Vaak lege accu.. lekspanning?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Trevillian
1st Gear member

Beste allen,

Ik rijdt naar veel tevredenheid een v70n 2.4T uit 2002. Er is in 2016 een nieuwe accu ingegaan bij de Volvogarage Nieuwenhuijse, en ook de dynamo werkt prima. Toch is hij na 5 dagen niet rijden bijna helemaal leeg. Nu adviseerde een andere garage (Lange in Middelie, mooie zaak ook!) me om een zonnepaneeltje achter het zijraampej van de kofferbak te plaatsen. Om de accu bij te druppelladen. Geniaal. Maar werkt bij mij niet; nog steeds lege accu na enkele dagen.

Hebben jullie advies? De garage zij dat er misschien spanning weglekt via de radio. Ik zie het meer zitten om zelf een replacement radio te plaatsen (vrij eenvoudig) uit een sloper, dan de garage het te laten doen.

Maar hoe weet ik nou of het daar lekt? Is dat te meten, of een of andere manier? Hoe dan?

Als het er op neer komt dat ik het niet zelf kan, betaal ik er graag een ander voor hoor. Maar een ander betalen voor iets wat ik ook zelf (met wat uitzoeken) kan, dat doe ik niet graag. Ik vind het niet erg om ergens tijd in te steken en ergens iets van te leren.

Ik hoor graag jullie ideen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Je hebt last van lekstroom en geen lekspanning, maar dat terzijde.

Als de auto op slot staat en alles is uitgeschakeld kun je dan controleren of de kofferbakverlichting brandt? Of als je inderdaad een beetje handig bent een voor een de zekeringen eruit nemen en dan op de vrijgekomen pennen stroom meten. Als er een beetje stroom doorheen gaat moet je dat kunnen zien met een ampèremeter die geschikt is voor gelijkstroom.
Als je iets meet kun je aan de hand van de info over die zekering achterhalen waar het probleem zit. Het is even werk maar geeft zeker voldoening.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Jelmer de Jong
6th Gear member

Metertje tussen accu en accukabel plaatsen, auto op slot met ramen open en alarm uit, 15 minuten wachten zodat alle electronica zijn tijd heeft gekregen om in slaap te vallen en dan zekeringen trekken totdat het verbruik ver onder de 100mA zakt.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Zit er alarm in de auto?
Trevillian
1st Gear member

Beste allen,

Erg bedankt voor de spoedige en inhoudelijke reply’s
Ik las elders op internet: blijft het lampje van het dashboardkastke niet toevallig branden na uitschakelen?
Dat bleek het geval te zijn. Ik heb nu even een tandenstokertje tussen die drukschakelaar geduwd, zodat hij altijd in uitstand geforceerd wordt wordt. Dan stopt het probleem in ieder geval voor nu. Die verlichting gebruik ik toch nooit. Kastje is zelden in gebruik. Dan wanneer ik tijd heb maar eens kijken hoe het komt dat die blijft branden na uitschakeling.

Hopelijk was dit het enige stroomlek.

Veel dank beste forumleden, voor jullie sympathieke input!
Trevillian
1st Gear member

Alhoewel, ik bedenk me nu: misschien hóórt het lampje wel aan te blijven als je het kastje opent, zelfs na vergrendeling.. iemand die het weet?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”