Laadspanning accu / dynamo V50??

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Balboa
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22.01.2015 - 21:19

Onlangs een V50 2.0 diesel gekocht. Al snel kreeg ik de melding laadspanning en accuspanning laag. De garage heeft er (onder garantie) een nieuwe accu 74 ampere in gedaan. Nu vindt ik het op zich laag voor een diesel, maar het werkt. Wel krijg ik na de motor uit te hebben gezet en een minuut of 10 radio aan, de melding accuspanning laag. Klopt dit? De dynamo laadt de accu met 13,15 a 13,20. Moet dit niet hoger zijn? En is de dynamo dan niet aan het einde van z'n latijn? Voor mij wel belangrijk om te weten omdat er nog bovaggarantie op zit.

De garage zegt overigens dat 13,2 volstrekt normaal en goed genoeg is.

Hoor het graag!
Laatst gewijzigd door Balboa op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Moet toch wel boven de 14 Volt zijn om de accu goed te kunnen bijladen. Ideaal is 14,4 Volt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vind 13,2V ook aan de lage kant. Maar op zo'n kleine accu is ook vreselijk beknibbeld zeg. Mag kennelijk niet te veel kosten.....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

Wordt er gemeten op de uitgang van de dynamo, of over de accupolen ? De laadspanning op de accupolen is vaak lager en ook het eventuele spanningsverlies in aansluitingen en bekabeling worden mee gemeten, even als het gebruik door actieve stroomverbruikers.

En dan hebben we het nog niet gehad over de laadstroom....

ik wil niet heel wijs over komen, maar 13,2 V op de accupolen gemeten hoeft niet altijd fout te zijn.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

De 13,2 Volt is dit gemeten op de accu pool of de accu klem ?, bij overgangs weerstand tussen pool en klem zul je ook verschil meten in laad spanning.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Balboa
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22.01.2015 - 21:19

snorremans schreef: De 13,2 Volt is dit gemeten op de accu pool of de accu klem ?, bij overgangs weerstand tussen pool en klem zul je ook verschil meten in laad spanning.
Er werd gemeten op de accupolen. Als ik het dus goed begrijp is er sprake van "verlies" en zou 13.2 op polen niet verkeerd zijn.
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Tussen uitgang dynamo en +accu hoort geen verlies te zitten. Max afgeregelde laadspanning is idd 14,4V. Daarboven gaat je accu koken. Is die 13,3V gemeten met verbruikers (lichten, achteruitverwarming) aan of uit. Is je accu 74A of 74Ah.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

13,3 volt op de accu is gewoon te laag. Of er is een overgangsweerstand in de kabels of aansluitingen, of de dynamo loopt op zijn einde. Even direct op de dynamo meten en je weet waar de oorzak ligt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Balboa
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22.01.2015 - 21:19

Even een kleine terugkoppeling. Na twee jaar toch een nieuwe dynamo en accu moeten kopen. Vanochtend niet starten, ANWB gekomen en gevraagd even naar de laadspanning te kijken. Ja hoor, tussen de 12.8 en 13.2. Diegene die destijds zeiden dat het te laag is, worden bevestigd in hun gelijk. Vanochtend de auto naar de garage gebracht, net weer opgehaald en helaas moest ook de accu vervangen worden. Deze zou door het niet goed opladen en nu een paar keer helemaal leeg getrokken te zijn beschadigd zijn. Iets met cellen..... Gelijk maar een wat zwaardere er in laten doen.

Achteraf wel spijt dat ik bij de aanschaf niet wat meer volhardend ben geweest. Weet wel zeker dat waar ik de auto gekocht heb ze mij nooit meer terug zien. Erg slechte aftersales.
p911
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.02.2018 - 12:19

Ik heb gisteren mijn 2009 Volvo V50 1.6 d een nieuwe dynamo door de ANWB in moeten laten plaatsen 'stroom uitgevallen, dynamo stuk, auto weg gesleept naar Ypenburg station '!
Maar na het plaatsen van de nieuwe dynamo geeft het bij het uitlezen toch nog fout melding van te lage laadstroom op de boord computer van de auto?
Accu was goed zeiden ze bij de ANWB ?
Misschien verkeerde dynamo ?
Accu is van 2016 .
Ik vroeg om een nieuwe accu te plaatsen, maar was niet nodig volgens de monteur ondanks een constante wisseling van laadspanning?
Aangegeven laadspanning tussen de 13.2 v en 14.2 v ?
Wat zal de oorzaak zijn?
Ik hoop dat ik niet weer zonder stroom spanning kom te staan!
Laatst gewijzigd door p911 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Originele Volvo dynamo geplaatst? Hoeveel ampère?
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Accu zal getest zijn en hoeft dan inderdaad niet vervangen te worden. Eerst inderdaad maar controleren of de juiste dynamo geplaatst is. Verder kun je de kabels controleren en eventueel opnieuw op de accupolen bevestigen met pasta of contactspray.
Wellicht ook dat de computer de foutmelding herinnert en deze eerst gereset moet worden.
Volvoless, nu Golf VII
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Toevallig niet de melding externe accu lage spanning ? Dat zou duiden op het batterijtje in de sleutel...
p911
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.02.2018 - 12:19

Ik heb geen problemen met de dynamo meer gehad dus ik denk dat het wel goed is gedaan door de ANWB!

Ik heb nu weer een trilling in de auto de garage ze! me dat het van het vliegwiel komt? Ik heb gen last van de koppeling of druklager alles werkt goed?
Ik zelf heb het idee dat het van de motor komt? Misschien een verstuiver?

Er zijn zoveel oorzaken te noemen die een trilling kunnen veroorzaken dat ik er geen wijs meer uit kan!
Ik vind wel dat het een probleem auto aan het worden is, ik hoor iedere dag wel wat anders aan de motor ..loopt slecht, slaat af, teller staat op 800 rpm maar het lijkt wel of die motor 1800 toeren maakt?
Het is auto die aandacht vraagt,dat wel :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”