We rijden nu ongeveer 4,5 jaar zakelijk een v60pih op naam van mijn vrouw (geen BV). We zijn dol op deze auto en zouden m graag doorrijden ná de 5-jaars periode vanaf aanschaf. De V60 heeft net 80dkm gereden en eerlijk is eerlijk: topding!
Ik begreep dat de etikettering van de auto nu zakelijk is en dat "naar prive halen" helemaal niet kan. We kunnen bijvoorbeeld de auto niet van de BV 'kopen'. Her-etiketteren kán maar is moeilijk en gebeurt eigenlijk zelden.
Klopt mijn bovenstaande veronderstelling?
Is het mogelijk de auto aan een vriend te verkopen en dezelfde dag weer terug te kopen? Of heeft de belastingdienst daar een beperking opzitten?
Vr groet,
Sjeessus.
V60 pih "zakelijk naar prive"
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Omdat je kosten dan per saldo altijd € 0,- zijn op je V+W. Als je prive km's schrijft heb je wel kosten op je V+W.OGA244 schreef: waarom van de zaak afhalen? de bijtelling kan nooit de feitelelijke zakelijke kosten overstijgen
Wanneer je de auto niet meer zakelijk gebruikt kun je heretiketteren. Je zult dan zakelijk een andere auto moeten gebruiken en dit mag ook een prive auto zijn, maar wel een andere!
Bij verkoop van vrouw aan man wel een reële prijs rekenen en btw afdragen.
Van je zakelijk gebruikte prive auto mag je de btw van het zakelijk deel van de autokosten aftrekken.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als ik je goed begrijp heeft je vrouw geen BV, maar is ze ZZP'er? In dat geval kun je de auto niet naar privé halen inderdaad. Ik zit met hetzelfde probleemsjeessus schreef: We rijden nu ongeveer 4,5 jaar zakelijk een v60pih op naam van mijn vrouw (geen BV). We zijn dol op deze auto en zouden m graag doorrijden ná de 5-jaars periode vanaf aanschaf. De V60 heeft net 80dkm gereden en eerlijk is eerlijk: topding!
Ik begreep dat de etikettering van de auto nu zakelijk is en dat "naar prive halen" helemaal niet kan. We kunnen bijvoorbeeld de auto niet van de BV 'kopen'. Her-etiketteren kán maar is moeilijk en gebeurt eigenlijk zelden.
Klopt mijn bovenstaande veronderstelling?
Is het mogelijk de auto aan een vriend te verkopen en dezelfde dag weer terug te kopen? Of heeft de belastingdienst daar een beperking opzitten?
Vr groet,
Sjeessus.

Paar opties waar ik zelf ook naar aan het kijken ben:
1. Auto verkopen met factuur, betaling en overschrijving RDW en na ca. 2 maanden weer terugkopen. Is gewoon een legale transactie. Of je dat dezelfde dag weer kunt doen? Tuurlijk maar de kans dat de belastingdienst daar iets van vindt is veel groter. Mijn persoonlijke "probleem" er mee is bovendien dat je direct 2 extra eigenaren op het lijstje van aantal vorige eigenaren hebt en dat verkoopt minder lekker.
2. Auto privé en zakelijk blijven gebruiken waarbij zoals hierboven aangegeven de bijtelling niet groter is dan de werkelijke kosten. M.a.w. resultaat van aftrek en bijtelling = 0 euro;
3. De auto alleen zakelijk rijden en privé iets anders kopen. Je hebt dan wel je IB voordeel op de PIH want de kosten zijn volledig aftrekbaar. In mijn geval is dat IB voordeel zo maar 4 á 5K per jaar en daar kun je privé wel iets voor rijden (maar geen V60 PIH).
Er was/is hier iemand op het forum die een nieuw bedrijf wilde laten registreren op naam van zijn partner geloof ik en dan de auto op papier verkopen en privé etiketteren...…
Ik houd me aanbevolen voor de gouden tip!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ah die optie kende ik nog niet. Zeker weten??Tsjemp schreef: Wanneer je de auto niet meer zakelijk gebruikt kun je heretiketteren. Je zult dan zakelijk een andere auto moeten gebruiken en dit mag ook een prive auto zijn, maar wel een andere!
