[V50] Zwarte rook en weinig vermogen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Ik heb sinds een tijdje motor problemen met mijn 2.0D uit 2004. Het begon op de snelweg. Als ik bijvoorbeeld al 120 reed en ik het gas intrap om naar 150 te gaan. Ik heb geen trekkracht meer en er komt een dikke zwarte rookwolk uit de uitlaat.
Inmiddels zie ik het vaker en met name als ik vanuit tamelijk laag toerental gas geef. Als ik gewoon gas blij geven komt er naar een paar seconden de melding 'motor storing service vereist' .

Ik heb een bevriende monteur laten kijken en hij heeft het vacuumsysteem onderzocht. Hij haalt niet helemaal de juiste druk volgens hem, maar helemaal lek is het ook niet zei hij. Hij vermoedde de EGR klep en die hebben we vervangen. Het probleem is echter niet verholpen.

Jullie nog andere ideeën misschien?
Laatst gewijzigd door henk99 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gewoon een turboslang gescheurd?
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Lijkt mij ook.
Onlangs dezelfde problemen gehad (V50 1.6D MY 2010) en toen ook de EGR vervangen.
Ook daarmee was het probleem niet opgelost.

Achteraf was het wel duidelijk.
Eerst hoorde ik een gefluit onder de motorkap en later als ik weg reed dacht ik dat de blower op volle toeren draaide.
Wat bleek later, scheur in de slang van de turbo. Klein scheurtje -> fluit geluid, daarna is de scheur groter geworden en het 'blower'geluid.

Eerst de slang ingetaped met pantsertape en daarna gelijk een nieuwe slang besteld en vervangen, probleem over :-)

(Nou ja, eerst de verkeerde slang gekregen en daarna pas de goede, verschil tussen emissiecode-3 en emmisiecode-5)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
V50 1.6D DRIVe MY2010
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Hartelijk bedankt voor jullie input. Ik ga die turboslang eens goed bekijken.

Een beetje een domme vraag misschien, maar is die turbo slang te bereiken zonder de auto op de brug te hebben? Maw, kan ik dit zelf thuis bekijken/demonteren? Vanuit de foto's lijkt het aan de zijkant van de motor te zitten, klopt dat?

En nog een aanvullende vraag.....hoe verklaart een lek in de turboslang de rookwolken? Krijgt de motor dan teveel lucht of iets dergelijks?
Laatst gewijzigd door henk99 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Met een uitgebreide set doppen en ring/ratel-sleutels moet je dit prima van bovenaf kunnen.

De auto geeft zwarte rook omdat er teveel brandstof ingespoten wordt. Vlak na het luchtfilter zit een sensor die meet hoeveel lucht de turbo naar binnen zuigt en afhankelijk daarvan wordt er een bijpassende hoeveelheid brandstof bij bedacht. Als die lucht dan halverwege via een lekke slang weer verdwijnt klopt er niets meer van. Er zijn nog meer sensoren en als die ook dingen meten waar het motormanagement niets mee kan krijg je een melding in display.

Als rustig rijden geen problemen geeft en flink doorrijden wel verwacht ik ook een lekkage in een luchtslang.
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Ben het voor mijn geval niet helemaal eens met Jelmer.
Het ligt er natuurlijk aan welke slang je moet verwisselen maar er komen er zeker 2 uit op de intercooler en om die te kunnen vervangen moet wel eerst de gehele bumper eraf anders kun je gewoon niet bij die aansluitingen komen.

Om daar fatsoenlijk bij te kunnen heb ik de auto op zg. oprij bokken gezet.

Verwijderen van de bumper is eenvoudig als je weet hoe het moet maar daar zijn allerlei handleidingen voor.
In mijn geval eerst de koplampen verwijderen, daarna de onderste beschermplaat verwijderen, een paar schroeven van de binnenspatschermen verwijderen en nog wat schroeven onder de motorkap.
Niet vergeten de stekkers van de mistlampen los te maken.

Bumper verwijderen is daarna met beleid het losmaken van de diverse klik-verbindingen.

Gereedschap dat ik gebruikt heb is inderdaad de uitgebreide doppenset waar dan wel torx in moet zitten (T25 en T30).


AfbeeldingAfbeelding
V50 1.6D DRIVe MY2010
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Wow, dat ziet er heftig uit. Ik ben totaal nieuw met het sleutelen ik ben heel eerlijk...Ik kan die boven getoonde slang niet eens vinden in mijn motor. Heb overal gekeken, maar zie geen slang die er zo uitziet.

