Accu steeds leeg

Plaats reactie
spostma
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Ik heb een Volvo S80 2.8T6 uit 1999 met ca. 155000km op de teller.
Een half jaar geleden heeft een garage mijn accu vervangen, maar hij loopt om de paar dagen leeg. Er zit een 70AH accu in. Boven de 11,5 volt start de auto nog goed, daarna klikt het startmotor relais een paar keer voor het starten waarbij mijn klokje iedere keer op --:-- gaat. Onder de 11,5v kan ik het schudden.
Ik hang hem nu 1 a 2x per week aan de acculader om hem door te laden, maar dat lijkt mij een beetje veel, het is toch geen Tesla...
De nablaas functie van de aanjager speelt hier wel een rol in, ik rijd per dag tussen de 8 en 12 ritjes, meestal minder dan 15min per rit. Na iedere rit gaat hij 10 min nablazen, dus dat helpt de situatie niet.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat de auto dit probleem ook had toen hij nieuw was. Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft. Ik kan er een grotere 100AH accu in zetten. Maar is dat dan alleen maar uitstel van executie? Of is bij een grotere accu de laadstroom tijdens het rijden significant hoger waardoor er netto voldoende stroom in de accu blijft? Of is het tijd voor een nieuwe dynamo of startmotor?

B.V.D.
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Je kan de nablaasfunctie uitschakelen middels vida.
Kijken of dat de oplossing is.
Meet ook eens je laadstroom, mss is je dynamo aan het overlijden.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Is de accu zelf al doorgemeten? Een defecte accu kan ook spanning verliezen.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Laadstroom meten
Slaapverblijven meten

Maar 10-12 keer per dag starten en dan kort rijden helpt ook niet, je gebruikt start stroom en die wordt misschien niet (geheel) weer bijgeladen.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
spostma
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Ik heb e.a. gemeten met een DC ampère tang meter. (Dit is niet super accuraat, maar 5% afwijking moet in dit geval kunnen.)
De accu zelf lijkt wel goed, maar de dynamo geeft volgens mij te weinig stroom af. (Wat Almerev70 al aangaf.)
Rechtsonder het uitlaat spruitstuk heb ik een dikke rode draad gevonden die daar op een terminal is geschroefd en zo te zien vanaf de dynamo komt. Na het starten van de auto lees ik daar 70-75 ampère, ook bij hogere toeren. Aan de accu terminal zie ik een laadstroom van 20-25 ampère, afhankelijk van het toerental. Maar dan heb ik de aanjager nog uit. Dat zou betekenen dat een stationair draaiende auto 45A opslokt.
Voordat ik de auto startte zag ik dat als ik de aanjager voluit zet het verbruik (aanjager + de rest van de auto in sleutel stand I) ruim 30A is. Als laatste test met draaiende motor de verlichting en de aanjager aangezet, en dan zie ik bij stationair een lichte ontlading en bij 2500rpm laad de accu wel weer zo'n 20-25A.
Ik woon momenteel in Spanje 30°+ dus de airco staat meestal hard aan, licht aan, er zit een HU801 met verstreker onder de stoel, plus het steeds nablazen per keer 10min op 30A. Dan is het niet zo gek dat ik met een lege accu thuis kom als ik een paar dagen niet op de snelweg ben geweest.
Als ik voor mijn VIN nummer een nieuwe dynamo zoek komt de website met een Hella van 140A, dat is het dubbele dan ik er uit zie komen. Het is geen goedkoop onderdeel, maar ik vrees dat die er binnenkort toch in moet.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt beter even de spanning op de accu meten bij draaiende motor. Als die onder 14 volt is dan is de dynamo stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22236
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat ook niet helpt zijn de korte ritten, dat is al geschreven. Maar als de auto gestart is zou je eens een uur moeten rijden om de accu weer goed vol te krijgen. En misschien is het verstandig om de aanjager niet in de hoogste stand te zetten voordat je de auto verlaat.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
spostma
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Ik heb de boel nog eens nagemeten. De dynamospanning is bij 1000rpm 12.9v en bij 3000rpm 13.9v. Als ik alle verbruikers aan zet en de accu niet vol is heb ik vlak na het starten van de motor bij 3000rpm 108A uit de dynamo zien komen, maar een paar minuten later zie ik dat afvlakken naar rond de 70A.
Mijn conclusie is dat er niet echt iets kapot is. Het is een automaat en bij 60-80km p/u ritjes op de cruise control blijft het toerental zodanig laag dat de accu niet echt laad maar netto gelijk blijft. De nablaasfunctie haalt er echter 30AH per 6 ritten uit en dan is hij naar een paar dagen aardig leeg.
Ik heb dus de volgende opties:
- Ik zet met Vida de nablaas funtie helemaal uit, maar dan loop ik de kans dat ik na een tijdje schimmel zit in te ademen.
- Ik doe een dynamo upgrade, bijv. een 160A model die (hopelijk) bij een laag toerental de accu wel goed laad. Het is niet de goedkoopste oplossing, maar wel de mooiste.
- Ik zet een flip switch onder het dashboard tussen de aanjager draad die ik bij het verlaten van de auto na een te korte rit uitzet. De lelijkste oplossing maar wel de goedkoopste...
Ik ga er over nadenken...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt. De laadspanning is echt veel te laag om de accu vol te krijgen, met deze spanning nog lang niet half vol. En zo neemt de capaciteit van je accu steeds verder af, die kan er nl niet goed tegen om niet vol geladen te worden.
Waar heb je de spanning gemeten? Je spreekt over dynamospanning, heb je daar ook gemeten? Kan ook nog dat er weerstand op je accukabels is of massa weerstand.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2828
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

12,9 bij 1000 t/min is idd echt te weinig
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
spostma
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Waar heb je de spanning gemeten? Je spreekt over dynamospanning, heb je daar ook gemeten?
Op de aansluitterminal van het startmotor relais, waar de kabel vanaf de dynamo op zit.
Kan ook nog dat er weerstand op je accukabels is of massa weerstand
Die had ik eerst wel, 0,2 ohm, door een rare accuklem extender met een handschroef constructie. Die heb ik tussenuit gehaald.
12,9 bij 1000 t/min is idd echt te weinig
De auto is heeft <160000km gereden maar is wel 19 jaar oud en bij lage snelheidsritten geeft de dynamo blijkbaar minder stroom dan de nablaas sessie uit de accu trekt.
Ik ga hem binnenkort vervangen door een 160A type.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dynamo als eerste vervangen idd, deze is niet meer ok. Zelfs bij stationair moet je nog meer als 14 volt zien, zeker op de dynamo zelf!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S80”