Beste Volvo vrienden!
De laatste weken heeft zich een lastig probleem ontwikkeld in mijn V70 2006 D5 185pk. Het begon met de melding 'storing motormangement' gevolgt door verlies van vermogen. De automaat weet zich geen raad en trekt niet verder dan ca. 80 km/u. Er leek duidelijk een lek in de buurt van de EGR / turbo te zitten. Voordat ik hiermee aan de slag wilde gaan, plofte op de snelweg en pijp van de turbo naar de intercooler eraf. Schijnbaar redelijk bekend fenomeen; bevestigingen van deze buis breken af en de handel hangt dan aan de pakking van het L-stuk. Deze was dan ook stuk. Deze pijp en het L-stuk vervangen en meteen de EGR klep en koeler helemaal uit elkaar getrokken en gereinigd.
De lekkage is opgelost en je hoort 'm ook niet meer sissen; mechanisch lijkt het dus opgelost. Storingsmelding komt echter af en toe nog terug en de symptomen ook.
Daarom in overleg met de garage de luchtdruk sensor in de intercooler eerst gereinigd (leek tijdelijk te helpen) en daarna vanavond vervangen. Helaas lost dit het ook niet op... De storingsmelding blijft al een tijdje weg, maar hij trekt nog steeds waardeloos en snapt niet wanneer ie zou moeten schakelen...
Om het nog wat complexer te maken, is de motor vandaag 2x spontaan uitgevallen tijdens rijden. Geen melding op het dashboard, in eerste instantie liep de startmotor wel rond, maar sloeg ie gewoon niet aan. Na even wachten wel weer. Heb het niet meer kunnen reproduceren, maar gebeurde beide keren met redelijk scherp naar links sturen en optrekken tegelijk.
Later vanavond nog maar een keer uitgelezen:
- ECM melding turboregeling druk te hoog (deze heb ik eerder gezien samen met 'druk te laag')
- ECM regeling draaiactuator - compensatiestoring (deze is gerelateerd aan de wervel-klep toch? deze is bij mij al jaren geleden vastgezet, lijkt me sterk dat dit nu ineens de oorzaak is hoewel de melding zeker niet elke keer opduikt)
- TCM lockup-funtie onjuist koppelen/ontkoppelen (in de details van deze melding staat ook 'motor is plotseling gestopt', als mogelijke ookzaak wordt ook tekort aan brandstof genoemd; ik las eerder op het forum de brandstoffilter als mogelijke oorzaak voor de eerste motorstorings-problemen --> gerelateerd?)
- ECM injector cylinder 2 - onjuist signaal (en nog een keer voor cylinder 5)
- SAS stuuruitslag sensor interne storing (deze heb ik ook al een tijd, resulteert in antiskid uitgeschakeld, maar dit is zeker ook niet nieuw; ik vermeld 'm toch omdat het uitvallen van de motor gerelateerd lijkt aan de insturen naar links)
Ik wil eigenlijk maandag op vakantie gaan; en beperkingen in vermogen overleef ik nog wel, maar als de motor er ineens mee stopt, is dat wel wat link. Garage kan maar beperkt helpen... Ik weet niet meer hoe ik verder kan en ik kan jullie hulp goed gebruiken!
Alvast bedankt!
Groetjes, Jasper
V70 D5 185pk Motormanagement storing
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 25.05.2009 - 08:19
- Locatie: Eindhoven
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik denk dat je roetfilter vol is gaan zitten ten gevolge van de eerdere klachten. Ga eens naar een dealer en laat het fatsoenlijk en tot 3 decimalen achter de komma uitlezen. En het zou natuurlijk heel goed kunnen dat er een injector naar de "jeweetwel" is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 25.05.2009 - 08:19
- Locatie: Eindhoven
Bedankt voor je snelle reactie! Aangezien ik maandag op vakantie wil, is er weinig tot geen tijd meer over. Kan ik zelf dat roetfilter schoonmaken of vervangen? Of is dat niet aan te raden?
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Heb je uitgelezen met VIDA? Dan kan je kijken hoeveel % je roetfilter vol zit en ook geforceerd schoon branden, als dit het probleem is natuurlijk.
