Turbo problemen en vragen 2.0 T5

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gemoll
Starter

Hallo, Ik zal me even voorstellen; ik ben Gijs uit Lelystad en heb van de week een leuke 850 2.0 T5 uit 1995 gekocht (Italiaanse import). Probleem is (was bekend bij aankoop) dat de turbo niet lekker meedoet. Volgens vorige eigenaar vrij plotseling ontstaan. De kenmerken zijn dat hij veel walmt uit de uitlaat (olie) te weinig vermogen levert. Verder hoor ik de turbo niet en ook het metertje op het dashboard blijft vast in het midden staan.

Vandaag heb ik de turbo losgehaald en er zit behoorlijk speling op de raderen. Ook leek de olie aanvoerleiding behoorlijk droog. Is dit een vaker voorkomend probleem? Dat de olieaanvoer niet lekker is? En waar zit het euvel dan meestal?

En ondanks dat et veel speling op de turbo zit draait hij wel vrij,
Is het dan niet raar dat ik hem niet hoor/voel/zie (op het metertje) Er lijken geen lekken aanwezig, de auto is stil en je hoort hem onder de motorkap niet gek blazen.

Daarnaast is de vraag of het zin heeft de td04-13g te vervangen door een 15g of 16t? Of heeft dit alleen effect met een Remap? En gaat het er slechter van lopen zonder? Een hoop vragen dus, ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen!

Alvast bedankt!
bernhard2
3rd Gear member

Ik zou eerst uitsluiten of de leidingen al dan niet verstopt zitten. Misschien wat aangekoekt vuil oid in de banjobouten? en als er veel speling op de as zit dan zou ik hem vervangen. het lijkt me dat daar een normale turbo op past, maar nooit geprobeerd of uitgezocht. de kop is dezelfde als een 2.3.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
sbv
6th Gear member

Loop eerst eens alle vacuum leidingen na. Als er 1 gescheurd is dan ben je de druk al kwijt. Foutcodes uitlezen wil je ook wel eens op het goede pad zetten.
Walmen uit de uitlaat kan heel goed verstopte carterventilatie zijn of keiharde klepsteel rubbers.

Ik zou je willen doorverwijzen naar volvo850forum.nl daar zit veel meer kennis van deze oude dingen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”