oplopen temperatuur motor??
- ibo
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 28.07.2015 - 08:00
- Locatie: Limburg
Bij de aankoop van mijn S60 maakte ik na de proefrit ook als opmerking dat het ontbreken van de koelwatertemperatuuraanduiding met was opgevallen. Volgens de dealer was dat een bewuste keuze van Volvo omdat onder normale omstandigheden dat wijzertje toch contant op 90 graden staat (vanwege de huidige goede temperatuurregeling in moderne motorblokken) en het wijzertje zijn functie verloren heeft. In geval van nood wordt je gewaarschuwd door een lampje, aldus de dealer.
Volvo S60 2.0T
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS
Peugeot 204
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS
Peugeot 204
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Maar vanaf MY14 is de temperatuurmeter toch terug...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Voor Volvo modellen tot 2012, laat de mijne nu net van 2012 zijn....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Zo, net terug van vakantie. Wat kan die V70 toch sleuren, we hebben met een 1600 kg zware caravan gereden (voor de eerste keer
) maar wat trekt 'ie 'm makkelijk
Jammer genoeg kwam de OBD interface pas na de vakantie binnen dus ik heb onderweg niet kunnen monitoren. Maar geen enkel probleem ondervonden, wel de toeren goed in de gaten houden. Ibo, ik zie dat ik exact dezelfde heb als jij, probleem wat ik heb is dat de CD die erbij zit is beschadigd, die kan ik dus niet lezen. Staat er een handleiding op?
Net nog even wat zitten stoeien met Torque maar nu krijg ik ineens allerlei wilde meldingen (DTSC, parkeerrem e.d.) terwijl ik na thuiskomst niet meer heb gereden. Kan het zijn dat die OBD interface storingen oplevert? Wat nu wel blijft branden is het lampje van het uitlaatreinigingssysteem. Morgen maar eens verder kijken, ik kan me niet voorstellen dat er echt iets aan de hand is.
*edit* vandaag gelukkig geen foutmeldingen meer, ik verdenk toch de OBD interface ervan die meldingen te hebben veroorzaakt...


Jammer genoeg kwam de OBD interface pas na de vakantie binnen dus ik heb onderweg niet kunnen monitoren. Maar geen enkel probleem ondervonden, wel de toeren goed in de gaten houden. Ibo, ik zie dat ik exact dezelfde heb als jij, probleem wat ik heb is dat de CD die erbij zit is beschadigd, die kan ik dus niet lezen. Staat er een handleiding op?
Net nog even wat zitten stoeien met Torque maar nu krijg ik ineens allerlei wilde meldingen (DTSC, parkeerrem e.d.) terwijl ik na thuiskomst niet meer heb gereden. Kan het zijn dat die OBD interface storingen oplevert? Wat nu wel blijft branden is het lampje van het uitlaatreinigingssysteem. Morgen maar eens verder kijken, ik kan me niet voorstellen dat er echt iets aan de hand is.
*edit* vandaag gelukkig geen foutmeldingen meer, ik verdenk toch de OBD interface ervan die meldingen te hebben veroorzaakt...

Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Voor dat geld koop je ook een Dice, daar kun je namelijk veel meer mee ..Erik V70 schreef: Ik maak gebruik van een icarsoft uitleesapparaatje specifiek voor volvo. Ik vind het waardeloos dat een simpele temperatuurmeter voor koelvloeistof ontbreekt en daarom heb ik, rekening houdend met caravan en slechte ervaringen met een odb reader icm een app, 130,- uitgegeven voor een wat beter uitleesapparaat.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08.03.2014 - 09:27
Ik heb de radiateur en de thermostaat(huis) laten vervangen. Resultaat stelt mij nog niet gerust. Solo gereden. De "normale" temperatuur is nu ongeveer 94 gr. Voor vervanging was dat 88/89 gr! Vind ik al bijzonder? (hoe kan dat?) Daarnaast stijgt de temperatuur nu nog sneller naar de 100 gr! Versnellen richting de 200km/u betekent dat de watertemperatuur met dezelfde snelheid richting (en erover heen)de 100 gr gaat. (200km/u zijn geen snelheden die ik normaal rij, maar om de last met caravan na te bootsen probeer de last voor de motor solo op te voeren). Constant 200 km/u rijden zakt de temp wel terug naar 98 gr. Normaal? (besef weer wel hoe verschrikkelijk krachtig die D5 is!)
Zou het kunnen zijn dat een normale temp meter met alleen een vlakverdeling met metertje niet precies weergeeft wat de werkelijke motortemp. is maar in het midden blijft staan om de bestuurder niet te verontrusten? (lees ik ook wel berichten over). De OBDII geeft natuurlijk precies de situatie weer en stijgt en daalt direct met de daadwerkelijke situatie mee.
Volgende week haal ik de caravan op. Ik ben benieuwd!