Maar je roetfilter zelf handmatig schoonmaken kan niet, wel vervangen, maar dan moet je denk ik, met VIDA je roetfilter resetten anders denkt je auto dat het nog steeds de oude is.
SUc6!!
Maar je roetfilter zelf handmatig schoonmaken kan niet, wel vervangen, maar dan moet je denk ik, met VIDA je roetfilter resetten anders denkt je auto dat het nog steeds de oude is.
SUc6!!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 25.05.2009 - 08:19
- Locatie: Eindhoven
Bedankt voor de tips. Ik heb zelf Vida, maar ik kan niet vinden waar ik de waarden van het roetfilter kan uitlezen, kan restten of regenereren. Kan iemand mij toelichten hoe ik dat moet doen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Bij communicatie en dan...... weet ik ff niet
Zoek je uitlaattraject op.
Zo verder weet ik het 123 niet meer
Kijk nu ff op de laptop, hoop dat dit de juiste is:
Diagnostics, vehicle communication, en dan volgens mij advenced en selecteer de ECM en zoek iets van je uitlaatsysteem.
Zoek je uitlaattraject op.
Zo verder weet ik het 123 niet meer
Kijk nu ff op de laptop, hoop dat dit de juiste is:
Diagnostics, vehicle communication, en dan volgens mij advenced en selecteer de ECM en zoek iets van je uitlaatsysteem.
Laatst gewijzigd door Almerev70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 25.05.2009 - 08:19
- Locatie: Eindhoven
Hoi iedereen!
Nog even een update: Inmiddels zijn tuimelaars en kleppenstoters, injectors en wervelklep vervangen in een stevige reparatie. Ik was dolgelukkig, want hij liep weer als een naaimachientje en geen motorstoring meer... Maar die kwam toch weer terug! Nog steeds af en toe prima rijgedrag en af en toe storing, geen pijl op te trekken... Belangrijkste en steeds terugkerende meldingen bij het uitlezen zijn turbo druk te hoog en te laag...
Gisteren nog bij Volvoservice geweest en samen alle usual suspects nagelopen: Turbo regelklep geïnspecteerd, MAP-sensor (was al vervangen) voor de zekerheid nog even vervangen, alle waarden uitgelezen en niks raars kunnen vinden. Het enige dat opviel is dat er bij een aantal sensorconnectoren aan de bovenkant van het blok bloot koper te zien is. Ik kan me voorstellen dat dit onvoorspelbaar en onregelmatig gedrag veroorzaakt. Het advies was dus ook: gehele kabelboom vervangen. Wederom een dure grap.
Daarom nog even een oproepje hier: Heeft iemand nog een suggestie die dit probleem zou kunnen verklaren dat nog onderzocht kan worden voordat weer diep in de buidel ga tasten?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr. Jasper
Nog even een update: Inmiddels zijn tuimelaars en kleppenstoters, injectors en wervelklep vervangen in een stevige reparatie. Ik was dolgelukkig, want hij liep weer als een naaimachientje en geen motorstoring meer... Maar die kwam toch weer terug! Nog steeds af en toe prima rijgedrag en af en toe storing, geen pijl op te trekken... Belangrijkste en steeds terugkerende meldingen bij het uitlezen zijn turbo druk te hoog en te laag...
Gisteren nog bij Volvoservice geweest en samen alle usual suspects nagelopen: Turbo regelklep geïnspecteerd, MAP-sensor (was al vervangen) voor de zekerheid nog even vervangen, alle waarden uitgelezen en niks raars kunnen vinden. Het enige dat opviel is dat er bij een aantal sensorconnectoren aan de bovenkant van het blok bloot koper te zien is. Ik kan me voorstellen dat dit onvoorspelbaar en onregelmatig gedrag veroorzaakt. Het advies was dus ook: gehele kabelboom vervangen. Wederom een dure grap.
Daarom nog even een oproepje hier: Heeft iemand nog een suggestie die dit probleem zou kunnen verklaren dat nog onderzocht kan worden voordat weer diep in de buidel ga tasten?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr. Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Is de electrische aansturing vd turbo goed gecheckt met vida? Die willen nog weleens voor problemen zorgen. Dan krijg je ook rare turbodruk storingen.
