Goedemiddag,
Ik overweeg om na een tijd stil te hebben gereden en stil te zijn geweest op het forum (saai, alles deed het!) om een V70R van 2003/2004 aan te schaffen.
Heb al wat ingelezen en samengevat moet ik volgens mij op het volgende letten. Als jullie aanvullingen hebben, graag!
Ik zou graag weten of een standaard aankoopkeuring onderstaande dekt, denk het namelijk niet. Zonee, wat is dan wijsheid? Aankoopkeuring en naar specialist? Zou namelijk graag een check willen laten doen, voor zover mogelijk, op deze punten. Welke bedrijven zijn hierin specialist, en wie moet ik hiervoor hebben? Las ook dat er op het forum mensen zijn die veel kennis van zaken hebben, is er iemand in te huren als aankoopspecialist?
Hier mijn lijstje:
- AWD overbrenging checken (haakse overbrenging). Is dat optisch te zien?
- Druk koelsysteem, ivm scheuren 2.5 blok / cillinderwanden. Is dat idd gegarandeerd zo bij >200k km? En is het schimmen als oplossing ok? Scheuren is optisch te checken met camera?
- Koppeling, wanneer voor laatst vervangen. Hoelang gaan deze mee bij de handgeschakelde versie?
- 4C systeem
- Remmen, relatief duur, dus handig te weten hoelang die nog kunnen
- O ringen carter moeten vervangen wordenop gegeven moment. Weet niet bij hoeveel km en of dat te zien is?
Over het algemeen vindt ik het bijzonder dat er in Europe best veel Ren te koop staan, maar dat onderhoudshistorie lastig te krijgen is. Stempels zijn mooi, maar wat is er gedaan? Vaak zijn rekeningen niet aanwezig. Krijg vanuit buitenland ook weinig medewerking om historie obv VIN nr te bekomen.
Groet!
V70R - 2003/2004 - Aankoopadvies: Wat en waar/wie kan keuren/checken?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 16.06.2018 - 22:58
Sowieso een goede testrit maken, misschien wel twee keer, een set extra ogen helpt zeker, anders ga je al snel in de "emotie" mode
, als het goed is kan je in de boekjes ook veel terugvinden, zeker als het volgens schema is gegaan, je kan natuurlijk ook met een goede wagen vertrekken en wat mankementen liggen zo op de hoek, ik heb alleen ervaring met geartronic, en kms zeggen niet zoveel als hij maar goed onderhouden is!succes iig, het zijn beesten van wagens.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 16.06.2018 - 22:58
Overigens is het four-c systeem meestal al "overleden" voorkant wordt dan vaak als eerste vervangen voor meer gangbare met vergelijkbare demping. Het systeem houdt het vaak maar 4 jaar vol......En veel rijden rond zonder dat systeem, maar wel met goede vervanging zonder aangesloten sensorsystemen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die van mij was 8 jaar en still going strong, werkte perfect.IPDV70R schreef: Overigens is het four-c systeem meestal al "overleden" voorkant wordt dan vaak als eerste vervangen voor meer gangbare met vergelijkbare demping. Het systeem houdt het vaak maar 4 jaar vol......En veel rijden rond zonder dat systeem, maar wel met goede vervanging zonder aangesloten sensorsystemen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
FourC gaat echt niet zo vaak defect maar het is we leen slijtage deel. Net als gewone dempers is na 150k het beste er wel vanaf. Met wat zoeken op internet naar Monro dempers dan vallen de prijzen wel mee. Blijft een erg mooi systeem
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- SRI
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
- Locatie: NO-NL
Interessant, hoorde dat idd de voorkant is vervangen. Is dus de vraag waarmee.IPDV70R schreef: Overigens is het four-c systeem meestal al "overleden" voorkant wordt dan vaak als eerste vervangen voor meer gangbare met vergelijkbare demping. Het systeem houdt het vaak maar 4 jaar vol......En veel rijden rond zonder dat systeem, maar wel met goede vervanging zonder aangesloten sensorsystemen.
Lees ik het goed dat je 2 opties hebt:
1. vervangen met origineel 4C, incl sensoren en
2. alternatieven, die zonder sensors werken?
In het laatste geval, werkt het systeem dan nog wel, of heb je dan "gewone" ophanging en kun je niet meer kiezen welk vd 3 standen je wilt instellen?
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 16.06.2018 - 22:58
Dan heb je gewoon een gangbaar systeem, bij mij staat ie gewoon op sport stand, sensoren zijn afgesloten, maar heb zeer goede vervangers, en voor mij is de afstelling perfect, ik kan het systeem altijd nog herstellen als ik zou willen, ik mis er niks aan. Ik zou toch sowieso niet elke keer de stand wisselen, de advanced stand, gebruikt 99% zeker niet , meeste zullen comfort rijden, maar ik prefereer de wat strakkere demping., heb in mijn andere wagen shocks met 9 standen, heb alles geprobeerd, maar staat nu eigenlijk altijd netjes tussen 4 en 5.
- Silver_R
- 6th Gear member
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23
Als eerste...bij twijfel, laten staan.
En ik ben geen voorstander van andere dan originele onderdelen plaatsen. Gewoon origineel houden, zeker een R.
Als dat wel gedaan wordt, is dat dan gedaan uit gemakzucht, geld gebrek of iets anders? Waar is dan nog meer op ‘bezuinigd’. Zoek een auto welke origineel is (erg belangrijk) weinig km’s heeft gelopen en welke een sluitende onderhouds historie heeft (ook erg belangrijk). Dit alles geeft geen garantie tot zorgeloos rijden maar wel minder kans op ellende. En als je toch ellende krijgt met een R, trek dan maar de portemonnee.
En ik ben geen voorstander van andere dan originele onderdelen plaatsen. Gewoon origineel houden, zeker een R.
Als dat wel gedaan wordt, is dat dan gedaan uit gemakzucht, geld gebrek of iets anders? Waar is dan nog meer op ‘bezuinigd’. Zoek een auto welke origineel is (erg belangrijk) weinig km’s heeft gelopen en welke een sluitende onderhouds historie heeft (ook erg belangrijk). Dit alles geeft geen garantie tot zorgeloos rijden maar wel minder kans op ellende. En als je toch ellende krijgt met een R, trek dan maar de portemonnee.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Je zou ook een aankoopkeuring bij 1 van de forum sponsoren kunnen laten uitvoeren. Of bij een Dealer en dan van te voren informeren of de punten waar je je zorgen om maakt ook bekeken worden.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
4c werkt bij mij perfect, 341.000 km inmiddels er op staan. Alleen de dempers zijn vervangen door originele. Is wellicht wat duurder, maar 4c vind ik persoonlijk wel heel fijn.
ALs je proefrit maakt, laat dan iemand (mee) rijden die een R heeft (gehad), die weet namelijk welke prestaties de motor moet leveren etc.
ALs je proefrit maakt, laat dan iemand (mee) rijden die een R heeft (gehad), die weet namelijk welke prestaties de motor moet leveren etc.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 16.06.2018 - 22:58
Nou dat 4-c heeft aardig wat losgemaakt!, in reactie op eerder geplaatst, om een R origineel te laten, is een persoonlijke keus, bij mij speelt "budget", dan geen rol, want je weet wat je in huis haalt, alhoewel ik van mening ben en dat heb ik bij al mijn wagens gedaan, ik verbeter ze, dat kan inhouden een professionele tuning, aftermarket uitlaatsysteem en downpipe(beter als origineel), verbeterde shocks en veren(denk aan Bilstein, Koni, Fox, in mijn opinie beter dan al het standaard wat op wagens geleverd wordt), versterkte assen en ga zo maar door, niks origineel in die zin maar wel verbeterd, ook al begrijp ik de puRist hierin.
Sluitende onderhoud historie is zeker belangrijk, maar Volvodealer/specialist zegt me helemaal niks, heb ik vaak meer ellende van gehad dan plezier zogezegd, en een standaard aankoopkeuring heb je weinig aan in mijn ogen, ga naar iemand met kennis, liefde voor zijn vak en Volvokenner.
Sluitende onderhoud historie is zeker belangrijk, maar Volvodealer/specialist zegt me helemaal niks, heb ik vaak meer ellende van gehad dan plezier zogezegd, en een standaard aankoopkeuring heb je weinig aan in mijn ogen, ga naar iemand met kennis, liefde voor zijn vak en Volvokenner.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
175kIPDV70R schreef: Wat svb zegt....kilometers dragen daar ook aan bij, en ik ga er vanuit dat als het na 8 jaar nog "perfect" is, dat er kilometer gewijs niet veel op staat, vier jaar is misschien iets te negatief
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Wat bedoel je hiermee? Ik heb uit een set oude dempers de 'sensoren' gehaald en deze gewoon ergens onder de kap en in het achterste subframe verstopt. Nu Bilstein B12 eronder. Maar als er een betere manier is om de sensoren 'af te sluiten' dan houd ik mij aanbevolen...IPDV70R schreef: ...sensoren zijn afgesloten...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Ik zou de staat van het blok wel willen weten voordat ik over zou van tot koop. Een scheur in de cylinderwand komt bovenmatig vaak voor.
Maar dat wist je vast al ook al stond ie niet in je lijstje.
Edit: te snel gelezen. Staat idd onder het puntje druk.
Maar dat wist je vast al ook al stond ie niet in je lijstje.
Edit: te snel gelezen. Staat idd onder het puntje druk.
Laatst gewijzigd door Bakboord1 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk