Voorstellen eerste posting / gemis aan vermogen door turboregelventiel

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
ElectriCo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.11.2016 - 14:19

Allen, mijn eerste posting hier dus even een korte introductie.
Ik bezit sinds november 2016 een V60 PIH uit september 2013 (model jaar 2014) met Polestar.

Om fiscale redenen en uit interesse ben ik een hybrid gaan rijden.
Hiervoor heb ik 3 maal een Peugeot 607 gereden (2 x 3.0 V6 en 1 x 2.7 Hdif V6), daarvoor een Saab 93 cabrio en daarvoor vele andere auto's. Met de 607's ben ik gestopt omdat Peugeot al jaren geen nieuwe modellen van de 607 meer uitbrengt (hierdoor gemis aan adaptive cruise en andere features).
Wat mij direct opviel aan de V60 is dat deze erg lawaaiig is voor een auto van nieuw E 73k. (motor en windgeruis terwijl dubbel glas)
Ook de betrouwbaarheid van de Volvo valt mij persoonlijk erg tegen.
Ohja, en volgens mijn drie dochters is de achterbank + beenruimte krap en stelt de kofferbak weinig voor....

Wel ben ik enthousiast over de diesel in combinatie met de elektromotor. In de stad rij ik nu nooit met diesel, dus geen lokale bijdrage aan fijnstof door een koude dieselmotor. Prettig idee wanneer ik de jongste naar school breng!

Stukje history:
Juli 2017 is de starter / dynamo + de airco pomp (was net een nieuw type) onder garantie vervangen. Keyless entry gaf toen al problemen maar durfde ik niet ook nog op te voeren gezien alle andere issues zo vlak voor de vakantie.
September 2017 distributieriem vervangen en storingscodes keyless entry uitgelezen. Keyless handgrepen links voor en achter beiden defect, zoals bijna bij iedereen met deze optie hier op het forum. Bij aanmelden voor een beurt had ik dit gemeld, de beurt en uitlezen was 1 week nadat de auto 4 jaar was geworden dus geen vervanging handgrepen onder garantie. (Ik vraag me nu af of de beurt daarom pas vele weken later kon plaatsvinden).
Laatst (maart 2018) kreeg ik een motorstoring, dus even naar de garage. Uitgelezen maar geen blijvende storing, wel bleek de airco pomp weer stuk. Dus afspraak om te laten repareren onder garantie, gelukkig weer een nieuw type pomp.... Net voor de reparatie weer een motorstoring. Dit keer bleek een turboregelventiel defect. Deze was niet op voorraad dus ander moment weer terug.
Ik had al enige tijd het idee dat ik flink vermogen miste, vooral boven de 150 km/h. Na reparatie is 200+ km/h weer gemakkelijker te bereiken.
Gemene van dit ventiel is dat er geen storing gemeld wordt, ik heb denk ik wel een half jaar met defect turboregelventiel gereden. Al tijden vroeg ik me af of de Polestar was verdwenen.
Met een obd reader in combinatie met de Torque app heb ik gezien dat na reparatie de turbodruk tot in de hoge toerentallen op constante druk blijft (tijdens gas geven). Met het defecte regelventiel verloor ik direct 50% van de turbodruk boven de 2.500 a 2.600 toeren, alsof er een schakelaar omging. (enorm verschil in gedrag van de motor!).

Bovenstaande opsomming is wat me nu zo te binnen schiet, ik ben tussendoor vaker bij de garage geweest met vreemde meldingen en tussentijds een keer olie bijvullen. (en afgelopen maadag de wegenwacht omdat de 12V accu leeg was..)

Bottom line, this car loves the garage.... ze zijn daar overigens ook altijd heel vriendelijk maar de momenten zijn niet vrijwillig en forceren zich altijd in mijn agenda terwijl ik voor mijn werk 100km verderop moet zijn.

Bedankt voor al jullie postings en interessante input! (bijvoorbeeld om dat irritante piepje van de gordel weg te krijgen)

PS
Mijn bijdrage aan de milieu discussie. Velen geven aan dat ze dit type auto niet/minder millieu vriendelijk vinden, echter in het juiste perspectief en vergelijk wellicht wel. Een goed alternatief voor mij zou zijn een 15 jaar oude auto met 300 pk of meer zoals bijvoorbeeld een Audi A8. Deze optie is als ondernemer fiscaal ook erg interessant en kwa afschrijving lager.
Gezien het aantal bezoeken aan de garage het afgelopen jaar en de impact op mijn agenda overweeg ik toch sterk om alsnog voor een oude Audi A8, Volkswagen Pheaton of een leuke Jaguar te gaan... voordat ik ooit naar 100% elektrisch overstap ;-)

PS PS
Als Volvorijder moet je kennelijk meer geduld en flexibiliteit in je agenda hebben als ik kan opbrengen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13551
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het milieu is dus niet echt n item?
Gebruikersavatar
sergestoord
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 20.07.2013 - 14:14
Locatie: Amsterdam

Haha het lijkt we dezelfde auto hebben :-)
In willekeurige volgorde heb ik na twee jaar probleemloos rijden ook 2 x aircopomp, wegvallend vermogen (ze doen alsof je gek bent), kapotte deurgrepen, teveel olie storingen, 12V accu al drie keer mee stil gestaan. De auto is nu drie weken terug sinds de laatste storing, en sinds het weekend doet mijn passagiersgreep weer niet...

