functie eigenlijk niet meer en gebruik ik de ACC en mijn eigen stuurmans kunsten.

Wat zijn jullie ervaringen??
mga1600
6th Gear member

NBu schreef: Ik ben toch wel benieuwd... hoe zijn jullie ervaringen met Pilotassist II ?

Ik moet zeggen het valt mij niet mee, Uiteraard begrijp ik dat ik zelf de auto bestuur en hier dus verantwoordelijk voor ben. En dat sturen doe ik in de XC90 ook maar wat graag.

Maar ik vind deze functie helemaal niet ontspannen rijden, op een goed belijnde 80kmh weg kan ik er niet op vertrouwen dat de wagen goed mee stuurd, sterker nog ik vind het juist vervelend dat deze functie mij “tegenstuurd” of eigenlijk de flauwe bocht uit probeert te sturen.

Hierdoor gebruik ik de functie eigenlijk niet meer en gebruik ik de ACC en mijn eigen stuurmans kunsten.

Wat zijn jullie ervaringen??
Ik heb mijn auto nog maar een paar weken en dus nog niet een heleboel ervaring. Op snelwegen vond ik het tot dusverre prima en ook wel een toevoeging. Maar op bochtige 50 en 80 km wegen is het nogal onrustig. Je merkt aan alles dat je als bestuurder verder weg kijkt en anticipeert waardoor je vloeiender stuurt dan ‘het systeem’ wat voortdurend aan het corrigeren is.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Willy.VdW
4th Gear member

Ik gebruik het nauwelijks, vind het nogal beangstigend.
Het kan mogelijk te maken hebben met mijn control-freak karakter :'(
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Duufje
2nd Gear member

Vind het heerlijk in de file. Snelweg gaat ook goed ( tot 139 km/u). Maar inderdaad, provinciale wegen vind ik ACC veel prettiger. Trouwens ACC vind ik zo prettig dat ik het zo vaak als mogelijk aan zet.
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
mga1600
6th Gear member

Duufje schreef: Vind het heerlijk in de file. Snelweg gaat ook goed ( tot 139 km/u). Maar inderdaad, provinciale wegen vind ik ACC veel prettiger. Trouwens ACC vind ik zo prettig dat ik het zo vaak als mogelijk aan zet.
Inderdaad ACC is ‘een zegen’. Ik had het ook al in mijn XC60 , maar merk dat het systeem nu veel soepeler werkt. Ik gebruik het ook heel vaak.
Willy.VdW
4th Gear member

Duufje schreef: Vind het heerlijk in de file. Snelweg gaat ook goed ( tot 139 km/u). Maar inderdaad, provinciale wegen vind ik ACC veel prettiger. Trouwens ACC vind ik zo prettig dat ik het zo vaak als mogelijk aan zet.
Tot 139Km/h, wil dat zeggen dat een software update niet volstaat om tot 200Km/h te kunnen?
Dannyk
2nd Gear member

ACC werkt ook bij hogere snelheden. Pilot assist (auto stuurt zelf) werkt t/m 139 km/u.

Ik vind Pilot Assist een heerlijke optie, gebruik het dagelijks. Ik mis het als ik in 1 van onze andere auto’s rijd.
NBu
2nd Gear member

Ik merk dat de meningen nogal uiteenlopend zijn.

Het is mooie techniek, maar voor mij helaas nog niet ver genoeg uitgewerkt.

Gelukkig stuur ik graag in de XC90
isard
2nd Gear member

De techniek loopt eerlijk gezegd nog wat achter bij Volvo ten opzichte van vag en Mercedes. Die systemen werken net wat strakker en natuurlijker. Niks vervelender dan een systeem waarmee je van lijn naar lijn heen en weer aan het stuiteren bent. En wat steeds net ff te laat remt.
Ik heb het idee dat de eerder genoemde bedrijven ook wat meer budget hebben om dit te ontwikkelen.
V60 D4 Geartronic Business Sport
drive_a_legend
3rd Gear member

Vind het vreslijk nerveus rijden. Vrouw kijkt altijd boos naar me als ze weeral eens uitschiet met lippenstift/schmink/Mascara/voetenvijl...
mga1600
6th Gear member

isard schreef: En wat steeds net ff te laat remt.
Wat remmen betreft niet mee eens.... de ACC gaat in de XC90 perfect, een beter dan wat ik eerst in de XC60 had. Sturen moet wel nog even aangesleuteld worden.....
beukenoot
2nd Gear member

Het is natuurlijk altijd even wennen maar als je daar eenmaal doorheen bent kun je nooit meer een auto kopen die er geen heeft. Gewoon lekker je hand op het stuur leggen en de auto de rest laten doen.

