Hi iedereen,
Sinds een week of 2 ben ik trotse eigenaar van een donkerblauwe s80 uit 1999 2.4 5cilinder.
Ik was echter benieuwd wat die 2 slangetjes inhouden op de air filter box. 1 loopt onder de filter en 1 richting spruitstuk. Waar dienen deze voor en ga ik problemen ondervinden als ik een open lucht filter in wil bouwen?
Thanks!
Bram
Mijn Volvo s80 vraag luchtfilter
- brammert-S80
- 1st Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RZA
- 5th Gear member
Pas op met een open luchtfilter dat je geen warme lucht uit de motorruimte gaat aanzuigen waardoor de prestaties alleen maar minder worden i.p.v. beter.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000
- brammert-S80
- 1st Gear member
@johan de huls is juist los gehaald om het duidelijker op foto te krijgen Haha. @RZA t gaat dan om een goed weg gewerkt systeem. Niet een pod filter die aleen warme lucht zuigt Haha. Maar is dat mogelijk op een manier?
- brammert-S80
- 1st Gear member
Dat klopt, mijn idee was om een buis naar beneden te buigen waar nu de onderkant van de luchtfilterbak zit, ik houd gewoon van het geluid van de filter samen met de 5 cilinder. De vraag is alleen, is het überhaupt mogelijk.RZA schreef: Pas op met een open luchtfilter dat je geen warme lucht uit de motorruimte gaat aanzuigen waardoor de prestaties alleen maar minder worden i.p.v. beter.
Ik heb namelijk ook een Mazda2 en hier is het niet mogelijk zonder fikse ombouw.
- nd-photo
- 1st Gear member
- Contacteer:
Met een beetje geklus is alles mogelijk. De vacuumleidingen kan je gewoon afdoppen en dan kan je je filter monteren met wat je dan ook nodig hebt.
Ik heb zelf ook even met een open filter gereden dat aanzuiggeluid, 5 cilinder roffel en harde afblaasgeluid is verslavend. Maar het originele filter is echt zo slecht niet, de intake buis zorgt namelijk voor een aanvoer van koude, hogedruk lucht. Dus ik rijd weer met het originele filter + papieren filter.
Met een turbo motor is het effect van de warme lucht die je aanzuigt minder, omdat de turbo de lucht superheet maakt en daarna de intercooler komt. Bij een atmosferische motor zou ik het ook afraden en kan je liever je geld in je zak houden en dat geld bijv steken in een RVS uitlaat ofzo, daar heb je meer plezier van.
Volvo S80 2.4T Fitting a Velocity Stack Open Cone Filter by Andy Ramdin, on Flickr
Volvo S80 2.4T Fitting a Velocity Stack Open Cone Filter by Andy Ramdin, on Flickr
En zo zag het eindresultaat eruit
Volvo S80 2.4T Engine Bay by Andy Ramdin, on Flickr
Ik heb zelf ook even met een open filter gereden dat aanzuiggeluid, 5 cilinder roffel en harde afblaasgeluid is verslavend. Maar het originele filter is echt zo slecht niet, de intake buis zorgt namelijk voor een aanvoer van koude, hogedruk lucht. Dus ik rijd weer met het originele filter + papieren filter.
Met een turbo motor is het effect van de warme lucht die je aanzuigt minder, omdat de turbo de lucht superheet maakt en daarna de intercooler komt. Bij een atmosferische motor zou ik het ook afraden en kan je liever je geld in je zak houden en dat geld bijv steken in een RVS uitlaat ofzo, daar heb je meer plezier van.
Volvo S80 2.4T Fitting a Velocity Stack Open Cone Filter by Andy Ramdin, on FlickrEn zo zag het eindresultaat eruit
Volvo S80 2.4T Engine Bay by Andy Ramdin, on Flickr
Laatst gewijzigd door nd-photo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- brammert-S80
- 1st Gear member
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Je krijgt dus geen storingen als je de leidingen afdopt? Waarmee had je dat gedaan?
- nd-photo
- 1st Gear member
- Contacteer:
Mijn airbox heeft niet die leidingen
Nee dat systeem zal geen storingen geven, helpt je motor alleen om sneller op te warmen in koude tijden. Als het puur op vacuum werkt, dan werkt het dus ook tijdens de warme zomerdagen (als je het juist niet wilt). Durf alleen niet te zeggen of het puur op vacuum werkt of dat er een sensor/electrische klep dat systeem aanstuurt.
Makkelijkste is een stukje slang met een goed passende bout erin (liefst met slangklemmen vast). Een rubberen dopje ofzo kan ook. Als het maar geen vacuum lekt. Zie hieronder voor een voorbeeldje (was bij 1 van mn vorige autos)
Dirty manifold comes off by Andy Ramdin, on Flickr
Makkelijkste is een stukje slang met een goed passende bout erin (liefst met slangklemmen vast). Een rubberen dopje ofzo kan ook. Als het maar geen vacuum lekt. Zie hieronder voor een voorbeeldje (was bij 1 van mn vorige autos)
Laatst gewijzigd door nd-photo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- brammert-S80
- 1st Gear member
nd-photo schreef: Mijn airbox heeft niet die leidingenNee dat systeem zal geen storingen geven, helpt je motor alleen om sneller op te warmen in koude tijden. Als het puur op vacuum werkt, dan werkt het dus ook tijdens de warme zomerdagen (als je het juist niet wilt). Durf alleen niet te zeggen of het puur op vacuum werkt of dat er een sensor/electrische klep dat systeem aanstuurt.
hmm oke thanks! ik ga de gok gewoon een keer aan, rijdt er een maandje mee en zie wat het me oplevert, of juist niet
ik weet nu in ieder geval wat ik ff moet doen met die slangen
- nd-photo
- 1st Gear member
- Contacteer:
Je hebt dus nog een paar maandjes tot het weer gaat vriezen 
- brammert-S80
- 1st Gear member
Haha top! Thanks ik denk dat ik het eerst mooi zo laat, ga het eerst even goed uitzoeken !
- nd-photo
- 1st Gear member
- Contacteer:
Heb je nog iets gedaan met je luchtfilter?