Normaals gesproken vind ik het allemaal niet zo erg zo lang hij nog rijdt en ik ben er blij mee als alles goed werkt maar in november zit ik op 5 jaar en overweeg misschien ook een youngtimer totdat de Model 3 goed voorradig is.
Laatst gewijzigd door sergestoord op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 PIH MY2014
ElectriCo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.11.2016 - 14:19

Hi OGA244,
voor mij is milieu zeker een dingetje. Liefst rij ik in een benzine, beter voor het milieu.
Ik ben niet echt een fan van diesel maar door de fiscus toch maar gaan rijden.
Diesel is leuk voor het koppel, maar het geluid is toch altijd (te) veel aanwezig (zeker bij stationair).
Liefst hoor ik een motor geheel niet (wel bij een sportwagen), dus elektrisch is interessant tzt.
ElectriCo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.11.2016 - 14:19

sergestoord schreef: Haha het lijkt we dezelfde auto hebben :-)
In willekeurige volgorde heb ik na twee jaar probleemloos rijden ook 2 x aircopomp, wegvallend vermogen (ze doen alsof je gek bent), kapotte deurgrepen, teveel olie storingen, 12V accu al drie keer mee stil gestaan. De auto is nu drie weken terug sinds de laatste storing, en sinds het weekend doet mijn passagiersgreep weer niet...

Normaals gesproken vind ik het allemaal niet zo erg zo lang hij nog rijdt en ik ben er blij mee als alles goed werkt maar in november zit ik op 5 jaar en overweeg misschien ook een youngtimer totdat de Model 3 goed voorradig is.
Zelfde idee hier, al heb ik wel een trekhaak nodig voor mn aanhanger ivm de tuin en vakanties. (zit niet op de Model 3 dacht ik)
Dus nog even om het af te leren een V6 of liever V8 en dan volledig elektrisch ;-)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Keyless is idd een zwak punt (heb ik zelf niet). Ook is het olieniveau kritisch en kan bij een geringe "overfill" voor foutmeldingen (motor storing) zorgen, die niet altijd vindbaar zijn. Vooral de aircopomp en de ISG in mindere mate zijn aandachtspunten. Ik ben wel blij met de goede kennis van de lokale dealer. Weinig hoeven terug te komen...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Oh ja. Mijn buurman heeft een Opel Adam gekocht. Nu blijkt zijn drie dochters niet best op de achterbank te passen. En de kofferruimte is ook te krap.
Kan zo slecht over dit gez.....!!
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
ElectriCo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.11.2016 - 14:19

s60magic schreef: Oh ja. Mijn buurman heeft een Opel Adam gekocht. Nu blijkt zijn drie dochters niet best op de achterbank te passen. En de kofferruimte is ook te krap.
Kan zo slecht over dit gez.....!!
Hi s60magic, ging mij meer om het bericht van het turboregelventiel en hoe je deze lastige failure zelf kan ontdekken (de garage ziet m niet zonder foutmelding).
De info rondom het ventiel is de reden dat ik het bericht heb gepost. Aangezien dit mijn eerste posting hier was dacht ik even voorstellen met een beetje context....

Voor iedereen die het interesseert hierbij een bluetooth module, volgens mij de versie die ik ook gebruik in combinatie met de Torque app (er zijn ook andere apps).
http://www.dx.com/nl/p/obdii-bluetooth- ... ryq-KhuaUk

Ik zie dat de modules tegenwoordig minder dan E5 kosten!
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Beste ElectriCo,

Ik heb een vergelijkbare situatie met het vermogen.
Met de Torque App getest dat op Pure het vermogen rond 60pk zit, maar in Power kom ik niet boven 200pk uit.
0-100 km/h test levert 7,5 sec op, niet de 6,1 sec.
Torque kan afwijken, maar dit verschil is te groot.
Zal vanmiddag de Turbo druk ook meenemen in een test rit.

Mn vraag: weet je het artikelnr wat vervangen is, of de exacte benaming?
Ik vind niet veel over een turboregelventiel.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bedoel je 31219138?

Afbeelding
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Top, bedankt.
Ben je erbij geweest toen deze vervangen werd?
Is dat zelf te doen zonder speciale tools en lastige demo demontages?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dit kan een kind van drie, je moet hem alleen even vinden onder de kap. Zit normaal gesproken aan de bestuurderszijde naast het blok, als je de slangen vanaf de turbo volgt kom je er vanzelf.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Welke app kun je het beste de iPhone gebruiken?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Zojuist flink wat getest.
En spontaan storing aan motor.
Uitgelezen met Car Scanner (want Torque vindt kennelijk geen errors) en krijg code: P029900

Kan dit een extra indicatie zijn dat het regelventiel defect is?
Kan natuurlijk vanalles zijn maar ik heb het onderdeel snel kunnen vinden en inderdaad kan een kind van 3 deze vervangen.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Voor de volledigheid van deze thread, vanochtend het ventiel vervangen en het vermogen is verbeterd.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

evkessel schreef: Voor de volledigheid van deze thread, vanochtend het ventiel vervangen en het vermogen is verbeterd.
Top! Is die storing dan ook weg?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Yup. Ben weer helemaal blij.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”