Zou het kunnen zijn dat een normale temp meter met alleen een vlakverdeling met metertje niet precies weergeeft wat de werkelijke motortemp. is maar in het midden blijft staan om de bestuurder niet te verontrusten? (lees ik ook wel berichten over). De OBDII geeft natuurlijk precies de situatie weer en stijgt en daalt direct met de daadwerkelijke situatie mee.
Volgende week haal ik de caravan op. Ik ben benieuwd!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26931
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Na het wisselen van mijn koelvloeistoftemperatuursensor is bij mij de temperatuur naar 93 graden gestegen.
Blijft aardig constant op deze temperatuur staan, ondertussen een rit met trailer achter de auto gedaan met alleen stadsverkeer (dus weinig rijping koeling) en ook dan blijft de temperatuur flink constant.
Is even kort naar 95 graden opgelopen met stil staan, maar vervolgens zakt het weer netjes af.
Rijd nu een 5000+ km met de nieuwe sensor en de hogere temperatuur geeft geen probleem.
De naald blijft tot over de 100 graden in het midden staan voor zover mij bekend, om onder andere onrust te voorkomen.
Blijft aardig constant op deze temperatuur staan, ondertussen een rit met trailer achter de auto gedaan met alleen stadsverkeer (dus weinig rijping koeling) en ook dan blijft de temperatuur flink constant.
Is even kort naar 95 graden opgelopen met stil staan, maar vervolgens zakt het weer netjes af.
Rijd nu een 5000+ km met de nieuwe sensor en de hogere temperatuur geeft geen probleem.
De naald blijft tot over de 100 graden in het midden staan voor zover mij bekend, om onder andere onrust te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bjorn67
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 06.01.2018 - 19:24
- Locatie: Hengelo
Momenteel zitten we nu in Oostenrijk, op de terugweg vanuit Italië. Mijn 2.5T heeft ook erg veel moeite om niet te heet te worden. Richting de Brenner heel vaak melding dat tempo aangepast moet worden en twee keer kort dat temperatuur te hoog is.
Komende vanuit een Seat Alhambra 2.0 liter en met ruim voldoende ervaring wat betreft rijden met caravan was dit echt wel een tegenvaller. De Seat was erg vast qua temperatuur en nooit geen problemen mee gehad. Draaide dan tussen de 3000-3500 tpm en kwam overal tegenop.
De Volvo heeft meer dan voldoende trekkracht voel ik maar wat op de een of andere manier loopt de temperatuur enorm op
Daarop maar de airco uitgedaan, verwarming vol aan en tempo erg aangepast. Draaien met 3000 toeren leverde weer de melding op maar doorschakelen en draaien met 2000-2500 toeren ging goed. Alleen voelde Ik dat de auto eigenlijk meer dan voldoende over had.
Viel mij dus eigenlijk wel tegen en wil dit na laten kijken als we weer thuis zijn.
Komende vanuit een Seat Alhambra 2.0 liter en met ruim voldoende ervaring wat betreft rijden met caravan was dit echt wel een tegenvaller. De Seat was erg vast qua temperatuur en nooit geen problemen mee gehad. Draaide dan tussen de 3000-3500 tpm en kwam overal tegenop.
De Volvo heeft meer dan voldoende trekkracht voel ik maar wat op de een of andere manier loopt de temperatuur enorm op
Daarop maar de airco uitgedaan, verwarming vol aan en tempo erg aangepast. Draaien met 3000 toeren leverde weer de melding op maar doorschakelen en draaien met 2000-2500 toeren ging goed. Alleen voelde Ik dat de auto eigenlijk meer dan voldoende over had.
Viel mij dus eigenlijk wel tegen en wil dit na laten kijken als we weer thuis zijn.
Volvo V70 2.5T R-Design
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20934
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Bjorn, je bent niet de enige met een warme motor. Er zijn hier V70's waar achter de koelwaterradiator 2 propellers zijn gemonteerd in plaats van 1. Daarnaast zou je eens kunnen kijken naar vliegjes in de lamellen (dus schoonmaken) en thuis zou je eens de radiator kunnen spoelen. Het is niet voor het eerst dat een radiator begint dicht te slippen en dus koelproblemen veroorzaakt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20541
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zolang de koelvloeistof temperatuur niet heel lang boven de 115 °C blijft is er geen reden tot paniek. Dit is heel gewoon met deze buitentemperaturen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bjorn67
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 06.01.2018 - 19:24
- Locatie: Hengelo
Het was gisteren wel echt warm tijdens het rijden.Temperatuur rondom de 36 graden. De temperatuur van koelvloeistof heeft zeker meermaals de 115 graden gehaald en twee dusdanig hoog dat ik de rode waarschuwing kreeg op bordcomputer.