Gaat dat ook op als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd??Tsjemp schreef: Bij verkoop van vrouw aan man wel een reële prijs rekenen en btw afdragen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Verkoop aan je partner zal niet worden geaccepteerd, maar is beter dan niets. Je doet niemand tekort bij reële verkoop aan je partner, maar of het mag... Ben er bang voor.Gouwe schreef:Ah die optie kende ik nog niet. Zeker weten??Tsjemp schreef: Wanneer je de auto niet meer zakelijk gebruikt kun je heretiketteren. Je zult dan zakelijk een andere auto moeten gebruiken en dit mag ook een prive auto zijn, maar wel een andere!
JA, google maar op heretiketteren auto.
Gaat dat ook op als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd??Tsjemp schreef: Bij verkoop van vrouw aan man wel een reële prijs rekenen en btw afdragen.
Laatst gewijzigd door Tsjemp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15.08.2018 - 14:53
Vrouw is arts; auto staat op haar naam. Als we 'm houden (zakelijk) gaan we over een half jaar naar 22% bijtelling.
Als ik 'm particulier kan gaan rijden is het een perfecte auto met een redelijk MRB tarief (tot 2020 half-tarief begreep ik) en dat is een aantrekkelijke gedachte. Ik ben dus met name benieuwd of ik m kan verkopen en meteen terugkopen. Ook als dat wil zeggen dat ie dan plots meerdere eigenaren heeft gehad. Dat lijkt me weer minder relevant: mijn gok is dat als we in 2020 voor iets anders gaan kijken dat ie linea recta naar het buitenland gaat.
Iemand ervaring of kennis van verkopen en meteen terugkopen?
Als ik 'm particulier kan gaan rijden is het een perfecte auto met een redelijk MRB tarief (tot 2020 half-tarief begreep ik) en dat is een aantrekkelijke gedachte. Ik ben dus met name benieuwd of ik m kan verkopen en meteen terugkopen. Ook als dat wil zeggen dat ie dan plots meerdere eigenaren heeft gehad. Dat lijkt me weer minder relevant: mijn gok is dat als we in 2020 voor iets anders gaan kijken dat ie linea recta naar het buitenland gaat.
Iemand ervaring of kennis van verkopen en meteen terugkopen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als arts kan je hem gewoon kopen van je maatschap of bv, dan haal je hem naar prive. Btw speelt bij jullie geen rol. Auto staat bij de rdw denk ik ook gewoon als prive geregisteerd. Dus als je hem naar prive haalt hoef je de auto niet over te schijven oid.
Even langs je dealer gaan en vragen of ze op papier kunnen zetten wat de huidige waarde is. En voor dat bedrag ‘koop’ je hem dan, zodat je aan de fiscus kunt tonen dat de auto voor een marktconform bedrag is overgenomen. Als de verkoopwaarde hoger is dan de boekwaarde, dan maak je winst en daar betaal je weer belasting over. Maak je verlies dan kan je dat weer verrekenen. Aangezien pih’s sneller afschrijven dan waterijsjes kunnen smelten, denk ik niet dat dit het geval is. Dus naar prive halen is niet erg ingewikkeld.
Dit “Iemand ervaring of kennis van verkopen en meteen terugkopen?” zou ik niet doen, kan als fraude beschouwt worden. Alles is geautomatiseerd tegenwoordig bij de belastingdienst, dus het zal opvallen.
Even langs je dealer gaan en vragen of ze op papier kunnen zetten wat de huidige waarde is. En voor dat bedrag ‘koop’ je hem dan, zodat je aan de fiscus kunt tonen dat de auto voor een marktconform bedrag is overgenomen. Als de verkoopwaarde hoger is dan de boekwaarde, dan maak je winst en daar betaal je weer belasting over. Maak je verlies dan kan je dat weer verrekenen. Aangezien pih’s sneller afschrijven dan waterijsjes kunnen smelten, denk ik niet dat dit het geval is. Dus naar prive halen is niet erg ingewikkeld.
Dit “Iemand ervaring of kennis van verkopen en meteen terugkopen?” zou ik niet doen, kan als fraude beschouwt worden. Alles is geautomatiseerd tegenwoordig bij de belastingdienst, dus het zal opvallen.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zoals OGA24 al zegt is de bijtelling 25%. Maar het bedrag aan de bijtelling is in jullie geval gelijk aan de autokosten. Dus je IB voordeel is per saldo 0,- euro.sjeessus schreef: Vrouw is arts; auto staat op haar naam. Als we 'm houden (zakelijk) gaan we over een half jaar naar 22% bijtelling.
