Lawaai in linker bochten

Plaats reactie
Ernst64
3rd Gear member

Sinds ongeveer een jaar merk ik in bochten naar links, bij snelheden boven de 70km/h, een trilling in het stuur, ook is er geluid hoorbaar. Het is net of je over een opliggende wegmarkering rijdt, een onderbroken streep. Voorheen was het alleen in de bocht, nu blijft het ook na de bocht nog enige tijd voelbaar. Zelf dacht ik aan de wiellagers. Auto omhoog, alle wielen draaien keurig rond, geen waarneembare speling. Een half jaar geleden bij de onderhoudsbeurt gemeld, niet iets om je zorgen over te maken, het waren de gecupte banden. Onlangs een schroef op een vervelende plaats in een band, dus gelijk vier nieuwe banden (niet bij de garage die de diagnose had gesteld). Het (geluids)comfort is enorm verbeterd, maar het probleem in de linkerbochten is nog steeds aanwezig.
Een paar vragen aan jullie:
De banden zijn het niet, dat staat vast.
Wiellagers? Zou je dat moeten voelen wanneer het wiel vrij is van de grond? Bij het uitlijnen is er niets opgevallen. Welk wiel is het meest waarschijnlijk?
Motorophanging? Hoe is dat vast te stellen?
Een aandrijfas die in de bocht te ver naar buiten wordt geslingerd?
Een bezoek aan de garage zal volgen, maar graag eerst jullie mening, ik wil voorkomen dat er van alles wordt vervangen tot we het uiteindelijk gevonden hebben.
Alvast bedankt.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
BendW
5th Gear member

Dat je zo al een jaar rond rijd kan ik niet begrijpen...ik was al lang ergens anders geweest als ze zeggen dar er niets aan de hand is...
hsv70
4th Gear member

De Polo van vd kinderen gaf (ongeveer) hetzelfde probleem. Bij een bocht naar rechts geluid en lichte trillingen.
Bij het wiel los vd grond geen waarneembare bijgeluiden.
Omdat ik niks anders kon vinden en verzinnen, toch maar een nieuwe wiellager gemonteerd.
Na vervanging vd wiellager was het probleem over.
Laatst gewijzigd door hsv70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Wiellager kun je horen, geeft een piepend en gillend geluid en een voortdurend gerommel als er nog wel vet in zit. Is levensgevaarlijk dus daar zou ik echt even werk van maken om het bevestigd of uitgesloten te krijgen .

Dit klinkt naar draagarmrubbers of een homokineet die te ruim is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Sprite999
Starter

Bij mijn Volvo c70 was de tussenlager en lagerhuis van de rechter aandrijfas versleten (speling van 1cm). Dit gaf een trilling/schudden door tijdens optrekken.
Verder hoorde ik geratel bij bochten naar links.
Misschien kan jij hier wat mee, succes.
Ernst64
3rd Gear member

Het geluid was alleen waarneembaar bij niet te scherpe bochten waar je eigenlijk te hard door heen ging. Op rotondes niets aan de hand. Het leek aan de rechter kant te zitten. Na een rit zat er nauwelijks temperatuurverschil tussen de linker en rechter zijde. Met alle wielen van de vloer voelde je heel licht aan de linkerkant een onregelmatigheid. Niet eens aan het wiel zelf, maar in de veer. Aandrijfassen, homokineten, motorophanging, allemaal in orde. Besloten beide wiellagers voor te vervangen en dat heeft geholpen. Met het losse lager links in de hand kon je voelen dat daar een ‘vierkante’ kogel in zat, rechts niets aan vast te stellen, hoewel het geluid duidelijk rechts zat. Het zal een mysterie blijven, maar het probleem is opgelost.
Dank voor jullie input.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”