Lekkage in bagageruimte

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
DJMarkyM
1st Gear member

Voor de zomer was het me al een keer opgevallen dat er wat water op de rolhoes lag. Bij de buien van de afgelopen weken was het echter vaste prik; elke keer lag er een flinke plas water op de rolhoes. Gelukkig liep het er nog niet vanaf de bagageruimte in. Het was in eerste instantie niet goed te zien waar het water naar binnen liep. Bij nader onderzoek bleek het tussen de plastic afdekdelen op de rolhoes te druppelen. Verder niets te zien.

Inmiddels heeft de dealer het lek boven. Het bleek een defect van het schuifdak te zijn. Blijkbaar een bekend probeem dat met instructies van Volvo werd opgelost door aan beide zijkanten een strip in het schuifdak aan te brengen. Fijn dat het is opgelost!

Wat ik wel minder vind, is dat bekende problemen pas worden opgelost als ze zich voordoen. Maak er gewoon een terugroepactie van en neem het mee met de beurt. Zo krijg ik steeds, bij grotere en kleinere problemen, te horen dat het een bekend probleem is. Ik moet er wel elke keer voor naar de garage. De volgende keer moet ik de buitentemperatuursensor nog laten vervangen, deze gaf gisteren na aan het 1 graad was.
Pieterxc90
2nd Gear member

DJMarkyM schreef:
Wat ik wel minder vind, is dat bekende problemen pas worden opgelost als ze zich voordoen. Maak er gewoon een terugroepactie van en neem het mee met de beurt. Zo krijg ik steeds, bij grotere en kleinere problemen, te horen dat het een bekend probleem is. Ik moet er wel elke keer voor naar de garage. De volgende keer moet ik de buitentemperatuursensor nog laten vervangen, deze gaf gisteren na aan het 1 graad was.
Ik denk dat er door Volvo wel een soort terugroepactie wordt georganiseerd maar als de urgentie niet groot is men het zonder mededeling vooraf tijdens een reguliere onderhoudsbeurt meeneemt. Zo zijn tijdens een beurt vorig jaar bij mijn XC90 twee steekassen achter vervangen terwijl ik geen enkele klacht had daarover. Gisteren is een koelmiddel-ontluchtingsleiding vervangen vanwege mogelijke problemen met de afdichting bij het expansietankje. Uiteraard prima dat Volvo dat doet. Ook een gekend probleem zou het spontaan afgaan van het alarm zijn, aldus de monteur gisteren. Nieuwe software zou dit moeten oplossen. Ik wacht het af. Mijn temperatuursensor is al snel na mijn aankoop vervangen na presentatie van rare waarden.

Desalniettemin ben ik bijzonder tevreden over mijn XC90 en de garage die hem onderhoudt. Ik rijd heel weinig. Maar als het weer zover is, geniet ik volop!

Lekkage aan een schuifdak is natuurlijk niet plezierig, maar gezien de oplossing kende men het probleem, maar als het maar zelden voorkomt kan het beleid ook zijn: bij de volgende beurt, of als er lekkage optreedt en niet direct alle schuifdaktypes terugroepen.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
DJMarkyM
1st Gear member

Pieterxc90 schreef:
DJMarkyM schreef:
Ik denk dat er door Volvo wel een soort terugroepactie wordt georganiseerd maar als de urgentie niet groot is men het zonder mededeling vooraf tijdens een reguliere onderhoudsbeurt meeneemt. Zo zijn tijdens een beurt vorig jaar bij mijn XC90 twee steekassen achter vervangen terwijl ik geen enkele klacht had daarover. Gisteren is een koelmiddel-ontluchtingsleiding vervangen vanwege mogelijke problemen met de afdichting bij het expansietankje. Uiteraard prima dat Volvo dat doet. Ook een gekend probleem zou het spontaan afgaan van het alarm zijn, aldus de monteur gisteren. Nieuwe software zou dit moeten oplossen. Ik wacht het af. Mijn temperatuursensor is al snel na mijn aankoop vervangen na presentatie van rare waarden.

Desalniettemin ben ik bijzonder tevreden over mijn XC90 en de garage die hem onderhoudt. Ik rijd heel weinig. Maar als het weer zover is, geniet ik volop!

Lekkage aan een schuifdak is natuurlijk niet plezierig, maar gezien de oplossing kende men het probleem, maar als het maar zelden voorkomt kan het beleid ook zijn: bij de volgende beurt, of als er lekkage optreedt en niet direct alle schuifdaktypes terugroepen.
Ja, ik ben het wel met je eens. Alleen had ik de vorige keer bij een reguliere beurt al eens opgemerkt dat er water op de rolhoes terecht kwam, maar dat ik niet wist of dit een incident was of dat er iets niet goed was. Daarop heeft de dealer toen geen actie ondernomen. Pas toen ik expliciet en alleen met deze klacht kwam, was het ineens een 'bekend probleem'.

Ik merk sowieso dat deze dealer minder servicegericht is dan de dealer waar ik mijn vorige twee Volvo's (V70 en XC70) gedurende meer dan 10 jaar in onderhoud had. Vorige keer reed men bij een beurt een deuk in de achterklep. Kan gebeuren, geen probleem. Maar de communicatie over wanneer de auto hersteld zou zijn, ging wel erg moeizaam. Bovendien bleek daarna dat een andere klacht (wiebelende voorstoel, ook een bekend probleem, volgens de dealer) nog niet verholpen was. Er moesten nog onderdelen komen, en dat terwijl de auto toch ruim een week bij de dealer heeft gestaan. Ik heb de auto toen maar weer meegenomen; ik wilde niet langer in de leenauto rijden.

Ik heb nog wel meer voorbeelden. Kortom, een auto (nov. 2015) met nogal wat kinderziektes en een matige dealer gaan slecht samen.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”