Airco werkt slecht / niet bij warm weer

Plaats reactie
DMP
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.04.2017 - 20:09

Hi mede Volvo rijders,

Ik rij sinds 1,5 jaar een in het 2007 model van de C70. In de zomer heb ik deze in Italië staan (beste plek om cabrio te rijden!) waar het (natuurlijk) soms erg warm wordt.

Nu kwam ik er vorig jaar achter dat de airco het slecht doet bij warm weer. Ik dacht dat het airco systeem misschien even gecontroleerd en bijgevuld moest worden en dit heb ik deze winter dan ook laten doen bij de grote beurt / APK.
Na deze beurt heb ik de airco weer even getest en deze leek het weer te doen. De auto heb ik in het voorjaar weer naar Italië gereden zonder problemen (nog voor de warmte). Maar nu het weer goed warm is, blijkt de airco het weer niet te doen.

Na wat onderzoek op dit forum en internet kwam ik tot de conclusie dat er misschien wat spelling op de magneetkoppeling zit. Gisteren heb ik de beslissing gemaakt om deze te controleren en indien nodig af te stellen. Via de rechterwielkast ben ik bij de aircocompressor gekomen. De spelling van de magneetkoppeling heb ik met een voelermaat gecontroleerd, deze bleek deze een beetje ruim te zijn met ongeveer 0,8 mm. Na wat gepruts heb ik deze teruggebracht naar 0,3 mm.

Toen ik daarop de auto weer startte bleek er nog steeds geen koude lucht uit het in de auto te komen. De compressor blijft aan en uit slaan (zie filmpje *).

Heeft iemand misschien nog tips over wat het nog meer kan zijn?

groet,

DMP

*
Laatst gewijzigd door DMP op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Lekkage van de condensor, die zit op een erg slechte plek voor steenslag en is ook een gekend probleem bij de V50/S40/C30 en hoogstwaarschijnlijk in de C70 ook dezelfde onderdelen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
DMP
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.04.2017 - 20:09

Bedankt. Ik ga hiermee aan de slag (deze keer waarschijnlijk niet zelf)
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Misschien is het handiger om het systeem eerst onder druk te laten zetten na het gevuld te hebben met een fluoriserend middel. Dan zie je waar hij eventueel lekt.
Succes.
Tilma800
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.01.2011 - 14:02
Locatie: Leeuwarden

Ik volg dit topic ook even.

De airco van mijn C70 (2007) werkt ook niet optimaal. Ik hoor continu het relais onder het handschoenenvakje schakelen (>10x per minuut?) en als ik buiten sta de magneetkoppeling bij de motor ook. De airco wordt wel koud op den duur, maar links doet het dan beter dan rechts (als rechts al niet gewoon warm blijft). Bij warm weer duurt het erg lang.
Mijn vader had het verschil in temperatuur ook bij zijn V40 (2013) en dat bleek gewoon bijvullen te zijn.
Laatst gewijzigd door Tilma800 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
FrankHmm
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.05.2016 - 20:34

Ik volg ook. Bij mij is 't ook mis met warm ( >~27C ) Heb 't ook al op een aantal plekken gepoogd te laten fixen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Kijk ook even goed naar de condensor, als deze er zo uit ziet als op de foto (lamellen los/weg) koelt deze ook erg slecht, ook al is het systeem vol en nergens lek. Druk zal oplopen en de pomp zal dan steeds in en uit slaan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DMP
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.04.2017 - 20:09

De airco is ondertussen gemaakt. Het bleek toch de condensor. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”