Any help appreciated :'(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door henk99 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Vanaf het luchtfilter gaat er een slang naar de tubro, die zie aan de achterkant van het blok. Na de turbo zit een slang #6 naar de intercooler achter de bumper. Daarvandaan een slang #4 naar de gasklep. Het 'makkelijkste' om diagnose te stellen is met een compressor. Iedere slang even loshalen, de ene kant afplakken en op de andere kant druk zetten. Dan heb je zo door waar het lek zit zonder dat je alles hoeft te verwijderen of vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Dank jewel, dat is een mooie tekening! Waar zijn die te vinden? Een soort handboek voor werkplaatsen oid?
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Begin eerst om te bepalen of het wel een lek in het laaddruk gedeelte is. Hoor je een abnormaal blazend geluid wanneer je accelereert?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

henk99 schreef: Dank jewel, dat is een mooie tekening! Waar zijn die te vinden? Een soort handboek voor werkplaatsen oid?
Vida werkplaatssoftware. Dat is ff knutselen want het draait het liefst op WindowsXP met de oudste versie van .Net en IE8.
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

henk99 schreef: Wow, dat ziet er heftig uit. Ik ben totaal nieuw met het sleutelen ik ben heel eerlijk...Ik kan die boven getoonde slang niet eens vinden in mijn motor. Heb overal gekeken, maar zie geen slang die er zo uitziet.

Any help appreciated :'(
Hier zie je een soort how-to. Het is de euro 4 motor en daar lopen de buizen iets anders, maar het idee lijkt me duidelijk. Wat je wel mist in het afperstraject is de slang die direct aan de turbo zit maar daar kom je behoorlijk slecht bij. Puntje van aandacht: reken op wat gepruts. Het neusje zelf gaat betrekkelijk makkelijk uit elkaar maar om de slangen en sommige schroefjes werken soms wat meer tegen. Ik heb aardig wat sleutelervaring maar ik geef toe dat ik het best lastig vond. Zonder ervaring zou je er alleen aan moeten beginnen als je echt gemotiveerd bent, en anders kun je hem beter naar een gespecialiseerde dieselservice wegbrengen. Dat klinkt duur maar dat is het niet. Veel goedkoper en beter dan de dealer, zie het een beetje als een dorpsgarage die zich specifiek op dieseldingen heeft toegelegd.

viewtopic.php?t=77575&page=fst_unread&highlight=

Als een slang kapot is kun je die goedkoop op ebay krijgen. Ik heb er een voor ca 50 euro gevonden van een poolse aanbieder. Die was sneller in huis dan menige nederlandse bestelling.
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Vida werkplaatssoftware. Dat is ff knutselen want het draait het liefst op WindowsXP met de oudste versie van .Net en IE8.
Voor de computer knutselaar:
Ik heb het draaien op VMware Workstation 12 Player (gratis te downloaden).

Met VMware maak je een virtuele computer op je eigen computer, daar installeer je dan een windows versie op en daarna het.
Het maakt dan dus niet uit met welke Windows jouw computer werkt.

Op de VMware heb ik Win7 Professional Service Pack 1 draaien.
Het zelf is her en der te verkrijgen.
Let op! Het heeft een uiterste gebruiksdatum, even zoeken op www hoe je dat verhelpt.
V50 1.6D DRIVe MY2010
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Zonder ervaring zou je er alleen aan moeten beginnen als je echt gemotiveerd bent, en anders kun je hem beter naar een gespecialiseerde dieselservice wegbrengen. Dat klinkt duur maar dat is het niet. Veel goedkoper en beter dan de dealer.
Helemaal mee eens, je moet het wel zelf willen doen, anders niet aan beginnen.
Zoals ik eerder al melde moet je bumper eraf, een werkje van niks maar voor een onervaren sleutelaar misschien wel een hele klus.
Als die eraf is zie je de intercooler zitten en kun je waarschijnlijk ook de slangen volgen.
Als een slang kapot is kun je die goedkoop op ebay krijgen. Ik heb er een voor ca 50 euro gevonden van een poolse aanbieder. Die was sneller in huis dan menige nederlandse bestelling.
Mijn slang gewoon bij de dealer gekocht (€57 incl), voordeel is dat ze in het Vida systeem middels je carroserienummer de juiste slang vinden en dat is op Ebay nog wel eens de vraag.
Vandaag besteld bij de dealer is op z'n laatst morgen in huis :D, ik dacht eerst ook dat de dealer veel duurder zou zijn.
V50 1.6D DRIVe MY2010
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

