Ik krijg met regelmaat de melding dat het olieniveau te laag is en dat ik 0,5 ltr moet bijvullen.
Soms 2 meldingen per traject (70km), maar soms ook een paar dagen geen melding (op hetzelfde traject).
De eerste medling verschijn vrijwel direct waneer ik van PURE overschakel op SAVE, wanneer ik de snelweg op ga.
Ik druk deze melding dan weg en 5 min later krijg ik de melding nog een keer, daarna voorlopig niet.
Denk dat hij dus net tegen de minimale waarde zit en de sensor dit net oppakt.
Nu wil ik best bijvullen, maar ik heb geen idee of ik er zomaar olie aan toe kan voegen, omdat ik niet weet welke olie er nu in zit en je volgens mij geen twee soorten door elkaar moet gebruiken. Iemand advies?
Olie bijvullen
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Ik zou bij de dealer even navragen welke olie er in zit.
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Ze kunnen toch nakijken wat ze er in gedaan hebben. Dat ligt vast.
Op mijn factuur staat: 61005W30 MOTOROLIE.
Aan het artikelnummer kunnen ze wel zien wat er in gegaan is. Dit is in ieder geval 5W30. (schat ik in)
Op mijn factuur staat: 61005W30 MOTOROLIE.
Aan het artikelnummer kunnen ze wel zien wat er in gegaan is. Dit is in ieder geval 5W30. (schat ik in)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dan ga je er wel van uit dat deze dealer de laatste oliewissel heeft gedaan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6351
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik zou zeggen dat je in de eerste plaats even je oliepeil controleert als je de melding krijgt. Misschien dat het de electronica is. Alternatief is dat je naar de dealer rijdt en het na laat kijken. Welke olie moet je even in het boekje opzoeken. Belangrijkste is dat de ACEA code correct is, ik neem aan dat dat voor de D5 A5/B5 is.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Je hebt alleen de electronische manier om olie te peilen. Bij de recentere D5 motoren is de fysieke peilstok verdwenen. Maar via VolvoSweden (YouTube) zag ik dat je een fysieke peilstok kan retrofitten. Bij politie D5's worden ze namelijk gemonteerd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Er zit aan voorkant blok onderaan een speciaal service peilstokje.
Deze gebruikt de garage, maar je kan die gebruiken om handmatig te peilen.
Deze gebruikt de garage, maar je kan die gebruiken om handmatig te peilen.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Kijk, handige info over dat service peilstokje.
Peilstok in het vulgat is inderdaad niet meer aanwezig, dus ben je afhankelijk van elektronica.
Vanmorgen weer dezelfde rit en helemaal geen melding gehad, dus zal net op het randje zitten.
Volgens de elektronische handleiding moet je het ook kunnen uitlezen door de motor uit te zetten, de startknop lang in te drukken zonder het gaspedaal in te trappen (hij start dan op in stand II) en het duimwiel op oliepeil te zetten, zal dat vanavond eens proberen.
Ik denk dat ik anders de volgende beurt gewoon even afwacht, die komt begin september en dan gaat er toch nieuwe olie in.
Peilstok in het vulgat is inderdaad niet meer aanwezig, dus ben je afhankelijk van elektronica.
Vanmorgen weer dezelfde rit en helemaal geen melding gehad, dus zal net op het randje zitten.
Volgens de elektronische handleiding moet je het ook kunnen uitlezen door de motor uit te zetten, de startknop lang in te drukken zonder het gaspedaal in te trappen (hij start dan op in stand II) en het duimwiel op oliepeil te zetten, zal dat vanavond eens proberen.
Ik denk dat ik anders de volgende beurt gewoon even afwacht, die komt begin september en dan gaat er toch nieuwe olie in.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik heb bij geen enkele van mijn Volvo’s (behalve dan de 240, maar die had een VW 6cyl motor) ooit een drup olie moeten bijvullen.
Op een PIH al olie moeten bijvullen vind ik toch apart.
Op een PIH al olie moeten bijvullen vind ik toch apart.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Waarschijnlijk bij de onderhoudsbeurt te weinig olie bijgevuld. Ik had bij de beurt van vorig jaar ineens een Motor storing (op het dashboard). Het bleek dat er wat te veel was bijgevuld. Door die elektronische peilstok moet de olietemperatuur minimaal 70 graden zijn en kun je in Vida zien hoeveel je moet bijvullen. Dat neemt dus meer tijd dan je zou denken. Dus doe je het te snel zou je denken dat er genoeg in zou zitten... Geef mij maar een normale peilstok.BlackcurrantV70 schreef: Ik heb bij geen enkele van mijn Volvo’s (behalve dan de 240, maar die had een VW 6cyl motor) ooit een drup olie moeten bijvullen.
Op een PIH al olie moeten bijvullen vind ik toch apart.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Ik heb met al mijn vorige Volvo's ook nog nooit bij hoeven te vullen, maar volgens mij hoeft het ook nu niet als ik meting van vanmorgen mag geloven.
Het viel me in Toscane al op dat tijdens het naar boven rijden (heuvel op) de melding regelmatig in beeld kwam. Ook kreeg ik direct de melding wanneer ik, na elektrisch te hebben gereden en bij het oprijden van de invoegstrook overschakelde op diesel. Dat is nu dus sinds ik er hier melding van maakte opeens weg.
Ik laat het dus maar even zo, tot de volgende beurt.
Het viel me in Toscane al op dat tijdens het naar boven rijden (heuvel op) de melding regelmatig in beeld kwam. Ook kreeg ik direct de melding wanneer ik, na elektrisch te hebben gereden en bij het oprijden van de invoegstrook overschakelde op diesel. Dat is nu dus sinds ik er hier melding van maakte opeens weg.
Ik laat het dus maar even zo, tot de volgende beurt.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Toch weer de nodige meldingen de afgelopen dagen, nu zelfs met uitroepteken.
Gisteren na de rit uitgelezen, maar display gaf niets aan, alleen "te laag", maar geen grafische weergave.
Vanmorgen twee keer de melding gehad, op het werk weer uitgelezen en stond toen 1 blokje onder het midden. lijkt dus toch wel wat te weinig te zijn.
Meteen maar even met de dealer gebeld, vanmiddag even langs om er wat bij te knikkeren.
Hij gaf ook aan dat deze 5-cilinder motor niet zo kritisch is op olie soort (de 4 cilinder versie wel).
De voorgeschreven Castrol 0W30 is dus blijkbaar niet perse nodig en verhouding van 1:6 van een andere soort schijnt deze motor ook niet zoveel uit te maken.
Minimaal moet er 4 liter in zitten om zonder problemen te kunnen draaien, dus je hebt blijkbaar nog wel wat marge.
Gisteren na de rit uitgelezen, maar display gaf niets aan, alleen "te laag", maar geen grafische weergave.
Vanmorgen twee keer de melding gehad, op het werk weer uitgelezen en stond toen 1 blokje onder het midden. lijkt dus toch wel wat te weinig te zijn.
Meteen maar even met de dealer gebeld, vanmiddag even langs om er wat bij te knikkeren.
Hij gaf ook aan dat deze 5-cilinder motor niet zo kritisch is op olie soort (de 4 cilinder versie wel).
De voorgeschreven Castrol 0W30 is dus blijkbaar niet perse nodig en verhouding van 1:6 van een andere soort schijnt deze motor ook niet zoveel uit te maken.
Minimaal moet er 4 liter in zitten om zonder problemen te kunnen draaien, dus je hebt blijkbaar nog wel wat marge.