Goededag allen,
Momenteel zit ik met een groot probleem, welke ondertussen 5weken geleden begon. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, of mijn vermoedens bevestigen.
Ik heb een Volvo S40 T5, uit 2004. Custom gemapped (gechipped).
Wat is er precies gebeurd:
Ik stap in, start de auto en rijd de oprit af. Na 20 meter verschijnen er een paar meldingen in het scherm; "Immobilizer zie handleiding" en "anti-skid service vereist"
Motor afgezet en daarna heeft deze niet meer willen starten. Ik had toen de accu losgekoppeld. En ben 30minuten weggeweest.
Accu aangesloten. Auto starten direct. Terug de oprit opgereden. Motor afgezet en om te testen wilde ik hem weer starten. Auto starten niet meer en met dezelfde 2 meldingen in scherm. Hierna heb ik de auto niet meer aan gekregen.
Wat doet de auto precies:
Na insteken van de sleutel ontgrendeld het stuur slot.
Bij draaien naar stand 1, gaan alle elektrische componenten aan en functioneert alles naar behoren.
Draaien naar stand 2, alle dashboard lampen gaan aan en uit, in juiste mate van tijd en volgorde.
Stand 3, bij starten hoor je een harde klik (elektrische achtig) en gebeurd er niks, komt niet bij de startmotor vandaan. Heel soms na lange tijd (paar dagen, of als de accu los is geweest) wil de auto wel starten. Meteen na de start valt deze dan weer uit. Ook is de auto vlak na het vernieuwen van het contact slot, na vele pogingen, 1x aangeslagen. na 5 minuten afgezet en nog een keer gestart. Bij de derde keer, terug in storing, zelfde 2 meldingen als hierboven.
Wat heb ik tot dus ver gedaan:
Ik heb alles gedaan wat ik kon vinden via forum en internet en tips van auto garages. (5x openen/sluiten, alarm af laten gaan enz. enz.) Tevens:
- nieuwe accu
- nieuw contactslot (hoefde niet te worden ingelezen (info van dealer)
- alle drie de modules losgehaald en gereinigd (ECU, CEM en BCM (zekeringskast))
- bij loshalen ook alle stekkers en contacten gereinigd
- alle aarde op de auto los en gereinigd
Helaas mocht dit niet baten. Meldingen blijven in het scherm staan en de auto start niet.
Auto bij de dealer geweest. Zij hebben gedaan:
- Auto uitgelezen, alles werkt naar behoren (op ECM na) en er zijn geen elektrische gebreken ontdekt/gemeten.
- Alle CEM, ECM enz doorgemeten en uitgelopen.
de volgende storingscodes zijn actief:
BCM-0100
BCM-0115
BCM-E000
CEM-DE11
Dealer zegt nu dat de ECM wel signaal ontvangt, maar dat er niks mee gedaan wordt. Er komt geen output zeg maar. Daarop gebaseerd zegt de volvoman bijna zeker te weten (95%) dat de ECM dus stuk is?? Een nieuwe ECM incl inlezen 1300,- daarna weer opnieuw custom remappen (zucht)
Heeft iemand enige ervaring mbt mijn probleem?? Ik heb ontzettend veel info gelezen op dit forum en op andere fora wereldwijd, maar mijn specifiek probleem kan ik niet ontdekken.
Mijn idee; Een 2de hands ECM kopen (zelfde type en serienummers bj enz) en deze klonen. Iemand hier ervaring mee? Kloon je niet het probleem mee?
Ik weet dat het een heel verhaal is, sorry hiervoor. Ik hoop dat iemand wat kan betekenen.
Mvg, Bas
Immobilizer zie handleiding & anti-skid service vereist
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01
Hallo
Naar mijn weten is de immoblizer de start onderbreking.
En anti-skid is de antislip.
Dat de auto niet start of direct weer afslaat heeft waarschijnlijk met de startonderbreking te maken.
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn Audi.
Dit had te maken met de sleutel die niet meer herkend werd.
De anti-skid melding heb ik ook gehad in mijn huidige auto een volvo c30.
Was na een nachtje vriezen afgelopen winter.
Dit kan te maken hebben met de stuurhoeksensor of de abs.
Heb de foutcode gewist en is niet meer terug gekomen.
Naar mijn weten is de immoblizer de start onderbreking.
En anti-skid is de antislip.
Dat de auto niet start of direct weer afslaat heeft waarschijnlijk met de startonderbreking te maken.
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn Audi.
Dit had te maken met de sleutel die niet meer herkend werd.
De anti-skid melding heb ik ook gehad in mijn huidige auto een volvo c30.
Was na een nachtje vriezen afgelopen winter.
Dit kan te maken hebben met de stuurhoeksensor of de abs.
Heb de foutcode gewist en is niet meer terug gekomen.
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Reserve sleutel al geprobeerd?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
@ Henk,
Auto is uitgelezen door de dealer, die heeft dus geen defecten ontdekt. Alleen dat de ECU geen output meer zou geven.
Maar toch zo heel zelden start de auto, alhoewel de laatste 40 keer is dit ook niet meer het geval.
@Schorpioen,
Jazeker is die geprobeerd. Beide sleutels laten ook alles werken, op het starten na dan.
Auto is uitgelezen door de dealer, die heeft dus geen defecten ontdekt. Alleen dat de ECU geen output meer zou geven.
Maar toch zo heel zelden start de auto, alhoewel de laatste 40 keer is dit ook niet meer het geval.
@Schorpioen,
Jazeker is die geprobeerd. Beide sleutels laten ook alles werken, op het starten na dan.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
ECM naar een specialist brengen. Gezien de plek waar deze gemonteerd is, ben je niet de eerste met een defecte ECM. Via dit forum zijn er volgens mij een paar adressen te vinden die ECM reparaties uitvoeren.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
@WYD
Ik heb reeds contact gehad met drie bedrijven, alle toegespitst op ECU/ECM diagnose, danwel volvo diagnoses. Helaas zeggen allen er niet mee uit de voeten te kunnen. Schijnbaar een lastig probleem. Ondertussen wel in contact met een volgende partij op aanraadde van 1 van de techneuten. Dus dat loopt gelijktijdig met dit draadje.
Ik had de hoop dat op dit forum iemand het probleem zou herkennen. Je weet het immers nooit, niet geschoten is altijd mis.
Mvg Bas
Ik heb reeds contact gehad met drie bedrijven, alle toegespitst op ECU/ECM diagnose, danwel volvo diagnoses. Helaas zeggen allen er niet mee uit de voeten te kunnen. Schijnbaar een lastig probleem. Ondertussen wel in contact met een volgende partij op aanraadde van 1 van de techneuten. Dus dat loopt gelijktijdig met dit draadje.
Ik had de hoop dat op dit forum iemand het probleem zou herkennen. Je weet het immers nooit, niet geschoten is altijd mis.
Mvg Bas
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
Ja, reeds contact mee gehad. Zij doen geen diagnose meer, dus kon hij mij niet verder helpen.
Ik ga nu mijn garage de stuurhoeksensor door laten meten en ik ga zelf een 2dehands ECM aanschaffen om deze te laten klonen.
Mocht dit niet lukken heb ik voor de liefhebben een hoop onderdelen in de verkoop

Ik ga nu mijn garage de stuurhoeksensor door laten meten en ik ga zelf een 2dehands ECM aanschaffen om deze te laten klonen.
Mocht dit niet lukken heb ik voor de liefhebben een hoop onderdelen in de verkoop


-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.08.2018 - 13:20
Hoi Bast4iaan,
Wat is die Immobilizer vreselijk irritant hè...
Hoe was het afgelopen met je stuurhoeksensor en de zoektocht naar een 2e hands ECM? Ik heb bijna hetzelfde probleem, alleen bij mij kon via de CANBUS aansluiting helemaal geen contact worden gemaakt met de systemen, heel raar. Ik had trouwens ergens gelezen dat je heel kort wat contactspray in de contactslot kan sprayen, er schijnen daar ook wat elektronica-zaken in te zitten die daar baat bij kunnen hebben. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, ik weet niet of dit wel of geen kwaad kan trouwens.
De punten die ik trouwens zelf nog niet heb gedaan en even langs zal gaan zijn dit:
- nieuw contactslot (hoe duur was deze en was het moeilijk installeren?)
- Deze twee modules loshalen en reinigen (ECU en BCM (zekeringskast)) (Was de ECU goed te demonteren en schoon te maken?)
- bij loshalen ook alle stekkers en contacten reinigen
- alle aarde op de auto los en reinigen (Zijn dit alle punten die zichtbaar zijn onder de motorkap of zitten hier ook verborgen punten in de auto?)
In ieder geval dank voor het uitgebreid uitleggen welke stappen je had gedaan, heb ik ook zeker wat aan! Ik zal in mijn topic ook de resultaten van de bovenstaande punten posten.
Ik hoop voor je dat het aan die stuurhoeksensor zou liggen of dat je je ECM goed kan laten repareren, succes!
Met vriendelijke groeten,
John
Wat is die Immobilizer vreselijk irritant hè...

De punten die ik trouwens zelf nog niet heb gedaan en even langs zal gaan zijn dit:
- nieuw contactslot (hoe duur was deze en was het moeilijk installeren?)
- Deze twee modules loshalen en reinigen (ECU en BCM (zekeringskast)) (Was de ECU goed te demonteren en schoon te maken?)
- bij loshalen ook alle stekkers en contacten reinigen
- alle aarde op de auto los en reinigen (Zijn dit alle punten die zichtbaar zijn onder de motorkap of zitten hier ook verborgen punten in de auto?)
In ieder geval dank voor het uitgebreid uitleggen welke stappen je had gedaan, heb ik ook zeker wat aan! Ik zal in mijn topic ook de resultaten van de bovenstaande punten posten.
Ik hoop voor je dat het aan die stuurhoeksensor zou liggen of dat je je ECM goed kan laten repareren, succes!
Met vriendelijke groeten,
John
Laatst gewijzigd door JohnDillon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelling
Reden: spelling
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
Hallo John,
In ieder geval bedankt. Jij ook succes met de storing. Ik probeer zo af en toe even te updaten.
Mvg,
Bastiaan
Bedankt John. As maandag heb ik pas weer tijd om bij de garage langs te gaan. Dan ga ik de nummers van de ECM noteren. En zal het verzoek de stuurhoeksensor door te meten worden neergelegd.JohnDillon schreef: Ik had trouwens ergens gelezen dat je heel kort wat contactspray in de contactslot kan sprayen, er schijnen daar ook wat elektronica-zaken in te zitten die daar baat bij kunnen hebben. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, ik weet niet of dit wel of geen kwaad kan trouwens.
Klopt, had ik ook gedaan. Heeft niet geholpen. In je contactslot zitten enkele koperen contactpunten (als ik meer tijd vind kan ik hier foto's van maken). Deze zouden verkleefd kunnen raken. Vandaar dat ze dan zeggen beetje spray erin te spuiten. Bij mij werkte dit niet.
De punten die ik trouwens zelf nog niet heb gedaan en even langs zal gaan zijn dit:
- nieuw contactslot (hoe duur was deze en was het moeilijk installeren?)
Nieuw koste 183,- euro incl btw. Installeren is heel wat werk hele dashboard moet uit elkaar, denk 2 a 3 uur werk thuis. Heb er ook film en foto's van. Zal het proberen te delen als ik tijd vind. Hoeft trouwens niet ingelezen te worden na installatie.
- Deze twee modules loshalen en reinigen (ECU en BCM (zekeringskast)) (Was de ECU goed te demonteren en schoon te maken?
Bij mij was de ECM (ECU) goed los te halen, maar ik heb een K&N kit geinstalleerd, dus is mijn ECU verplaatst en goed bereikbaar. Feitelijk zijn dit maar twee grote stekkers. En vier boutjes dacht ik. De zekeringskast heb ik alleen de kap eraf gehaald en hier de stekkers losgehaald en schoongemaakt en de zekeringen gecontroleerd.
- bij loshalen ook alle stekkers en contacten )reinigen
Yepz, stekkers ook met een klein borteltje en contact spray schoon proberen te maken.
- alle aarde op de auto los en reinigen (Zijn dit alle punten die zichtbaar zijn onder de motorkap of zitten hier ook verborgen punten in de auto?)
Ik had inderdaad alleen de zichtbare contacten losgemaakt en gereinigd. Zowel links als recht boven op de veerpootschotels, onder de motorkap.
Ik hoop voor je dat het aan die stuurhoeksensor zou liggen of dat je je ECM goed kan laten repareren, succes!
In ieder geval bedankt. Jij ook succes met de storing. Ik probeer zo af en toe even te updaten.
Mvg,
Bastiaan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
Nou weer een kleine update.
Stuurhoeksensor nog niet doorgemeten, mijn monteur ziet daar het probleem echt niet in. (geeft ook geen foutcode daarvoor)
Ik had een tweedehands ECM gekocht, deze laten klonen. Na aansluiten starte de auto en liep goed. Na drie keer dacht ik de ecm vast te zetten. Helaas maakte ik sluiting met de accu tegen de ECM, De +pool is een lange metalen aansluiting en ik kwam er he;laas tegenaan met mijn steeksleutel. Paar vonken eraf, (ECM doorgepiept denk ik) maar hierna stond de auto weer in dezelfde storing als ervoor.