VolvoV50Ryder schreef:
Zonder ervaring zou je er alleen aan moeten beginnen als je echt gemotiveerd bent, en anders kun je hem beter naar een gespecialiseerde dieselservice wegbrengen. Dat klinkt duur maar dat is het niet. Veel goedkoper en beter dan de dealer.
Helemaal mee eens, je moet het wel zelf willen doen, anders niet aan beginnen.
Zoals ik eerder al melde moet je bumper eraf, een werkje van niks maar voor een onervaren sleutelaar misschien wel een hele klus.
Als die eraf is zie je de intercooler zitten en kun je waarschijnlijk ook de slangen volgen.
Mwoah, het front lukt nog wel. De slangen kunnen behoorlijk vast zitten en dan vraagt het nogal wat handigheid om ze los te krijgen.
Mijn slang gewoon bij de dealer gekocht (€57 incl), voordeel is dat ze in het Vida systeem middels je carroserienummer de juiste slang vinden en dat is op Ebay nog wel eens de vraag.
Vandaag besteld bij de dealer is op z'n laatst morgen in huis :D, ik dacht eerst ook dat de dealer veel duurder zou zijn.
Hij wilde er hier 150 euro voor hebben. Blijkbaar verschilt het nogal per slang.
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Na al jullie antwoorden had ik besloten dat de moeilijkheidsgraad toch wel een beetje te hoog was voor mij. Ik ben met het hele verhaal naar een lokale garage gegaan die ook veel met volvo doet. Gisteren kreeg ik het telefoontje dat een van de turboslangen idd kapot was. Het ging om de slang die vooraan bij de motor uitkomt en daarna in 4 takken verdeeld zeg maar. Hij komt van de intercooler af geloof ik.

De monteur had proef gereden en zei dat er weer volop turbo was en geen zwarte rook meer. Gisterenavond opgehaald en idd onderweg leek alles weer naar behoren te werken. Vanmorgen ging ik er echter voor het eerst weer de snelweg mee op en al bij het oprijden van de snelweg (en dus snelheid maken) voelde ik een paar schokjes/haperingen, maar niet heel erg. Hij hield een beetje in zeg maar. De hele heenweg verder geen last al had ik wel het idee dat ik in de 5e en 6e versnelling wat minder power had dan vroeger.
Terugweg vanavond echter toch meer problemen. Ik voelde weer het inhouden af en toe en opeens toch een lampje en melding: "motorsysteem service vereist'. Vanaf dat moment kon ik niet meer harder dan 120 Km/u. Toen ik wat minder auto's om me heen had besloot ik hem even van het contact te zetten (sleutel er kort uit) en weer te starten. Alles weer in orde gewoon weer (turbo)trekkracht! Maar na een paar kilometer hetzelfde weer toen ik gas gaf en dus vermogen vroeg. Weer de melding en weer kon ik niet harder dan 120. Een uit/aan aktie deed hetzelfde....alles werkte weer. Ik heb trouwens geen enkele keer meer een zwarte rookwolk gezien, dus dat lijkt wel echt opgelost.

Kortom, die slang heeft blijkbaar wel wat opgelost, maar wat is nu nog aan de hand? Waarom eerst een dagje goed? En waarom helpt het opnieuw starten? Gaat de auto in een veilige stand oid en reset ik die als ik opnieuw start?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Ik neem morgen uiteraard weer contact op met de garage die de reparatie heeft uitgevoerd, maar ben benieuwd naar jullie kijk op de zaak.
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Klinkt als een roetfilter wat verstopt is/raakt.
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Even een update...

Kom net bij de garage vandaan. Toen ik belde vroeg hij me of ik die fout nog steeds kon opwekken. Als dat lukte dan kon ik meteen langskomen en dan kon hij de foutcode uitlezen. Ik moest de auto dan niet uitzetten. Ik kon de fout zonder problemen weer opwekken en bij het uitlezen werd een vacuum fout getoond. De monteur vermoede een lekke slang naar een 'vacuum potje' die de turbo aanstuurt. Een oranje/bruin ding aan de rechterkant van de motor. Hij testte alle slangen door er vacuum op te zetten maar ze bleken niet lek te zijn. Hij zei dat dan alleen het potje overbleef, of de electrische verbinding er naartoe. Hij heeft er een nieuwe aangehangen en eigenlijk werkte het toen meteen goed. Ik mag het eerst even uitproberen nog (hij bewaart de oude). Als het toch niet helemaal verholpen is dan gaat hij de aansluitdraden checken, want die kunnen ook slecht zijn volgens hem.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Klinkt als een prima manier van diagnose stellen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”