Foutcode CEM B10EA14

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
mmvane2
Starter

Allen,

Ik rij met een XC60 bouwjaar 2009. Bij het uitlezen met vida kwam ik volgende foutcode tegen CEM B10EA14.
372: CEM-B10EA14 Positieve temperatuurcoëfficiënt verwarming. Algemene elektrische storingen. Kortsluiting naar massa of open

Het zou te maken hebben met het PTC element in de klimaatregeling.

Iemand van jullie ervaring met dit probleem of wat het kan zijn ?

Gr
Michael
robert480
2nd Gear member

De PTC heater is een soort van elektrische bijverwarming, een optie die vooral in Scandinavische landen populair is (mijn V70 is geïmporteerd uit Zweden). Het is een elektrisch element van 1200 watt (trekt dus 100 ampere!) dat bij een interieurtemperatuur onder 14 graden de binnenkomende lucht extra verwarmt, zodat het binnen sneller warm wordt.

Met de kou van de afgelopen weken zou die optie handig moeten zijn, maar ik kon er niet veel van merken. Vorige week kreeg ik uit China een mooi pakketje met een DiCE en na uitlezen van de foutcodes kreeg ik precies dezelfde storing voor mijn kiezen (naast de AQS die net als bijna alle Volvo's ouder dan 6 jaar hier ook stuk is). Afijn, ik blader wat verder in VIDA naar de reparatieprocedure, zie dat om erbij te kunnen de hele middenconsole eruit moet (inclusief infotainment en klimaat modules) en denk: laat maar zitten.
(zoals Yuri van de Volvosweden YouTube filmpjes al zegt: this Volvo seems to be built around the ventilation...)

Het zou nog een zekering kunnen zijn of de bedrading naar de dynamo toe (ik neem aan dat 'ie alleen bij draaiende motor gevoed wordt!), maar ik denk dat het ding zelf gewoon doorgefikt is. Of de vorige eigenaar moet hebben besloten om het ding af te koppelen, want minutenlang 1,2 kilowatt wegstoken bij iedere koude start lijkt me niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik als je korte ritjes maakt.
Laatst gewijzigd door robert480 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 480 GT 2.0i MY1995 Vase Green Metallic
Volvo V70 2.0F Momentum MY2011 Silver Metallic
prins_kevin
2nd Gear member

robert480 schreef: De PTC heater is een soort van elektrische bijverwarming, een optie die vooral in Scandinavische landen populair is (mijn V70 is geïmporteerd uit Zweden). Het is een elektrisch element van 1200 watt (trekt dus 100 ampere!) dat bij een interieurtemperatuur onder 14 graden de binnenkomende lucht extra verwarmt, zodat het binnen sneller warm wordt.

Met de kou van de afgelopen weken zou die optie handig moeten zijn, maar ik kon er niet veel van merken. Vorige week kreeg ik uit China een mooi pakketje met een DiCE en na uitlezen van de foutcodes kreeg ik precies dezelfde storing voor mijn kiezen (naast de AQS die net als bijna alle Volvo's ouder dan 6 jaar hier ook stuk is). Afijn, ik blader wat verder in VIDA naar de reparatieprocedure, zie dat om erbij te kunnen de hele middenconsole eruit moet (inclusief infotainment en klimaat modules) en denk: laat maar zitten.
(zoals Yuri van de Volvosweden YouTube filmpjes al zegt: this Volvo seems to be built around the ventilation...)

Het zou nog een zekering kunnen zijn of de bedrading naar de dynamo toe (ik neem aan dat 'ie alleen bij draaiende motor gevoed wordt!), maar ik denk dat het ding zelf gewoon doorgefikt is. Of de vorige eigenaar moet hebben besloten om het ding af te koppelen, want minutenlang 1,2 kilowatt wegstoken bij iedere koude start lijkt me niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik als je korte ritjes maakt.
Ik heb ook deze storing in mijn Volvo V70 zitten alleen de CEM-B10EA13 maar zou het wel graag gemaakt zien,
Onze vorige wagen een Mondeo had hetzelfde er in zitten en moet zeggen heerlijk!
Heb je toevallig gekeken of het mss naast het dashboard kastje je daar bij de kabels kunt van het element?
Of moet dan ook alles uit de wagen gebouwd worden?

Gr kevin
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”