Wat van mij alleen niet hoeft is mij te dwingen dat ik om de zoveel seconden het stuur iets beweeg. Als je je arm er gewoon op laat rusten heeft hij dat niet altijd door. Dat hij na een seconde of 20 eerst een rood stuurtje in het dashboard geeft, prima. Dat hij 5 seconden daarna een piepje geeft vind ik ook prima. Maar dat hij na 30 seconden dan het hele autopilot systeem uitschakelt vind ik onnodig. Wie denkt mijn auto eigenlijk wel wie die is? Mij een beetje dwingen mijn stuur te bewegen terwijl ik juist hem opdracht heb gegeven het te doen. Bij het besturen van een auto is ook nog zoiets als eigenverantwoording. ACC vereist toch ook niet dat ik aantoon dat ik wel mijn voeten bij de pedalen heb? En als ik daarna nog steeds mijn stuur niet pak? Wat doet die dan? Dan doet hij helemaal niets. De meest voor de hand liggende reden zou denk ik zijn dat ik in slaap ben gevallen. Maar in plaats van dat hij dan langzaam gast terugneemt, de alarmlichten inschakelt en mij netjes tussen de lijnen tot stilstand brengt, rijdt hij gewoon rechtdoor tegen een boom, in de sloot of dwars over een benzinestation. Dat verwacht je toch niet van een naam als Volvo. En daar vind ik de autopilot tekort komen waar het overigens volgens mij eenvoudig is op te lossen. Desondanks lopen ze op dit gebied voor op een hoop andere premium merken en zou ik het niet meer kunnen missen.
isard
2nd Gear member

Ik wil het ook niet meer missen. De gevoelens die jij hebt deel ik, dat heeft met de juridische aansprakelijkheid te maken.
Bij VAG stuurt de auto overigens met alarmlichten aan naar de vluchtstrook. Weer een niveau verder.
Laatst gewijzigd door isard op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudyvg
4th Gear member

Ik heb het nu voor het eerst en heb gisteren 850 kilometer kunnen testen. Ik vind het een fantastisch systeem. Ja soms een beetje gevoelig en hij laat best ruimte op de voorligger. Maar dat weegt niet af tegen het comfort wat het systeem biedt. Vandaag is als ‘zwart’ aangeduid op de ANWB druktekalender. Nou kom maar op; just sit back and enjoy the ride! :)
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
beukenoot
2nd Gear member

isard schreef: Bij VAG stuurt de auto overigens met alarmlichten aan naar de vluchtstrook.
Bij VAG? Zeker weten?

Nou Volvo, als VAG het kan moet het een eitje zijn :D
isard
2nd Gear member

Kijk maar:

Maar in het algemeen zijn ze net wat verder, de voorsprong kan Volvo vast wel goedmaken in de komende jaren.

De totale mogelijkheden die VAG heeft:
beukenoot
2nd Gear member

isard schreef: Kijk maar:

Maar in het algemeen zijn ze net wat verder, de voorsprong kan Volvo vast wel goedmaken in de komende jaren.

De totale mogelijkheden die VAG heeft:
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Overigens zie ik hem niet in de vluchtstrook parkeren maar dat lijkt me ook vrij lastig terwijl het mij op deze manier, dus gewoon binnen de baan uitrijden, vrij eenvoudig lijkt te implementeren.

Wat voorsprong betreft, een kennis van mij kocht iets meer dan een jaar geleden een Audi Q7 en ik had begrepen dat een autopilot nog niet beschikbaar was, alleen een lane assist. En dat terwijl ik er met mijn Volvo al een jaar mee reed. Hij was zelfs een beetje jalours :-/
NBu
2nd Gear member

Kwam zojuist dit artikel tegen;

https://www.autoblog.nl/nieuws/is-tesla ... eem-115828

Volvo komt hier niet al te best uit de test. Ik hoop dat Volvo hier wat aan gaat doen met een software update ;-)
diesel01
Geartronic member

Goh een Amerikaanse onderzoek die zegt dat cadillac het beste is terwijl dat merk in niets uit blinkt.
Ik gebruik autopilot nu een week en ben zelf actief aan proces controleren.
Dat is wat je doet wanneer een computer in hoofdlijnen aan het werk is, natuurlijk leg ik mijn leven niet in handen van een computer.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Willy.VdW
4th Gear member

beukenoot schreef: Nou Volvo, als VAG het kan moet het een eitje zijn :D
Ook zonder sjoemelen?
volvo is blijkbaar aan versie 3 toe:
https://accessories.volvocars.com/en-ca ... 13143/2019
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”