Dus ik stoer mijn oude ECM weer installeren.....Auto start perfect, loopt super. Auto verplaatst, dag later laten keuren. Tijdens keuren weer in storing gesprongen, maar geen uitval meer. Dus nu wederom de auto in storing, het is nu alleen Verminderd motorvermogen en Anti-skid service, hij start dus wel.
Wat mij nu opvalt is dat mijn gaspedaal niet meer goed werkt. Kan het gaspedaal intrappen wat ik wil, maar de motor maakt zeeeeer langzaam toeren, tot ongeveer 3000rpm. Dit heeft hij hiervoor ook nooit gedaan. Kan het zijn dat de auto deze zelf uitschakelt als beveiling ofzo? Is er ergens anders iets stuk, wat ervoor zorgt dat de wagen in deze beveiligingen springt?
Auto aan de comp gehangen want de motor draaide tenslotte. Kwam echt een gigantische lijst aan storingen eruit. Nu staat hij nog steeds bij mijn monteur. Hij gaat verder diagnose uitvoeren.
Mvg Bastiaan
Stuurhoeksensor nog niet doorgemeten, mijn monteur ziet daar het probleem echt niet in. (geeft ook geen foutcode daarvoor)
Ik had een tweedehands ECM gekocht, deze laten klonen. Na aansluiten starte de auto en liep goed. Na drie keer dacht ik de ecm vast te zetten. Helaas maakte ik sluiting met de accu tegen de ECM, De +pool is een lange metalen aansluiting en ik kwam er he;laas tegenaan met mijn steeksleutel. Paar vonken eraf, (ECM doorgepiept denk ik) maar hierna stond de auto weer in dezelfde storing als ervoor.
Dus ik stoer mijn oude ECM weer installeren.....Auto start perfect, loopt super. Auto verplaatst, dag later laten keuren. Tijdens keuren weer in storing gesprongen, maar geen uitval meer. Dus nu wederom de auto in storing, het is nu alleen Verminderd motorvermogen en Anti-skid service, hij start dus wel.
Wat mij nu opvalt is dat mijn gaspedaal niet meer goed werkt. Kan het gaspedaal intrappen wat ik wil, maar de motor maakt zeeeeer langzaam toeren, tot ongeveer 3000rpm. Dit heeft hij hiervoor ook nooit gedaan. Kan het zijn dat de auto deze zelf uitschakelt als beveiling ofzo? Is er ergens anders iets stuk, wat ervoor zorgt dat de wagen in deze beveiligingen springt?
Auto aan de comp gehangen want de motor draaide tenslotte. Kwam echt een gigantische lijst aan storingen eruit. Nu staat hij nog steeds bij mijn monteur. Hij gaat verder diagnose uitvoeren.
Mvg Bastiaan
- jopie123
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40
Wat vervelend allemaal zeg, succes!
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.08.2018 - 13:20
Hoi Bast4iaan,
Balen zeg die kortsluiting en dat je Volvo hoogstwaarschijnlijk inderdaad in de nooddoop zit. Is er niet toevallig een storing van de roetfilter naar voor gekomen tijdens het vonken? Zie deze link: https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?t=30496 Misschien handig om even te laten nakijken.
Sterkte!
John
Balen zeg die kortsluiting en dat je Volvo hoogstwaarschijnlijk inderdaad in de nooddoop zit. Is er niet toevallig een storing van de roetfilter naar voor gekomen tijdens het vonken? Zie deze link: https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?t=30496 Misschien handig om even te laten nakijken.
Sterkte!
John
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
Hey John,
Bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik geen diesel. Heb een benzine T5. Dus geen roetfilter.
Wel heb ik aftermarket xenon gehad, totdat ik merkte dat de cv in de deur aan mijn passagier zijde niet meer werkte, waarna ook de elektrisch ramen en de achterdeur niet meer werkte, aan de rechterzijde. Nadat ik het deurmechanisme eruit had zag ik dat er een brug op de printplaat was doorgebrand. Deze weer met een bruggetje gesoldeerd en warempel, het geheel functioneerde weer perfect. Toen direct alle xenon verwijderd. Hierna nog ruim 1,5 a 2 maanden probleemloos rondgereden. En opeens was daar mijn probleem. Tot op heden niet opgelost.
mvg Bas
Bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik geen diesel. Heb een benzine T5. Dus geen roetfilter.
