Oliedruklampje aan, maar alleen bij hoge snelheid?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MathieuMiep
1st Gear member

Hoi allemaal, Paar maanden geleden wat problemen gehad met de oliedruk (sensor?) in de V40 van mijn vader. Destijds naar garage gegaan, die hebben olie verwisseld en sensor gecontroleerd. Diagnose was dat de motor inwendig nogal vuil was en ronddrijvende stukjes viezigheid de sensor zouden kunnen verwarren. Met de schone olie doorrijden dus en dat hebben we gedaan. Lampje ging na 3 dagen uit en probleem leek opgelost. Maar nu is de auto recentelijk gebruikt om mee naar zeeland te reizen, vanuit den haag. Ging helemaal prima, totdat we bij de laatste 20 minuten van de reis waren. We reden rond de 120-130, en het lampje ging weer aan, voor de eerste keer in maanden. Gestopt en olie gecheckt, zit gewoon goed vol. De motor leek geen enkel probleem te hebben en klonk ook zijdezacht, dus we zijn rustig doorgereden naar onze bestemming. (vond het wel vreemd dat het opnieuw starten van de auto er voor zorgde dat het olielampje gewoon wegging en niet terugkwam) Ook de auto gewoon gebruikt sinds we zijn aangekomen, en het lampje is niet meer aangekomen. Nu moet ik wel zeggen dat er in de laatste maanden nooit langdurig op de snelweg is gereden, misschien 10 minuten per keer. Mijn vader rijdt 90% rond in Den Haag. Eerste keer dat dit weer gebeurt is dus ook de eerste keer dat we in maanden een goede poos op de snelweg zitten. Ik zat zelf te denken dat de olie misschien vloeibaarder wordt bij hoge snelheden en dat de druk dus zakt? Of zou het zijn dat we vuil hebben losgemaakt tijdens het snel rijden? Er is een paar keer goed geaccelereerd. Mijn onderzoek duidt op een probleem met de O ring bij de carterpan, of de feed tube die de olie vanuit de pan opzuigt (zou die verstopt kunnen zijn?)

De motor vertoont geen problemen verder. loopt zijdezacht, geen getik oid.

Ben dus een beetje ten einde raad. Hebben jullie enige ideeën?

—M
zwollywood538
2nd Gear member

Denk ook aan eventueel de feed tube die de olie vanuit de pan opzuigt, zou kunnen dat de boel zó vervuild is.

Zou dan eens de motor goed reinigen, soms kan een motor zo vervuild zijn dat reinigen het probleem alleen maar erger zou kunnen maken.

Je zou het carter eens kunnen lossen om ea na te kijken.
Laatst gewijzigd door zwollywood538 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieterxc90
2nd Gear member

Gokje. Slecht contact in de bedrading? Draadbreukje?
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Eland Musk
2nd Gear member

Het zou ook een verstopt oliefilter kunnen zijn, dan gaat bij een grote doorstroming de bypass open om de oliefilter niet te laten klappen
Laatst gewijzigd door Eland Musk op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo history : V60 D6 PIH 2013-2018, XC40 D4 R design 2018-2023.
BMW i4 eDrive 40 M
loely
2nd Gear member

De klep in de filter zorgt dat bij verstopte filter toch olie in de motor rond te gaat zodat deze niet vast loopt.
Als er veel vuil in de carter zit zou de aanzuigpijp bij langere rit kunnen langzaam verstoppen omdat er dan langer (vervuilde) olie moet opzuigen.
Zelf geloof ik niet in deze mogelijkheid,zo erg vervuilde olie ben ik nog niet tegengekomen,er zou bijna koffiedik in moeten zitten,maar zeg nooit nooit.
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Er is maar één remedie. Uit elkaar halen en checken waar de oliedruk blijft. Ik vermoed, samen met Zwollywood dat de zaak ernstig vervuild is, ook het zeefje onderaan de aanzuigbuis. Ik heb dit al vaker gezien. Er zitten dopes in de brandstof die aan de binnenzijde een geelbruine coating achterlaten. Als deze coating dikker wordt, breken er stukjes af die gaan zweven. Dit kan verstoppingen veroorzaken.
Pan eronder uit, alles goed schoonmaken, vers oliefilter en olie erin. En dan maar duimen! O ja, als je hem toch open hebt, vervang dan meteen de O-ring tussen aanzuigbuis en oliepomp. Als deze lekt wordt er valse lucht aangezogen.
Laatst gewijzigd door Maurits@Parts4Swedes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”