De radiator laat Ik zeker nakijken als ik terug ben van de vakantie. Dit was eigenlijk veel te snel hoe de temperatuur opliep. Qua trekkracht had de auto nog meer dan voldoende over.
Speelt de temperatuur van de turbo hierin ook geen extra rol?
De radiator laat Ik zeker nakijken als ik terug ben van de vakantie. Dit was eigenlijk veel te snel hoe de temperatuur opliep. Qua trekkracht had de auto nog meer dan voldoende over.
Speelt de temperatuur van de turbo hierin ook geen extra rol?
Volvo V70 2.5T R-Design
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26931
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik vermoed dat de koeling ergens niet helemaal lekker is.
Ook zoals eerder aangehaald door Mark een idee om te kijken of je auto uit is gerust met 1 of 2 koelventilatoren aangezien dat ook nog het nodige scheelt.
De temperatuur van de turbo speelt in dit verhaal geen rol.
De afvoer van de temperatuur mogelijk wel. Ik weet niet of een 2.5T een oliekoeler of warmtewisselaar heeft, in het geval van die laatste wordt de olie van de turbo gekoeld door het koelwater van de auto.
Maar dit zou met een goed functionerende koeling nooit problemen mogen geven.
Ook zoals eerder aangehaald door Mark een idee om te kijken of je auto uit is gerust met 1 of 2 koelventilatoren aangezien dat ook nog het nodige scheelt.
De temperatuur van de turbo speelt in dit verhaal geen rol.
De afvoer van de temperatuur mogelijk wel. Ik weet niet of een 2.5T een oliekoeler of warmtewisselaar heeft, in het geval van die laatste wordt de olie van de turbo gekoeld door het koelwater van de auto.
Maar dit zou met een goed functionerende koeling nooit problemen mogen geven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De olie van de automaat schijnt ook gekoeld te worden door het koelwater. Als je vaak caravans of aanhangers moet trekken, zou ik een losse olie koeler aanbevelen die door de rijwind wordt gekoeld.fredhead schreef: Ik vermoed dat de koeling ergens niet helemaal lekker is.
Ook zoals eerder aangehaald door Mark een idee om te kijken of je auto uit is gerust met 1 of 2 koelventilatoren aangezien dat ook nog het nodige scheelt.
De temperatuur van de turbo speelt in dit verhaal geen rol.
De afvoer van de temperatuur mogelijk wel. Ik weet niet of een 2.5T een oliekoeler of warmtewisselaar heeft, in het geval van die laatste wordt de olie van de turbo gekoeld door het koelwater van de auto.
Maar dit zou met een goed functionerende koeling nooit problemen mogen geven.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13.08.2019 - 13:24
Goedemiddag, jeb het hele verhaal over oplopende temperaturen gelezen en zit zelf met hetzelfde probleem. Met oververhitte motor stil komen te staan met volvo T6 terwijl we meer dan genoeg power over hadden. Wel caravan mee. Heb ook een obd2 module aangeschaft en tijdens normaal gebruik zonder caravan blijft de temp ronde de 65 - 70 graden. lijkt mij te laag. Bij stilstaan loopt de temp wel op.
Weet nu eigenlijk niet wat de boosdoener kan zijn. Koelvloeistof gespoeld en kwam schoon water uit. Misschien de thermostaat of de temperatuur sensor of de ventilator?
Kan iemand vertellen waar de temperatuur sensor zit als je die wilt vervangen?
Bj voorbaat dank, groet Jacob
Weet nu eigenlijk niet wat de boosdoener kan zijn. Koelvloeistof gespoeld en kwam schoon water uit. Misschien de thermostaat of de temperatuur sensor of de ventilator?
Kan iemand vertellen waar de temperatuur sensor zit als je die wilt vervangen?
Bj voorbaat dank, groet Jacob
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Serieus?henk_bouwman schreef: Is dit dan toch het model waar Ford te veel invloed op de kwaliteit heeft gehad?????
Hoe ik het zie; voor een auto van 11 jaar oud en 280.000 km ervaring is een wiellager reguliere slijtage, zeker als je vaak met een caravan oid aan de haak op pad bent. Ook een vervuilde radiator met verminderd koelvermogen verbaast me dan niets...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
In de zomer ook meer water in je koelsysteem dan KVS(concentraat) stoppen is het advies, spoel je systeem eens een keer door met een flush middel. Kan zomaar 10 graden schelen als het systeem verder gewoon goed functioneert (pomp/thermostaat/ fan en sensoren)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 22.05.2007 - 22:52
- Locatie: hoevelaken
oostenrijk 30+ gr . caravan 1800 kg .
ook gewoon bergje op met 35+ gr melding

er komt erg veel vuil tussen de condensor en radiator, terwijl het redelijk afgesloten is.
het vuil wat te zien is .was aangekoekt klei geworden .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
opel kadett 1970
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017