Hallo. Ik heb een v70 van 97 die de airco blijft aansturen.
De auto heeft een nieuwe pomp..enz. enz. En regel unit verwarming. Ik wordt van links naar rechts gestuurd.
Hij koelt... Maar blijft koelen. En als het te koud is bevriest hij gewoon. Na veel meten van mijn vast Volvo monteur vermoeden wij het motormanagement. Heeft iemand ervaring hiermee??! Of wat het anders zou kunnen zijn?
Airco aansturing v70 2.5 TDI 1997
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Volgens mij doet het motormanagement niets met je airco (alleen stationair toerental aanpassen).
Mijn eerste ingeving is vulgraad van het systeem of een van druksensors die verkeerde waardes doorgeeft
Mijn eerste ingeving is vulgraad van het systeem of een van druksensors die verkeerde waardes doorgeeft
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Bij de mijne regelt het motormanagement wel het e.e.a vd airco, bijv. aansturing koelventilator op stand 1 onder bepaalde snelheid, bij ingeschakelde airco, ook het uitschakelen vd pomp bij volgas.
Maar weet niet of dat bij de wat oudere modellen ook zo is.
Maar jouw probleem lijkt meer op een temp sensor die niet goed werkt
Maar weet niet of dat bij de wat oudere modellen ook zo is.
Maar jouw probleem lijkt meer op een temp sensor die niet goed werkt
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Ik zit me net iets anders te bedenken, staat de airco altijd aan? zelfs direct na het starten? is je accu erg snel leeg?
zo ja:
Op de aircopomp zit een stekker van de magneetkoppeling, kun je meten of hier spanning op staat (waarschijnlijk zelfs met het contact uit), misschien kun je ook wel zien dat de magneetkoppeling altijd bekrachtigd is)
zo ja:
Op de aircopomp zit een stekker van de magneetkoppeling, kun je meten of hier spanning op staat (waarschijnlijk zelfs met het contact uit), misschien kun je ook wel zien dat de magneetkoppeling altijd bekrachtigd is)
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21.06.2018 - 20:45
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik nu zie. Is dat de airco pomp zelfs bij uitgeschakelde stand.draait...stopt...draait...stopt.. enz. Maar volgens mij is mijn relais en of zekering weer door gebrand. Als er een nieuw relais in gaat blijft hij de hele tijd draaien.. Ook als hij uit staat. Bij uitlezen kan hij niet alles zien. En geeft hij dat de pomp aan is. Terwijl deze uit is. En hij ziet de druksensoren niet met uitlezen... Tja., vreemd...
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Ik heb net de schema's bekeken, maar ik heb me vergist, het relais van de pomp wordt aangestuurd wel door het motormanagement. Het is bij een 850 dus blijkbaar anders dan bij een v70.
Het relais wordt mbv massa geschakeld (door door het motormanagement), misschien dat deze draad ergens een beschadiging heeft een contact met massa maakt?
Waar kom je vandaan, misschien dat ik mee kan kijken.
Het relais wordt mbv massa geschakeld (door door het motormanagement), misschien dat deze draad ergens een beschadiging heeft een contact met massa maakt?
Waar kom je vandaan, misschien dat ik mee kan kijken.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21.06.2018 - 20:45
Hij staat weer ergens anders. En als alles is van de bekabeling.. en hij trekt rechtsreeks een kabel vanaf het motormanagement.. stuurt deze de airco pomp wel aan. Dus deze is dan ook niet goed. Ik zou heel graag iemand deze computer door laten meten. Maar er is niemand.... Help..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21.06.2018 - 20:45
Volgens de garage waar hij nu was zou het wederom de motormanagement zijn. Als hij een rechtstreeks draad trekt van de computer naar het relais, staat hier continu spanning op.
Nu hoorde ik dat het misschien het relais op het kachelhuis zou kunnen zijn.
Dus voor de duidelijkheid, druksensoren, ecu, relais, ecc unit zijn vervangen. En er is geen sluiting... dus iemand enig idee nog????
Nu hoorde ik dat het misschien het relais op het kachelhuis zou kunnen zijn.
Dus voor de duidelijkheid, druksensoren, ecu, relais, ecc unit zijn vervangen. En er is geen sluiting... dus iemand enig idee nog????
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
ik zal proberen te zeggen hoe het schema eruit zit:
De pomp (8/3) hangt aan 1 kant aan massa, de stuurdraad gaat naar een relais (2/22).
Dit relais zorgt voor de spanning op de pomp en krijgt de voeding van zekering C5
Het relais wordt aangestuurd door het motormanagement (ecu 4/46) via massa, de andere kant van het relais is verbonden met zekering B5.
Indien de draad vanaf het Ecu voorzien is van een spanning van ongeveer 12V zou de pomp dus niet in mogen schakelen.
Indien Relais 2/22 defect zou zijn (blijft plakken) dan zou het kunnen dat deze de pomp continue ingeschakeld laat.
Zekeringkast B is de zekeringkast onder de motorkap
Zekeringkast C is de zekeringkast in de parfan
Relais 2/22 zit in de zekeringkast onder de motorkap en kleine relais van de 4
De pomp (8/3) hangt aan 1 kant aan massa, de stuurdraad gaat naar een relais (2/22).
Dit relais zorgt voor de spanning op de pomp en krijgt de voeding van zekering C5
Het relais wordt aangestuurd door het motormanagement (ecu 4/46) via massa, de andere kant van het relais is verbonden met zekering B5.
Indien de draad vanaf het Ecu voorzien is van een spanning van ongeveer 12V zou de pomp dus niet in mogen schakelen.
Indien Relais 2/22 defect zou zijn (blijft plakken) dan zou het kunnen dat deze de pomp continue ingeschakeld laat.
Zekeringkast B is de zekeringkast onder de motorkap
Zekeringkast C is de zekeringkast in de parfan
Relais 2/22 zit in de zekeringkast onder de motorkap en kleine relais van de 4
Laatst gewijzigd door haasje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00