Wel heb ik aftermarket xenon gehad, totdat ik merkte dat de cv in de deur aan mijn passagier zijde niet meer werkte, waarna ook de elektrisch ramen en de achterdeur niet meer werkte, aan de rechterzijde. Nadat ik het deurmechanisme eruit had zag ik dat er een brug op de printplaat was doorgebrand. Deze weer met een bruggetje gesoldeerd en warempel, het geheel functioneerde weer perfect. Toen direct alle xenon verwijderd. Hierna nog ruim 1,5 a 2 maanden probleemloos rondgereden. En opeens was daar mijn probleem. Tot op heden niet opgelost.
mvg Bas
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
- Locatie: Loenen, Overbetuwe
- Contacteer:
Bas, ik heb precies hetzelfde probleem met mijn in juli gekochte V50. Exact dezelfde foutmeldingen die je beschrijft in de starterspost. Soms kan ik er een week mee rijden en gebeurd er niets, dan plotseling verschijnen er weer die foutmeldingen resulterend in een noodloop. Als ik dan een tijdje sta doe hij het weer gewoon.
Ben bij de dealer geweest en zij hebben hem aan de canbus gehangen en zagen een aantal niet ernstige foutcodes staan, reset gegeven en weer gaan rijden. Na een week weer dezelfde situatie.
Ik heb nu weer een afspraak gemaakt a.s. maandag. Ze gaan dan de hele dag zoeken. Ik ben eventueel berijdt om die dure CEM vervanging maar te doen als ik dan van het gelazer af ben. Maar dan moet ik wel de garantie krijgen dat het daadwerkelijk wordt opgelost!
Ik houd je op de hoogte.......
Ben bij de dealer geweest en zij hebben hem aan de canbus gehangen en zagen een aantal niet ernstige foutcodes staan, reset gegeven en weer gaan rijden. Na een week weer dezelfde situatie.
Ik heb nu weer een afspraak gemaakt a.s. maandag. Ze gaan dan de hele dag zoeken. Ik ben eventueel berijdt om die dure CEM vervanging maar te doen als ik dan van het gelazer af ben. Maar dan moet ik wel de garantie krijgen dat het daadwerkelijk wordt opgelost!
Ik houd je op de hoogte.......
Laatst gewijzigd door BarnOwl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2014 - 03:22
Als ik jou zo lees, is het verschil dat jij nog af en toe kan rijden. De mijne startte gewoon helemaal niet. Ik hoor alleen klik en de auto startte niet. Maar wel de meldingen in beeld. Of ik nu de accu loskoppel en een dag wacht, of wat ik ook maar doe. Gewoon niet starten.
Momenteel, waarom weet ik ook niet, start hij dus wel, maar dan springt hij dus direct in noodloop en weigert het gaspedaal dus.
[youtube]1MTXqOPhbhs[/youtube]
Maar als ik jou bericht lees BarnOwl, is het CAN-bus systeem je CEM module? (onder dashboard passagierszijde)??
Ik hoor graag of ze het probleem kunnen vinden en wat de oplossing bij is geworden. Succes!!!
mvg Bas
Momenteel, waarom weet ik ook niet, start hij dus wel, maar dan springt hij dus direct in noodloop en weigert het gaspedaal dus.
[youtube]1MTXqOPhbhs[/youtube]
Maar als ik jou bericht lees BarnOwl, is het CAN-bus systeem je CEM module? (onder dashboard passagierszijde)??
Ik hoor graag of ze het probleem kunnen vinden en wat de oplossing bij is geworden. Succes!!!
mvg Bas
Laatst gewijzigd door Bast4iaan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- DerkVeld
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
- Locatie: Baarn
UPDATE!!!!!!! Volvotje rijd weer!!! Wat bleek nou;
Ik heb een Ex politie auto, na een boel rondvragen bij de KLPD, en via een bedrijf cornellissen erachter gekomen dat deze volvo’s back in the days, werden getuned dmv een nieuwe Chip op het ECU moederboard te solderen.
Na ruim 15 jaar dienst van 2 particulieren en de eerste eigenaar meneer de agent, heeft deze de geest gegeven bij hoge temperaturen. Dus afterall, heb ik een tweedehands ECU geregeld en laten Klonen bij Obbe! Inmiddels ruim 2000 kilometer verder, rijd mijn trouwe volvotje weer als een tierelier. Dank allen voor de hulp!!!
Huidig: Volvo XC60, T5
Ex: Audi S5, V6
Ex: S40 T5 350hp
Ex: Audi S5, V6
Ex: S40 T5 350hp