Zijn inmiddels goed te reviseren door bedrijven ipv een hele nieuwe turbo. Volvo levert geen losse actuators.
Zijn inmiddels goed te reviseren door bedrijven ipv een hele nieuwe turbo. Volvo levert geen losse actuators.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 25.05.2009 - 08:19
- Locatie: Eindhoven
Goeie vraag. We hebben de regelklep gedemonteerd, opengemaakt en geïnspecteerd. Dat zag er als nieuw uit. Beschadigde tandwielen zijn schijnbaar nog al eens de oorzaak van slecht regelgedrag. In Vida is niet uitgebreid meer gezocht naar storingen op dit gebied.
Kun je de klep ook handmatig vanuit Vida aansturen en kijken of ie netjes z'n standen doorloopt?
Alvast bedankt!
Gr. Jasper
Kun je de klep ook handmatig vanuit Vida aansturen en kijken of ie netjes z'n standen doorloopt?
Alvast bedankt!
Gr. Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2143
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Jasper_Simons schreef: Het enige dat opviel is dat er bij een aantal sensorconnectoren aan de bovenkant van het blok bloot koper te zien is. Ik kan me voorstellen dat dit onvoorspelbaar en onregelmatig gedrag veroorzaakt. Het advies was dus ook: gehele kabelboom vervangen. Wederom een dure grap.
Ik ben vorig jaar met een dergelijk probleem stil komen te staan op de autobahn.
plots de motor die uitviel, niet meer wou starten. afgesleept bla bla, heel het verhaal staat hier op het forum te lezen onder Pech op de autobahn.
uiteindelijk was het slechts 1 koperdraadje die uit de mantel los gekomen was en daardoor geen correcte stroom meer leverde. Dus misschien kijken of je deze sensoren allemaal weer mooi kan bekabelen. kan idd een pak geld schelen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Jazeker.Jasper_Simons schreef: Goeie vraag. We hebben de regelklep gedemonteerd, opengemaakt en geïnspecteerd. Dat zag er als nieuw uit. Beschadigde tandwielen zijn schijnbaar nog al eens de oorzaak van slecht regelgedrag. In Vida is niet uitgebreid meer gezocht naar storingen op dit gebied.
Kun je de klep ook handmatig vanuit Vida aansturen en kijken of ie netjes z'n standen doorloopt?
Alvast bedankt!
Gr. Jasper
Het electromotortje gaat stuk. De tandwielen soms ook inderdaad.
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 25.05.2009 - 08:19
- Locatie: Eindhoven
Hoi Volvo Vrienden,
Na lang zoeken, is het volgens mij nu opgelost! Ik heb een tweedehands regelklep voor de turbo gevonden bij een sloop en deze beweegt in tegenstelling tot mijn oude wèl! Ik vermoed dat de oude het af en toe wel gedaan heeft, maar dan soms wel en soms niet. Als de klep in een 'gemiddelde' stand vast stond, is motor management blijkbaar tevreden met de turbo-druk en geeft ie geen meldingen en rijdt ie fatsoenlijk. Nu ie echter vervangen is, heb ik eindelijk weer vol vermogen en toch merkbaar soepeler rij en schakelgedrag... Fijn!
Nu maar hopen dat er geen addertje onder het gras zit.
Ik ga 'm nu even verwennen met een GROM carkit / audio en een aantal andere kleine reparaties... Heeft ie wel verdiend!
Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!
Gr. Jasper
Na lang zoeken, is het volgens mij nu opgelost! Ik heb een tweedehands regelklep voor de turbo gevonden bij een sloop en deze beweegt in tegenstelling tot mijn oude wèl! Ik vermoed dat de oude het af en toe wel gedaan heeft, maar dan soms wel en soms niet. Als de klep in een 'gemiddelde' stand vast stond, is motor management blijkbaar tevreden met de turbo-druk en geeft ie geen meldingen en rijdt ie fatsoenlijk. Nu ie echter vervangen is, heb ik eindelijk weer vol vermogen en toch merkbaar soepeler rij en schakelgedrag... Fijn!
Nu maar hopen dat er geen addertje onder het gras zit.
Ik ga 'm nu even verwennen met een GROM carkit / audio en een aantal andere kleine reparaties... Heeft ie wel verdiend!
Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!
Gr. Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999