Als ik 'm particulier kan gaan rijden is het een perfecte auto met een redelijk MRB tarief (tot 2020 half-tarief begreep ik) en dat is een aantrekkelijke gedachte. Ik ben dus met name benieuwd of ik m kan verkopen en meteen terugkopen. Ook als dat wil zeggen dat ie dan plots meerdere eigenaren heeft gehad. Dat lijkt me weer minder relevant: mijn gok is dat als we in 2020 voor iets anders gaan kijken dat ie linea recta naar het buitenland gaat.
Iemand ervaring of kennis van verkopen en meteen terugkopen?
Als je dat afzet tegen het feit dat je vrouw bij aanschaf heeft geprofiteerd van BTW teruggave, MIA, KIA, VAMIL en wat dies meer zij zou je ook 2019/2020 kunnen zien als een kleine fiscale correctie

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15.08.2018 - 14:53
Verhip...25%...had ik niet eens in de gaten.
Ik zou verwachten dat ALS het lukt de auto naar "prive" te halen er nog voordeel inzit omdat de auto tot 2020 op half-tarief MRB zit (€255 per kwartaal). ik kan voor dat geld geen andere auto aanschaffen lijkt me. Het is me nog een raadsel wat de 25% gaat kosten...moet ik eens laten uitrekenen.
Ik zou verwachten dat ALS het lukt de auto naar "prive" te halen er nog voordeel inzit omdat de auto tot 2020 op half-tarief MRB zit (€255 per kwartaal). ik kan voor dat geld geen andere auto aanschaffen lijkt me. Het is me nog een raadsel wat de 25% gaat kosten...moet ik eens laten uitrekenen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat voordeel is er m.i. alleen fictief omdat je in beide gevallen (zakelijk en privé) uiteindelijk uit dezelfde portemonnee moet betalen. Reken je dus niet rijksjeessus schreef: Ik zou verwachten dat ALS het lukt de auto naar "prive" te halen er nog voordeel inzit omdat de auto tot 2020 op half-tarief MRB zit (€255 per kwartaal). ik kan voor dat geld geen andere auto aanschaffen lijkt me.

Dat kost je niks, het zakelijk houden van de PIH levert je alleen geen IB voordeel meer op. Nogmaals je bijtelling is gemaximeerd tot je werkelijke autokosten. Per saldo is de bijtelling (+) gelijk aan de kosten (-) = 0.sjeessus schreef: Het is me nog een raadsel wat de 25% gaat kosten...moet ik eens laten uitrekenen.
Ik zou zeggen, laat je goed voorlichten door een boekhouder welk voordeel het overschrijven naar privé werkelijk oplevert. Ik denk dat dat tegenvalt, zeker als je er maar een kleine 2 jaar mee blijft rijden.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
Het voordeel zou zijn de gereden zakelijke kilometers tegen een tarief van 19 cent per km maal het actuele belastingtarief (rekening houdende met de MKB-winstvrijstelling), dus ongeveer 44% schat ik in (medicijnmannen en -vrouwen mogen meestal het laatste deel van hun winst tegen het hoogste tarief in ontvangst nemen). Dus bij 5.000 zakelijke kilometers is het voordeel 5000 * 0,19 * 0,44 = 418 euro netto.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
+ de btw aftrek rustend op de kosten van deze zakelijk gereden kilometers. Indien van toepassing, maar bij medicijnmannen en -vrouwen meestal niet, of slechts gedeeltelijk.XC30 schreef: Het voordeel zou zijn de gereden zakelijke kilometers tegen een tarief van 19 cent per km maal het actuele belastingtarief (rekening houdende met de MKB-winstvrijstelling), dus ongeveer 44% schat ik in (medicijnmannen en -vrouwen mogen meestal het laatste deel van hun winst tegen het hoogste tarief in ontvangst nemen). Dus bij 5.000 zakelijke kilometers is het voordeel 5000 * 0,19 * 0,44 = 418 euro netto.
Laatst gewijzigd door Tsjemp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva